Hoe werken de mechanismen van publiciteit?

Tegenwoordig word ik in mijn aanvoelen overdonderd met publiciteit. Waar ik wel eens durf te kijken naar een mail of bord met bv "alles vandaag 50%" als het bv over voeding gaat, is publiciteit voor mij vooral overprikkelend. Ikheb bv geen ambitie om iets open te klikken waar ik toch geen behoefte aan heb. Maar is publiciteit nu niet net gericht om je te doen denken dat je wél behoefte aan iets hebt? M. a. w. gaat het erover om je als je toch iets wilde kopen (bv een auto, een smartphone...) je te bewegen om te kiezen voor een bepaald merk. Ofgaat het erover dat je de reclame ziet en denkt " ik ga een nieuwe auto/smartphone....kopen" ook al was je dit niet van plan.
En wat met die publiciteitsnieuwsbrieven die je zelf aanvraagt maar die dan elke dag en soms meer verstuurd worden ( bv voor een online programma (therapie, cursus...)) ? Bij mij heeft dat het effect dat ik me uitschrijf hoewel het me wel interesseert Het is me dan te overweldigend,elke dag info+zogezegde kortingen+ bonussen en van die dingen. Maar welk effect beoogt men? Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die al die mails lezen.

3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Er staat een heel verhaal, maar ik snap niet precies wat je nu wilt weten.
liveisgreat
3 jaar geleden
wat ik wil weten is wat men beoogt: je een behoefte aanpraten (je iets doen kopen wart e eigenlijk niet persee nodig hebt, bv je dacht er nooit aan om een massagekussen te kopen maar door de reclame denk je plots dat je dit een essentiële aankoop is) t)
Of je ertoe brengen een behoefte die je al hebt op een bepaalde manier in te vullen ( bv door het merk te kopen waarvoor men reclame maakt)
Dat geldt voor goederen maar ook bv voor cursussen.
En hoe dat dan werkt in een mensenhoofd... dat je dat wat men je wil laten kopen ook werkelijk koopt in sommige gevallen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Bedrijven willen verkopen en winst maken, zo simpel is het.
Antoni
3 jaar geleden
Ik reageer op een detail in je toelichting: Je schrijft: "Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die al die mails lezen." Voor mails geldt het misschien niet, maar ik weet dat veel oudere mensen alle papieren reclamefolders die ze in de brievenbus ontvangen, uitpluizen. Velen vinden dat een leuke bezigheid om de verveling tegen te gaan. Ze vinden het zelfs vervelend als er geen of weinig reclamefolders komen.

Antwoorden (1)

Het is als in het wilde weg met hagel schieten. De meesten worden niet geraakt, maar die ene of enkelen wel. Blijkbaar behoort liveisgreat altijd tot die enkelen.
Het beste advies: al deze commerciële mails negeren. En het liefst de toezending proberen te stoppen.
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
om eerlijk te zijn word ik ook soms getroffen door die hagel hoor. bv ik zoek een plaid en ik zie in de nieuwsbrief van winkel X de plaid van mijn dromen, dan ga ik naar winkel X.
Moeilijker word het als ik dieper ga nadenken en me eerlijk afvraag: heb ik een plaid nodig. Of manipuleren ze mijn onbewuste naar deze behoefte?
Waar ik vooral horendol van word is de hoeveelheid hagel. Ik ben bewust ingeschreven op enkele nieuwsbrieven van winkels bv doe het zelf zaken. Die sturen elke week aanbiedingen, dat is prima.
Maar publiciteit is tegenwoordig zo overdreven massaal dat het mij overweldigd zodat ik het negeer. en alles doe om het niet ongevraagd te krijgen bv adblock. Ik gun iedereen inkomsten uit publiciteit maar er is gewoon voor mij een overload, en dat werkt dan averechts.
Ook als die Doe het zelf zaken ipv wekelijks iets te sturen zouden beginnen met dagelijks iets te sturen, zou ik me uitschrijven.