Waarom wordt er tegenwoordig zo erg veel gevloekt met woorden die die betekenis eigenlijk niet hebben?

Heel veel kinderen in mijn klas schelden gewoon met ''what the fuck"" en "kut". Het is nu gewoon normaal geworden! Ikzelf vind deze woorden niet normaal om zomaar uit je mond te laten floepen als er iets mis gaat. En waarom vloeken ze er mee als deze woorden eigenlijk gewoon een hele andere betekenis hebben? Omdat ze het leuk vinden om te zeggen of zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Eerst was het om aan te geven dat iets heel verbazingwekkend of erg is. Nu is het meer gewoon z'on stopwoordje geworden als je bijvoorbeeld iets fout doet. Dan zeg je al snel 'kut!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheldwoorden en vloeken verandert, net als de taal verandert.
vaak zijn dergelijke woorden ook streek gebonden. En leuk zijn ze nooit, nooit geweest ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel (vooral jonge) kinderen vinden het 'stoer' om oudere kinderen te kopieeren, daardoor leren ze op jongere leeftijd vaak al scheldwoorden die ze nog lang niet zouden moeten kennen, door bijvoorbeeld oudere broers, zussen of ouders kunnen ze dat gaan na doen en word het een gewoonte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit komt gewoon door de tv new kids en dat soort dingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het een vorm van taalarmoede. Ze nemen over wat ze op tv en in de tegenwoordige popmuziek horen of digitaal te lezen krijgen. Denken dat het normaal taalgebruik is en gooien het te pas en te onpas overal tussendoor. Het eerste voorbeeld zie ik zelfs regelmatig afgekort tot de eerste letters ervan hier op Goeie Vraag. Ik ervaar dat als een soort verloedering. Gebrek aan fatsoen, en onvermogen om in nette woorden een gevoel te uiten. En waarom? Verveling misschien en ook de overvloed aan moderne apparatuur waardoor gewone gesprekken met mensen in levende lijve steeds minder gevoerd worden. Individualisering, gebrek aan gewoon gezelschap.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De oorspronkelijke vloek is een krachtterm die ontstaan is met de godsdienst. Als je het wat ruimer bekijkt kan een vloek ook slaan op iedere krachtterm.
Om het wat minder erg over te laten komen zijn de bastaardvloeken ontstaan als potverdomme.
De oorspronkelijke vloek is dus het uiten van een vloek (vervloeking) en de variant daarop het uiten van een krachtterm.
Het voorbeeld wat jij aanhaalt is eigenlijk geen vloeken, maar schelden, wat synoniem is aan het uitspreken van beledigende of krenkende woorden. Hij heeft vreselijk gescholden tegen een leerling.
Tenslotte hebben we dan nog te maken met taalverruwing. Dat komt omdat de mensen (ook kinderen) steeds meer geconfronteerd worden met ruw taalgebruik via de media. Zelfs in de politiek is hier sprake van.
Een van de oorzaken is dat de taal verandert. Bij die taalverandering hoort ook dat woorden een andere lading krijgen, een andere sociale betekenis. Een woord als ‘wijf’ was in de zeventiende eeuw normaal (vergelijkbaar met het Engelse ‘wife’), terwijl het nu als plat te boek staat. Meestal gaat het andersom, van ordinair naar geaccepteerd. Zoals het woord ‘hoer’ (dat voorheen gold als zeer plat), maar nu lees je in de krant over heroïnehoertjes. Normen wijzigen zich in de loop van de tijd, dus ook de taalnormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus eigenlijk is de verwachting dat over 50 jaar 'kut' en heel normale uitdrukking als 'welverdraaid' ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verwacht ik niet, daar "welverdraaid" alsnog geen Nederlands is. Maar wat niet is kan nog komen.
Ik weet dat het slecht is maar doordat ik als ik naar buiten ga met vrienden, neem ik de taal heel snel over dus nu zeg ik de scheldwoorden alsof het normale taal is.