Zouden openbare toiletten een voorziening moeten zijn die door de gemeente wordt aangeboden en onderhouden ?

Want tot nu toe is het in Nederland zo dat openbare toiletten zich vooral bevinden in warenhuizen , op stations en in bibliotheken ( o.k ook in sommige stadhuizen / deelgemeenten ) .

In andere landen vindt je wél gemeentelijke openbare toiletten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Inderdaad zou dit een taak voor de gemeente zijn..maar ook een deel van het publiek zou zich best wat netter mogen gedragen door de toiletten schoon achter te laten na gebruik. Ook wil ik hier graag even pleiten voor de dames. Voor hen vind je nooit iets als een openbare toiletvoorziening. Feitelijk is het een schande dat vrijwel geen enkele gemeente op dit gebied ooit maar iets gedaan heeft. Gr. Ton

Wat mij betreft wel. Ik vind het heel opvallend hoe weinig goede openbare toilet voorzieningen er zijn die niet door winkels worden aangeboden. Uiteindelijk wil je als land wildplassen ed tegen gaan. Dan moet je zorgen dat er goede publieke voorzieningen zijn.

Ik vindt dit geen goed plan. De plekken waarop deze toiletten worden neergezet zijn eigenlijk altijd wel in het centrum. En daar zijn genoeg alternatieven om een toilet te vinden (kroeg/station/warenhuis). Het probleem is dat deze openbare toiletten niet alleen gebruikt worden voor de nette mens die gewoon hoognodig moet. Het trekt vandalen aan, drugsgebruikers die even onopvallend hun shotje halen en bovendien zijn deze wc's altijd verschrikkelijk vies. Hoe nodig ik ook zou moeten, mij vind je er niet op. Wil je deze toiletten echt schoon houden, dan zou de gemeente er ook nog eens full-time poetsers op moeten zetten. Dat vind ik net iets te ver gaan.

Ik zou het heel burgervriendelijk vinden, als elke gemeente gelegenheid zou bieden ergen gratis zijn/haar behoefte te kunnen doen. En al helemaal daar wildplassen verboden en beboetbaar is! Anderzijds begrijp ik dat burgers dan ook weer niet moeten verwachten, dat het een buitengewoon proper onderhouden, luxe voorziening betreft, die om de pakweg kilometer wordt aangeboden.. De huur van dit soort gerieflijkheden is absurd hoog en het is begrijpelijk dat gemeentes niet staan te trappelen dit op hun budget te laten rusten. Het gaat ten diepste natuurlijk echt om een noodvoorziening. Al was het maar een soort emmer achter een afsluitbaar schuifdeurtje. Papier kan iedereen zelf bij zich hebben, evenals een pakje doekjes om het zitgedeelte van de emmer te reinigen. Vroeger had je de zogenaamde pisbakken. Dat was natuurlijk fijn voor alle heren met hoge nood. Maar tegelijk was het discriminatie van de bovenste plank, daar er voor dames geheel niets bestond.. Dus: Een voorziening ? Ja. Luxe? Nee. En vooral op plekken waar veel mensen komen, of, en waar in de buurt geen andere mogelijkheden zijn. (benzinepomp, restaurant enzovoort)

Ik heb een soortgelijke vraag ook al eens gesteld. Het blijft een bron van ergernis dat die voorziening er in Nederland niet voldoende is. Op een heel enkele plaats, bv stations, de boulevard Scheveningen, maar beslist onvoldoende.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/beginnen-co...

Nee. Er zijn om dit effectief te doen zo ontzettend veel toiletten nodig, die zo ontzettend veel kosten bij elkaar dat dit niet te doen is. Ik heb liever dat die miljoenen die dit elkaar kosten bv in de zorg, veiligheid of onderwijs gestoken worden, of er geen extra geld m'n zak wordt gehaald. Nederland heeft een ontzettend groot begrotingstekort en enorme schulden. Laten we eerst proberen het huishoudboekje eens op orde te krijgen voordat we nieuwe dingen bedenken om geld aan uit te geven. En natuurlijk is het fijn als je wanneer nodig naar de wc kan, maar met een beetje planning en brutaliteit is dit best op te lossen. (Ik heb weleens bij mensen aangebeld met de vraag of ik het toilet zou mogen gebruiken). Daar hoeven niet gelijk miljoenen tegenaan gegooid te worden.

NEEE , stel je voor alle ziektes etc. , zwervers , junkie's en noem maar op zullen gebruik maken van zo'n wc ... Dan hou ik het liever op en ga lekker op mijn eigen wc. :\