Dichter zijn, ben je dat of leer je dat?

Kan je een dichter worden of ben je dit van nature uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het heeft m.i. alles te maken met aanleg. Ergens heeft iedereen wel iets van een dichter in zich, denk ik. Alleen is poëzie natuurlijk veel breder dan rijmelarij - denk maar aan de Sinterklaasgedichten.
Nou bedenk ik net: er worden overal wel cursussen in Creatief Schrijven gegeven; mogelijk zit daar een onderdeel 'dichten' of 'poëzie schrijven' in. Maar of je echt kunt leren om dichter te worden - dat betwijfel ik.
Gelukkig is tegenwoordig de dichtkunst niet meer afhankelijk van strakke stijlfiguren, en hoeft een gedichct zelfs niet meer te rijmen. Mocht je je dus geroepen voelen: gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen van beide. Je hebt van nature aanleg om creatief met taal om te gaan en dat zou je kunnen gebruiken om te gaan dichten. Als je het niet in je hebt kun je het nooit worden.
Amadea
12 jaar geleden
Ik geloof dat iedereen het kan leren. Er zijn heel veel manieren om je te leren openstellen voor het creatieve deel in je zelf, want iedereen heeft dat al in zich. Het is eigenlijk net als met dromen. Je droomt altijd, naar je onthoudt het echter niet altijd. Als je niet meer weet wat je gedroomd hebt, betekent dat nog niet dat je niet gedroomd hebt. Dus als je niet weet hoe je een gedicht Jan produceren, betekent dat nog niet dat je geen poëtische kant in je hebt. Alleen al deze vraagstelling van jou heeft iets poëtisch, wat je bent kan je leren en wat je kan leren kun je zijn :)