Wie betaalt de advocaten en het proces van Jos B.?

Ik snap de Nederlandse rechtstaat niet meer zo goed. In een civiele zaak ben ik inmiddels meer dan €30.000,- kwijt omdat een recreatiepark beheerder maar denkt kosten in rekening te kunnen blijven brengen, zonder enige onderbouwing.
In dit geval is het een strafzaak die al jaren duurt, maar is wegens kindermisbruik een maatschappelijk verhaal. Echter, er is een uitspraak waar het individu (gaat dus niet over het OM) het niet mee eens is en hoger beroep aan tekent. Wie betaald dat? Ook dit individue heeft geen diepe zakken waar dit uit betaald kan worden. Het lijkt mij een bijzonder vreemde financiering van de rechtspraak in Nederland. Kennelijk is er een groot verschil tussen de financiering van de civiele en strafrechtspraak. Civiel is voor de rijken die het kunnen betalen en strafrecht kan op kosten van de belastingbetaler worden voortgezet. Ik snap het niet meer. Wie kan mij duidelijk geven? Alvast bedankt.

3 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Bekende advocaten duiken steeds op in strafzaken waar alle ogen op gericht zijn. Ook bij Jos B., de verdachte in de zaak-Nicky Verstappen. Zijn verdediging is in handen van Gerald Roethof.

Stuk voor stuk zijn het advocaten met een stevig prijskaartje. De tarieven kunnen oplopen tot 300 euro per uur. Een verdachte als Jos B. zal dus met een grote zak geld moeten komen, of toch niet?

Volgens emeritus hoogleraar strafrecht en voormalig strafrechtadvocaat Theo de Roos valt dat wel mee. "Ik vermoed dat het grotendeels toevoegingszaken zijn." Bij zulke zaken wordt de rechtsbijstand deels betaald door de Raad voor de Rechtsbijstand, omdat de verdachte het zelf niet kan betalen.

Het bedrag van een toevoegingszaak is nooit zo hoog als topadvocaten normaal gesproken vragen. "Dus daar moeten ze het maar mee doen. Ze krijgen nog wel een redelijke vergoeding hoor, dus je hoeft geen medelijden met ze te hebben."
Over de betaling van de advocaten hoeft B. zich in ieder geval geen zorgen te maken. Weinig advocaten zullen zijn verzoek afslaan als hij te weinig geld heeft, verwacht Vlug. "Advocaten willen deze zaak gewoon doen, ook al krijgen ze alleen een vergoeding van de staat. Het gaat om de beroepseer: je wil laten zien wat je kan."
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Het advocaten uurtarief kan heel erg verschillen. Het begint bij 150 euro en kan oplopen tot 500 euro of meer. De hoogte van het tarief wordt onder andere bepaald door jaren ervaring, specialisatie, en win ratio van de advocaat. Vergeet echter nier dat advocaten ook kosten hebben zoals kantoor en kantoorkosten bijscholing enz @Griffin