Zou je een gesprek over "hoe de problemen van derde-wereld landen op te lossen" onder ontwikkelingseducatie in kunnen delen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat in dit geval om een onderwijsleergesprek met studenten op een school.
Ik heb het hierbij over de algemene problemen. Geen werk, geen geld, geen eten, corruptie etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontwikkelingseducatie is onderwijs over de Derde Wereld en over de verhouding tussen de Derde Wereld en die van ons. Het gaat dus over de Noord-Zuid-problematiek: het bestaan van mensen in Derde Wereldlanden in vergelijking en in samenhang met dat van mensen in de Eerste Wereld. Jongeren worden daar via internet, krant, radio en tv bijna dagelijks mee geconfronteerd. Meestal zijn dat beelden met nieuwswaarde: de gevolgen van een overstroming, een sprinkhanenplaag of een aardbeving; uitgehongerde mensen als gevolg van langdurige droogte of oorlogshandelingen. Deze beelden zijn bijna per definitie incidenteel en eenzijdig en geven daardoor een vertekend beeld. Leerlingen denken dan al gauw in stereotype. Een belangrijke taak voor ontwikkelingseducatie is daar nuancering in aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, maar dat kun je niet overbrengen. Bij de lokale inwoners niet en bij de studenten niet. J kunt een verhaaltje houden, maar dat is alles. Het moet uit de student zelf komen. Jij kunt, wat ze noemen 'priming the pump', maar dat is alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan ze verschillende visies aandragen. Hier moeten ze dan zelf maar mee zien wat ze er mee doen.
In het onderwijs hoef je niet altijd per definitie met feiten te werken die de studenten/leerlingen over MOETEN nemen. Maar je kan ook met gedachtes/meningen/visies werken zodat de studenten daar zelf over na gaan denken.

Antwoorden (2)

Nee. Niet zomaar. Je vraag is te vaag om duidelijker antwoord te geven. Mar zomaar een gesprek met iemand over de problemen van de derde wereld is geen educatie, laat staat ontwikkelingseducatie. Tevens 'De problemen van derde-wereld landen'. Welke heb je in gedachten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er mijn hele leven mee geconfronteerd, maar heb nooit de problemen echt kunnen benoemen, laat staan oplossingen kunnen bedenken. Je zou het recente boek van die Afrikaanse econome eens moeten lezen (naam vergeten, maar het was kort geleden in het nieuws).

Ik denk niet dat er een oplossing is, want ze zijn niet voor niets arm en als wij zorgen dat de armere landen meer produceren, dan is de milieubelasting weer zodanig, dat de wereld onbewoonbaar wordt.

Ik sluit complete herverdeling uit, omdat dat niet realistisch is. Niemand zou gehoor geven aan het bevel om 50 % van inkomen en bezit af te staan aan een aantal derdewereldlanden. Althans, ik niet.

Je kunt ze alleen maar tijd geven om de kans te grijpen om welvaart te ontwikkelen. Dat kun je niet regelen voor anderen. Zelfs je eigen kinderen kun je op school niet laten presteren als ze geen zin en/of aanleg hebben