Nexit is een scenario waarin Nederland de Europese Unie verlaat. Het woord is een porte-manteau van 'Nederland' en 'exit'. Uit een peiling van EenVandaag op 31 januari 2020 bleek dat 33% van de Nederlanders een voorstander is van een Nexit en 59% een tegenstander.
Nederlandse politieke partijen die voor een nexit zijn, zijn Partij voor de Vrijheid (PVV) en Forum voor Democratie (FvD).
Het FvD paste in 2019 zijn standpunt aan en verving “en is daarom voorstander van een NEXIT” door “en is daarom voorstander van een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie.”, en wil daarnaast referenda over onderdelen van de EU zoals de interne markt, de open grenzen, een Europees leger en de euro.
De meeste andere politieke partijen stellen een nexit niet aan de orde in hun verkiezingsprogramma omdat dit voor hen onbespreekbaar is.
.
Porte-manteau: dit is een neologisme waarin twee of meer bestaande woorden naar de vorm worden gecombineerd in een betekenis die betekeniselementen van alle originele woorden bevat. Porte-manteauwoorden hebben het effect dat ze efficiënt zijn: in één woord kan gezegd worden wat anders twee of meer woorden zou vergen.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Porte-manteau betekent in het Nederlands: samentrekking. Meest bekend is brunch (breakfast + lunch).
Overigens wordt porte-manteau in het Frans geschreven als: portemanteau I=kapstok)..
SentWierda
2 jaar geleden
Van Dale geeft in het lemma -samentrekking- een overzicht van porte-manteauwoorden en hun achtergrond.
Het Nederlandstalige woord voor porte-manteau is: mengwoord.
Bron: Schrijfwijzer.
Nexit is een scenario waarin Nederland de Europese Unie verlaat. Het woord is een porte-manteau van 'Nederland' en 'exit'.
Hoewel er veel voordelen aan de Europese Unie (EU) zijn, kijken veel mensen in Nederland vooral naar de nadelen. Sommigen beweren dat het beter zou zijn als Nederland uit de EU stapt. Dit als vervolg op de Brexit, het zeer langdurige proces van Groot-Brittannië om uit de Europese Unie te stappen.
Toegevoegd op 25 juni 2021 09:45: tekst
Amadea