Valt huiszoekingsbevel onder processtukken?

Ik ben zelf geen meester in recht, dus ik vroeg mij iets af. Een week geleden zat ik met 2 vrienden van mij een drankje te doen in mijn garage. 2 agenten zijn mijn schuifpoort over geklommen en nu heb ik een bekeuring!
Als ze een huiszoekingsbevel hadden, had ik het beter begrepen. Nu ga ik toch bezwaar aantekenen, is het dan not-done om daarin te vermelden dat ze zonder huiszoekingsbevel binnen zijn gekomen? Of krijg ik dat sowieso niet te zien? Ik dacht dat je wel altijd inzage oid had in processtukken tegen jou

3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Bezwaar heeft niets te maken met het huiszoekingsbevel. Ik weet niet waarom ze bij je naar binnen zijn gegaan maar zal wel iets met de noodwet te maken hebben voor corona.
FransTimmer
3 jaar geleden
@ronron1212 dat onderscheid begrijp ik wel. Maar ik maak bezwaar, omdat ik het buiten proporties vind dat de agenten voor zoiets over mijn hek klimmen. Omdat normaliter je een huiszoekingsbevel nodig hebt om binnen te treden vroeg ik me af of je ook op de hoogte wordt/kan worden gesteld van dat er zo’n bevel is uitgegeven. Of dat in de noodwet geregeld staat hoor ik vanzelf.
ronron1212
3 jaar geleden
Je tuin binnen lopen in geen huiszoeking. De noodwet regelt dit soort zaken.
Antoni
3 jaar geleden
@FransTimmer, je gaat bezwaar indienen tegen een bekeuring, en je hebt het al over processtukken? Er is helemaal nog geen sprake van een proces of een rechtszaak! Ik raad je aan om even met een advocaat te gaan overleggen. Een goede advocaat kan samen met jou het bezwaar opstellen. Dan weet je dat het allemaal goed zit. Een advocaat vind je via https://www.advocatenorde.nl/. Zorg dat je er een vindt die vaker bezwaren tegen corona-boetes heeft opgesteld, zo raad ik je aan! Wil je gratis advies, kijk dan op https://www.juridischloket.nl/. Het advies daarvan is gratis: de kans is groot dat je snel wordt doorverwezen naar een professionele advocaat.
Antoni
3 jaar geleden
@FransTimmer, hier https://www.juridischloket.nl/actueel/corona-boete/ vind je op de website van het Juridisch Loket hoe je bezwaar kan maken tegen de boete. Dat heet volgens die website 'in verzet gaan' tegen de boete.
tinus1969
3 jaar geleden
In tegenstelling tot wat veel mensen denken (op basis van Amerikaanse films/tv series) heeft de Nederlandse politie geen huiszoekingsbevel nodig voor het betreden van een woning. Concrete verdenking is genoeg.

Antwoorden (1)

De processtukken hoeven geen huiszoekingsbevel te bevatten. Of nauwkeuriger, een huiszoekingsbevel is in deze situatie niet nodig. De afwezigheid van een huiszoekingsbevel is dus geen basis voor bezwaar.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken (op basis van Amerikaanse films/tv series) heeft de Nederlandse politie geen huiszoekingsbevel nodig voor het betreden van een woning. Concrete verdenking is genoeg.
Volgens wiki:
"Wanneer er sprake is van een verdenking van een strafbaar feit op heterdaad of verdenking van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan, mag deze ambtenaar zonder tussenkomst van een officier van justitie of rechter iedere plaats, daaronder verstaande woningen, betreden,(..)"
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
tinus1969 klopt die bewering wel?
Je bron komt van Wikipedia. Een huiszoekingsbevel of beter gezegd een machtiging tot binnentreden is naar mijn weten toch echt noodzakelijk. Ik heb diverse andere bronnen gevonden die allen zeggen dat er toch echt een machtiging nodig is.
Onderandere hier bij het kopje "handhaving en boetes" vraag: handhaaft de politie ook achter de voordeur?
https://www.politie.nl/themas/coronavirus-en-politiewerk.html#alinea-title-handhaving-en-boetes De algemene wet op binnentreden suggereert ook dat een machtiging nodig is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006763/2010-07-01 Als ik artikel 96 van het wetboek van strafvordering bekijk: In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67, eerste lid, is de opsporingsambtenaar bevoegd de daarvoor vatbare voorwerpen in beslag te nemen en daartoe elke plaats te betreden.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
In het geval van een heterdaad, maar het werd pas heterdaad toen die gasten over de schutting klommen. Of in het geval van een misdrijf, zoals omschreven in artikel 67. Maar was er sprake van een misdrijf?