Moet ik straks gewoon 100 postzegels kopen ? (zie de uitleg)

De waardeaanduiding op postzegels verdwijnt lees ik, er staat straks alleen nog maar een 1 of een 2 op, een van de redenen is dat er na een tariefwijziging geen nieuwe postzegels gedrukt hoeven te worden. Dan zou je nu nog 100 (of meer) postzegels kunnen kopen voor € 0,44 en die blijven gebruiken of zie ik dat verkeerd ? Hoe weet TNT dan dat je die postzegels voor dit bedrag staan in plaats van het nieuwe tarief ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het idee is inderdaad dat je straks voor € 0,44 een "postzegel binnenland" koopt, zonder verdere waarde-aanduiding. Als dan een paar jaar later het versturen van een binnenlandse brief ineens € 9,95 blijkt te kosten, heb jij een aardig voordeeltje als je nu al postzegels inkoopt.

In die zin heb je gelijk.

Of het zinvol is, hangt af van je verwachting. Denk je dat de posttarieven sneller zullen stijgen dan de rente op een bankrekening, of denk je dat je op een bankrekening meer rente zult krijgen dan de kostenstijging van de post?

Als je denkt dat de postbezorging de komende jaren heel snel veel duurder zal worden, moet je nu veel postzegels kopen.

Als je denkt dat de postbezorging maximaal 1% per jaar duurder zal worden, kun je beter geen postzegels kopen, maar je geld op een spaarrekening zetten. Dan heb jij straks bijvoorbeeld 3% meer geld, en ben je slechts 1% meer kwijt aan een postzegel.

(Dit is zomaar een simpel voorbeeld, let niet op de precieze getallen.)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je het artikel wel goed doorgelezen of ben je gestopt bij het plaatje?

Want na het plaatje staat:
"Een 1 is voor brieven tot 20 gram, een 2 tot 50 gram. De nieuwe methode maakt het makkelijker om de prijs te verhogen, dan hoeft TNT niet steeds nieuwe postzegels te maken en bijplakken hoeft dan ook niet meer."

Ik gok dat, dat wel je vraag beantwoord.
Dus je koopt een postzegel met daarop een 1 en je betaald een x bedrag. En dan ben je klaar. Voor een brief tot 20 gram.

Je koopt een postzegel met daarop een 2 en je betaald een x bedrag. En dan ben je klaar. Voor een brief van 20 tot 50 gram

Daar boven gaat het vast in pakketjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich heb je gelijk Raamklaza, maar stel ik koop nu tien zegels waar (bij wijze van voorbeeld) nu al slechts 1 op staat en geen €0,44. Stel dat TNT die postzegels volgend jaar voor €0,88 verkoopt, hoe kan ik of de mensen van TNT dan zien voor hoeveel ik mijn postzegel gekocht heb, moeten de zegels dan niet voorzien worden van een geldigheidsdatum? Dit zijn zomaar wat gedachten, maar dat vraag ik me naar aanleiding van de vraag wel even af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha zo. Als je er een geldigheidsdatum op gaat doen dan moeten ze weer nieuwe drukken :) Er eeuwig van uitgaan dat er ze 44 en 88 cent blijven ligt niet voor de hand. Hoe ze dat gaan oplossen, goeie vraag :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, om die reden zou een geldigheidsdatum ook niet slim zijn. Nou ja, tenzij ik echt heel veel zegels ga kopen is het niet zo'n probleem voor TNT denk ik.
Cryofiel
13 jaar geleden
@mlodewijk, zie mijn antwoord. Er komt geen houdbaarheidsdatum op de postzegels. Ze blijven "eeuwig" geldig voor het versturen van een binnenlandse brief. Kerstzegels blijven "eeuwig" geldig voor het sturen van een binnenlandse kerstkaart. Europazegels blijven "eeuwig" geldig voor het sturen van een brief binnen Europa. Wereldzegels blijven "eeuwig" geldig voor het sturen van een brief naar de rest van de wereld. Prijsstijgingen zijn niet relevant - stijgt de prijs heel snel tot het dubbele van de huidige prijs, dan heb je er voordeel bij wanneer je nu al zegels koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel Het is natuurlijk gewoon een bedrijf die winst wilt maken als er nu allemaal mensen gaan hamsteren op de postzegels in te kopen op 44 cent zal dat het bedrijf alleen maar ten goede komen. Maar ja je koopt postzegels omdat je ze nu nodig hebt en niet omdat je er 10.000 wilt hebben voor het geval de TNT besluit om de prijs 10ct omhoog te gooien.