Mogen de gevangenen stemmen?

Want soms hoor ik van fraude omdat mensen niet gestemd hebben. Maar gevangenen stemmen ook niet en ik weet niet of dat meetelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja!
Tegenwoordig zijn in een aantal gevangenissen mobiele stembureaus, daar kunnen de gevangenen zelf stemmen.
Maar dit is allemaal nog een beetje ingewikkeld omdat stembureaus openbaar moeten zijn en dat is in een gevangenis wel een beetje lastig.
Maar gevangenen hebben sowieso gewoon stemrecht, zij kunnen iemand een volmacht geven die namens hen kan gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb het in de jaren dat ik in de bajes heb gewerkt nog nooit meegemaakt dat ze IN de bajes konden stemmen. Wel kunnen ze (als ze buiten een adres hebben) via een volmacht stemmen.
Het is een beetje duister gebied, zo is het gedetineerden volgens de penitentiaire beginselenwet "niet toegestaan mee te doen aan prijsvragen" bijvoorbeeld.
Qua stemmen zie bron;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik lees op de onderstaande link is:
Actief kiesrecht voor de Tweede Kamer hebben:
* Alle Nederlanders woonachtig in Nederland of in het buitenland van 18 jaar en ouder, behalve degenen die van het kiesrecht zijn uitgesloten.

Zoiets staat er ook voor gemeenteverkiezingen enz. Dus ja ze mogen stemmen, behalve als ze uitgesloten zijn als onderdeel van hun straf. Kortom de rechter bepaalt of gevangen wel of niet mogen stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mogen ze wel..tenij ze door de rechter uitsgesloten zijn van kiesrecht.

Een rechter kan bij bepaalde delicten een gedetineerde uitsluiten van het kiesrecht.

Dit is een bijzondere maatregel bij de opgelegde straf. In de praktijk wordt deze maatregel niet vaak opgelegd.

Tot voor kort waren ook personen die vanwege een geestelijke stoornis onder curatele staan uitgesloten van het kiesrecht, maar door een wijziging van de Grondwet hebben zij sinds de Europese verkiezingen van juni 2009 het recht om te stemmen en gekozen te worden.

Gr. Ton