wat waren/zijn de voorgangers van het munt geld?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
SentWierda
2 jaar geleden
In 2009 en 2010 zijn soortgelijke vragen gesteld:
- Wie heeft het geld uitgevonden?
- Wanneer en waarom is geld ontstaan?
Pieterke
2 jaar geleden
Er bestond ook ruilhandel, dus goederen die je wilt hebben ruilen tegen iets dat de ander wil hebben. (Wordt nog wel eens gedaan).

Antwoorden (3)

Dat waren kleine kaurischelpen. In China begon men er 3500 jaar geleden mee om die als betaalmiddel te gebruiken. Toen het Chinese schrift werd ontwikkeld werd het schelpen­teken het symbool voor geld. Langs de Indische Oceaan werden de schelpen tot in de twintigste eeuw gebruikt voor het afrekenen van de dagelijkse boodschappen.
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je doet nu alsof dat wereldwijd zo is. En als het niet wereldwijd zo is, dan is het geen geheel antwoord op de vraag.
Amadea
2 jaar geleden
Waar in de vraag zie jij het woord wereldwijd staan?
LeonardN
2 jaar geleden
JIJ doet alsof het wereldwijd zo is/was. En aangezien er nergens een plek in de wereld gespecificeerd wordt is de vraag dus op zich wereldwijd.
LeonardN
2 jaar geleden
De bron die je geeft, geeft al allerlei andere opties, waarom beperk je je dan tot het antwoord dat je geeft in plaats van aan te geven dat er vele voorgangers (te noemen) zijn.
Amadea
2 jaar geleden
Lees nog eens goed over welke gebieden ik het heb. Het is jouw persoonlijke invulling dat er iets anders zou staan.
LeonardN
2 jaar geleden
In je antwoord staat China, maar waarom? En waarom zeg je niet dat dit enkel rondom China voorkwam? En waarom neem je China?
Ik zeg niet dat er iets anders staat dan er staat. Ik zeg dat je een bizar antwoord geeft. Zonder enige uitleg focus je je op een mogelijkheid, zegt niet dat dat een mogelijkheid is (dat lees je in de bron beter). "In China begon men er 3500 jaar geleden mee om die als betaalmiddel te gebruiken.(en later de hele wereld?!)"
LeonardN
2 jaar geleden
Je bron geeft een mooi overzicht en een beeld dat er dus wereldwijd een hele rits aan mogelijkheden bestaat. JIJ vernauwt het antwoord, zonder dat dat de vraag is. Je antwoord past veel beter op de vraag: Wat waren/zijn de voorgangers van het munt geld IN CHINA? In principe gooi je dus datgene wat de bron goed doet weg en maak je een onbegrijpelijke sprong naar 1 enkel voorbeeld, zonder even aan te geven dat dat een voorbeeld is.
Je vernauwt dus het antwoord, zonder uit te leggen DAT je vernauwt.
Muntgeld is een laatkomer; het is 'pas' zo'n 2500 jaar oud. Voor die tijd werd er maar weinig gehandeld; schulden en verplichtingen werden in eerste instantie uitgedrukt in hoeveelheden (bewaarbaar) voedsel of soms zout. Dat was ook logisch, want de belangrijkste schulden waren van boeren aan de feodale heer of aan dorpsgenoten.
Toegevoegd op 04 november 2021 15:09: bron
2 jaar geleden
Oorspronkelijk werden goederen behalve voor eigen gebruik, ook gebruikt als ruilmiddel.
Indien toen niet gauw genoeg een geschikte tegenpartij kon worden gevonden, werden de eigen goederen omgeruild tegen bepaalde goederen die zodanig algemeen begeerd waren dat men goede hoop mocht koesteren, deze goederen elders tegen de wel gewenste producten te kunnen omzetten. Hiermee ontstond het zogenoemde goederengeld. Geschikte producten die als goederengeld dienden waren o.a. vee, kralen, schelpen, rijst en zout.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Trefwoord/lemma: geld.
Toegevoegd op 04 november 2021 14:41: tekst
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Dit antwoord herhaalt een bekend misverstand, namelijk dat dat goederengeld ook daadwerkelijk fysiek gebruikt werd, dus dat mensen graan of zout in de woonkamer hadden liggen om te ruilen,
Goederengeld werd vooral gebruikt om schulden in uit te drukken; Jantje was Pietje de tegenwaarde schuldig van een pond zout.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Debt:_The_First_5000_Years
SentWierda
2 jaar geleden
Het gebeurt niet vaak dat iemand de autoriteit van Winkler Prins in twijfel trekt.
En autoriteit verleent aan een vergaarbak als Wikipedia.
tinus1969
2 jaar geleden
Tsja, de WP herhaalt hier een bekend misverstand. Ruilhandel is altijd een marginale activiteit geweest. Het wikipedia artikel bespreekt een boek van David Graeber, die het nodige onderzoek heeft gedaan naar geld en schulden. Zijn verrassende maar goed onderbouwde visie: schulden zijn ouder dan geld.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Het WP-trefwoord/lemma Geld onder de tussenkop Geschiedenis is uiteraard heel wat uitgebreider dan ik heb geschetst.
Overigens: één van mijn bezwaren tegen Wikipedia is dat het uiterst selectief en beknopt onderwerpen behandelt (vaak vertaald vanuit een Engelse visie) waar vele Nederlandstalige boeken over zijn volgeschreven. Elke keer wanneer ik dit 'controleer', valt mij dit op.
tinus1969
2 jaar geleden
Ja, maar je antwoord is wel onjuist. Goederengeld werd niet of nauwelijks gebruikt voor concrete betalingen, maar vooral als rekeneenheid voor schulden en verplichtingen. Mensen liepen niet rond met een portemonnee gevuld met graan of zout.