Mijn garage heeft mijn auto ten onrechte afgekeurd. Ik heb kosten gemaakt. Kan ik deze verhalen bij de garage ? Zie uitleg hieronder

Mijn garage liet mij weten dat de kosten €1000.- zouden worden om hem door de keuring te krijgen. Er zaten gaten in een dragende balk. Er moest gelast worden. Benzinetank eraf etc. etc.
Ik heb na lang overwegen toestemming gegeven. Vanwege drukte begonnen ze niet direct.
'S avonds heb ik de opdracht middels mail ingetrokken.
Een kennis had zijn twijfels geuit en kende iemand apk keurmeester is geweest. Die wilde wel eens kijken.
De volgende dag vroeg de garage gebeld om de opdracht in te trekken. Maar de tank lag er al af. Kosten demontage en montage €230,- Dit heb ik betaald. En ben gegaan.
Vervolgens is de auto op de brug gezet. En... je raad het al. Geen gaten te vinden. Ik heb mee gezocht.
Heel erg vreemd. Ze waren verdwenen.
Zou Molenberg in Elst mij foto's van een andere "onderkant" met gaten hebben laten zien ? De tank die er ter demonstratie onder lag, zag er naderhand gezien ook wel erg glimmend uit.
Wat kan ik hier mee ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Juridisch zit het naar mijn mening als volgt: er is een overeenkomst aangegaan op basis van de aanname dat er sprake was van hoognodig onderhoud om uw auto door de APK keuring heen te krijgen. U bent met deze werkzaamheden ingestemd, maar vanwege twijfels heeft u de opdracht geannuleerd. De garage heeft hier mee ingestemd, maar ze hebben wel de kosten voor de werkzaamheden die ze al uitgevoerd hebben in rekening gebracht.

Tot zoverre lijkt alles redelijk verlopen te zijn, totdat u bij een second opinion ontdekte dat de voorgestelde wijzigingen eigenlijk helemaal niet nodig waren. Er is danwel sprake van dwaling, dat wil zeggen dat er op een of andere manier sprake is van een onjuiste voorstelling van zaken (om wat voor reden dan ook, wellicht verwarring met een andere auto?), en misschien is er zelfs wel sprake van bedrog.

De wet stelt dat als er sprake is van bedrog, dat de rechtshandeling (het sluiten van de overeenkomst) vernietigbaar is. (Artikel 3:44 Burgerlijk wetboek). Ook als het 'slechts' dwaling is, is er sprake van vernietigbaarheid (6:228 BW). Op het moment dat een overeenkomst nietig is, is het alsof deze nooit bestaan heeft. De garagehouder had dan ook geen gronden meer om aan de demontage van de tank te beginnen en daarom mag u redelijkerwijs uw geld terugvragen.

Wat moet u nu doen. U moet schriftelijk de garagehouder laten weten dat de overeenkomst vernietigbaar is (dat is een buitengerechtelijke verklaring zoals beschreven in artikel 3:49 BW). U geeft daarbij ook aan dat het onredelijk is dat u de kosten voor het demonteren en monteren van de tank op u verhaald worden. U vraagt dus uw geld terug. De garagehouder kan het volgende doen:
* de nietigheid bevestigen en het geld teruggeven
* de nietigheid afwijzen of geen geld teruggeven

In het tweede geval kan u de zaak aan een rechter voorleggen. Maar als het garagebedrijf aangesloten is bij de BOVAG, dan is het goedkoper (en gemakkelijker) om gebruik te maken van hun geschillencommissie. Let wel op de regels van die geschillencommissie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan niet uit je mail halen of je auto nu gekeurd is zonder aanvullende reparaties, want dat is natuurlijk essentieel aan je vraag.
Een kennis is nu eenmaal niet iemand die zijn stempel onder het keuringsrappport zet.
Er vanuit gaand dat de APK nu geregeld is zou ik zeggen:

Ga naar het afkeurende bedrijf, met een 2e persoon, en vraag om een mondelinge toelichting. Geef aan dat je kosten hebt gemaakt en die wil terughebben. De kans is groot dat men daar niet in mee wil gaan, vraag dan naar het nummer/naam van de keurmeester en vraag ook of deze in dienst is van het bedrijf of een zogeheten mobiele keurmeester (iemand die op afroep komt keuren).
Het is mij niet duidelijk of je de foto's waar je het over hebt in je bezit hebt, deze zijn natuurlijk een mooi bewijs.
Vervolgens neem je contact op met de RDW, deze houden klachten bij over keurmeesters en zijn blij met opmerkingen/klachten, zeker met foto's.
Als het afkeurende bedrijf is aangesloten bij de Bovag zou je ook hier melding kunnen maken en om bemiddeling kunnen verzoeken om het teveel betaalde geld terug te krijgen. Aan dit laatste zouden overigens kosten kunnen zitten.
Succes.