Zijn windmolens rendabel of wordt het aangegeven vermogen misschien wel eens gehaald, en hoe vaak?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Mij is wel eens verteld dat windmolens in die mate rendabel zijn dat er maar weinig stroom verloren gaat bij de opwekking ervan.
Wel is het zo dat maar een klein deel van onze stroom door windmolens opgewekt wordt; het grootste deel van onze stroom komt nog altijd van gas- of kolencentrales.
Wat dat betreft zijn ze dus minder rendabel.
Om echt alle stroom op te wekken met enkel windmolens, zullen er dus gigantische windmolenparken gebouwd moeten worden. Lijkt me niet prettig voor het landschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het punt is dat rendement bij windmolens bepaald wordt door hoeveel het een energie toevoegt in zijn bestaan. Het kost namelijk energie om een windmolen te maken.

Het blijkt dat de meeste windmolens rendabel zijn mits ze op een goede plek zijn neergezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een windturbine is rendabel. Binnen enkele maanden heeft een windturbine de energie welke nodig was voor productie van de windturbine terugverdiend. Hoe groter de windturbine des te hoger het rendament. 2x zo groot in vermogen) betekend 4x zoveel productie.
Als een kwh van een windturbine nu misschien nog net niet kan concureren tegen een conventionele kwh zal dat door de uitputting van de fossiele brandstoffen over een jaar of 10 zeker rendabel zijn.

Maarrrrr er valt heeeeeeel veel te winnen door te besparen!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die JHT;

Ik heb de milieueffectrapportage van het windmolenpark bij IJmuiden ooit gelezen en daar wordt in aangegeven dat het park tenminste twintig jaar moet kunnen draaien en al na drie maanden rendement oplevert. Die eerste drie maanden worden gezien als terugverdienperiode voor de energie die is gebruikt om het park te bouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Windmolen staan vaak in groepjes bijeen, vaak staan ze niet allemaal aan. Dat komt doordat energie niet opgeslagen kan worden. Dus de stroom die gemaakt wordt moet direct verbruikt worden. De energiecentrale bepaald hoeveel vraag er is en hoeveel geproduceerd moet worden. De energieaanbieders kopen stroom in binnen en buitenland en verkopen dit aan de klant. Om in te spelen op de vraag (pieken zijn sochtends tussen zeven en acht en savonds van acht tot negen) Dan zul je dus ook alle windmolens vaak zien draaien. Windmolens zijn eerder een manier om flexibel op energievraag in te spelen en daarom erg effectief.

Economisch rendabel zijn ze na berekening van investeringskosten en vaste lasten per draai-uur aan onderhoud ten opzichte van de opbrengst.

Technisch zijn ze erg rendabel, Ze wekken vaak de gevraagde hoeveelheid op als park en moeten door bovenstaand verhaal eerder uitgezet worden dan extra aangezet.

Wanneer er inderdaad volledige parken zouden zijn zou de energielevering van windmolens nog technisch rendabeler zijn. vanwege de betrouwbaarheid van de levering.