Hoe werken de mechanismen van publiciteit?
Tegenwoordig word ik in mijn aanvoelen overdonderd met publiciteit. Waar ik wel eens durf te kijken naar een mail of bord met bv "alles vandaag 50%" als het bv over voeding gaat, is publiciteit voor mij vooral overprikkelend. Ikheb bv geen ambitie om iets open te klikken waar ik toch geen behoefte aan heb. Maar is publiciteit nu niet net gericht om je te doen denken dat je wél behoefte aan iets hebt? M. a. w. gaat het erover om je als je toch iets wilde kopen (bv een auto, een smartphone...) je te bewegen om te kiezen voor een bepaald merk. Ofgaat het erover dat je de reclame ziet en denkt " ik ga een nieuwe auto/smartphone....kopen" ook al was je dit niet van plan.
En wat met die publiciteitsnieuwsbrieven die je zelf aanvraagt maar die dan elke dag en soms meer verstuurd worden ( bv voor een online programma (therapie, cursus...)) ? Bij mij heeft dat het effect dat ik me uitschrijf hoewel het me wel interesseert Het is me dan te overweldigend,elke dag info+zogezegde kortingen+ bonussen en van die dingen. Maar welk effect beoogt men? Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die al die mails lezen.
Of je ertoe brengen een behoefte die je al hebt op een bepaalde manier in te vullen ( bv door het merk te kopen waarvoor men reclame maakt)
Dat geldt voor goederen maar ook bv voor cursussen.
En hoe dat dan werkt in een mensenhoofd... dat je dat wat men je wil laten kopen ook werkelijk koopt in sommige gevallen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.