Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als weduwnaar heb ik het recht om in het ouderlijk huis wonen, maar wat als ik ga samenwonen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ga, zodra je van plan bent om officieel te gaan samenwonen, met de notaris praten.
tinus1969
4 jaar geleden
Aanvulling: En lees het testament en -aangezien je blijkbaar al weduwnaar bent- de verklaringen van erfrecht etc die er na het overlijden zijn opgesteld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank jullie wel

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Meestal heeft samenwonen geen invloed op het recht van gebruik en bewoning van ouderlijk huis. Zelfs huwen heeft daar vaak geen invloed op.
Lees bijvoorbeeld 4:29 BW of eventueel 4:19 BW. Laatste artikel is alleen van toepassing in geval van huwelijk waarbij kinderen hun deel opeisen. Maar ook dan blijft een vruchtgebruik (gebruik en bewoning) van toepassing.
Maar mogelijk dat in het testament, als er dat is, iets anders staat. Niet waarschijnlijk maar wel mogelijk. Zonder testament zie ik geen reden dat je recht verandert door samenwonen.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing