Wat zijn de gevolgen als je iemand in huis neemt zonder visum?

Een kennis heeft een vriendin uit het Westen van de Wereld (Brazi...)
Ze kennen inmiddels elkaar vanaf 2015/2016 vanuit het internet.
Sinds 2020 is ze voor het eerst in Nederland gekomen.
In 2021 ergens in juni, is ze weer in Nederland gekomen, bij het navragen tot hoelang ze verblijft, krijg je van haar en haar partner geen duidelijke antwoord.
Van anderen begrepen, ondanks dat ze op 'visite' is aan het werk is.
December gehoord over haar zwangerschap.
We zijn nu in Januari.
Partner heeft geen werk.

Vragen:
- krijgt de Nederlandse partner geen problemen met zijn uitkering .
- bij het inchecken, zien ze bij het controle van de paspoort niet dat ze langer verblijft dan toegestaan?
- krijgt ze door het langer verblijf geen problemen?
- als ze langer verblijft (terwijl zwanger) hoe zit het met de onderzoek kosten (echo, zorg)?
-vlieg reis verbod geldt het voor 1 oersoo. Of meerdere?
- is het strafbaar om iemand in huis t nemen zonder woon / verblijf plaats?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

- De vriendin van je kennis woont in Nederland, en beweegt zich onder de radar.
Zolang dit zo blijft, heeft dit geen invloed op de uitkering van je kennis.

-Bij inchecken en paspoortcontrole is een eventueel langer verblijf natuurlijk niet zichtbaar voor de autoriteiten, omdat dit nog niet heeft plaatsgevonden.

- Nee door langer verblijf krijgt ze geen problemen.
Illegaal verblijf in Nederland is niet strafbaar.

- Kosten van de zorg zal het ziekenhuis op haar proberen te verhalen.
Als dat niet kan dan neemt het ziekenhuis die kosten voor haar rekening.
Urgente zorg wordt niet geweigerd. Nederland is een beschaafd land

- Een eventueel vlieg- of reisverbod geld natuurlijk alleen voor de betreffende persoon.
Maar wie zou dat verbod kunnen opleggen? We zijn een vrij land.

- Nee het is niet strafbaar een illegaal in Nederland verblijvend persoon in huis te nemen.
Mijn Braziliaanse vriendin heeft ook een paar jaar illegaal bij me gewoond, zonder problemen met instanties.
2 jaar geleden
Castle
2 jaar geleden
Wat als de vriendin niet onder de radar kan blijven en ze komen er achter? Zeker als ze werkt dan willen de instanties wel meer weten en mogelijk verhalen denk ik. Wat denkt u?
TurfGraver
2 jaar geleden
Je vraagt je af waarom ze het "illegaal" noemen.
Associaal is het wel (eventueel kosten op ons maatschappij verhalen).
Ja, dit gaat grote problemen geven met zij uitkering.
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Tinus: dat ligt er erg aan welke uitkering. Op sommige uitkeringen heeft het al dan niet samen wonen geen enkele invloed.