Is seksueel binnendringen bij een persoon tussen de twaalf en zestien jaar geen verkrachting?

De vraag is een beetje vreemd gesteld. Maar ik weet even niet hoe ik het wel moet formuleren.

Dat komt door dit artikel:
https://www.ad.nl/amsterdam/ex-directeur-cultureel-platform-moam-vervolgd-voor-verkrachting-en-seksueel-misbruik-minderjarige~a18deee8/

Daar staat in: Hij wordt verdacht van twee gevallen van verkrachting en één geval van ‘seksueel binnendringen bij een persoon tussen de twaalf en zestien jaar’.

Waarom wordt die laatste apart genoemd en op die manier geformuleerd. Is dat dan geen verkrachting?

2 jaar geleden
4.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Als seksuele handelingen zijn afgedwongen door geweld of dreiging met geweld, dan spreken we van aanranding of verkrachting.
Seksueel binnendringen bij een persoon tussen de twaalf en zestien hoeft dus geen verkrachting te zijn maar is nog wel strafbaar.
crispy
2 jaar geleden
Er is volgens mij een wetsvoorstel in behandeling dat seksuele handelingen door meerderjarigen met betrokkenen onder de 16 jaar automatisch als verkrachting worden bestempeld.
LeonardN
2 jaar geleden
Het AD is abuis. Het gaat om ‘seksueel binnendringen bij een persoon tussen de twaalf en VIJFTIEN jaar’ (maar dat is een verwoordingsprobleem, dus 12,13,14,15) Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie. Artikel 245
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie. (dus 12,13,14,15)
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@Crispy
Dat lijkt me een goed idee dan.
LeonardN
2 jaar geleden
"dat seksuele handelingen door meerderjarigen met betrokkenen onder de 16 jaar automatisch als verkrachting worden bestempeld."
"
@Crispy
Dat lijkt me een goed idee dan.
" Denk daar dan nog maar eens heel goed overna. (ik zeg niet wat je er verder van moet vinden, maar wat de consequentie daar dan van is).
Ik gok(lees:weet) overigens dat wat Crispy stelt niet (volledig) klopt. Maar laten we zeggen van wel. Dat zou dan betekenen dat een meisje van 18 jaar welke in een romantische relatie is met een jongen van 15 jaar veroordeeld kan worden voor verkrachting als zij de jongen met zijn goedkeuren aftrekt.

Antwoorden (1)

Als dat 'sexueel binnendringen' gebeurde met toestemming van de ander kan het geen verkrachting zijn. Wel ontucht.