Wat moet ik doen als een vinder mijn gevonden spullen niet teruggeeft?

Op de landelijke site staat mijn gevonden spul wat ik ik verloren was.
Er stond niet op de website de gegevens van de vinder.
Ik heb contact gehad met de gemeente en die zegt: we mogen niet zijn adres gegevens naar jou toe sturen, anders had hij of zij het op de website gezet.
Ook heeft de vinder geen contact meer opgenomen met de gemeente, en de gemeente zegt ik kan niets meer voor u doen.

3 jaar geleden
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Je eerste stuk is erg vaag 'een landelijke site'; wat voor site? Waarom denk je dat deze spullen van jou zijn?
Utrecht
3 jaar geleden
Vreemd verhaal.
Welke landelijke site?
En waarom zou iemand wel gevonden spullen melden (bij ??) maar vervolgens bewust niet reageren of het terug geven.
Heeft de vinder het nog wel of is het afgegeven bij bijv. de politie?
Miekie77
3 jaar geleden
Lijkt mij ook dat de gemeente de vinder bericht geeft dat de eigenaar zich heeft gemeld.
dk
3 jaar geleden
op de site www.gevondenenverloren.nl ik weet niet of de vinder het afgegeven heeft bij de politie,
Het opmerkelijke blijft dat de vinder het op de site gezet heeft en het zelf gehouden heeft in plaats bij de gemeente had moeten afgeven.

Antwoorden (1)

De Regeling Gevonden Voorwerpen in het Burgerlijk Wetboek (Burgerlijk Wetboek, boek 5, artikel 5 t/m 12) beschrijft de rechten en plichten van de vinder en van de eigenaar die zijn zaak verloren is.

Het Burgerlijk Wetboek kent geen afgifteplicht, behalve als dat in de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is opgenomen. Het is dus mogelijk, afhankelijk van het soort voorwerp, een gevonden voorwerp thuis te bewaren. Dit geldt niet voor gevonden paspoorten, rijbewijzen en/of andere identiteitspapieren of militaire artikelen. Daarvoor geldt wel de plicht deze te deponeren, omdat het staats- of gemeente-eigendommen betreft. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt men zich schuldig aan het misdrijf verduistering.

Maar let op! Voor gevonden voorwerpen met een dagwaarde van minder dan € 450 geldt een aparte regeling. De vinder kan zijn vondst mee naar huis nemen maar ook afgeven op het gemeentelijk servicepunt. Daarmee doet hij afstand van zijn rechten. Als de eigenaar zich binnen drie maanden niet meldt, mag de de gemeente de zaak verkopen, weggeven (bijvoorbeeld aan de vinder) of vernietigen. De vinder heeft dus de keus tussen meenemen en na een jaar eigenaar worden, of afgeven en alle rechten laten varen.

Een vinder die voldaan heeft aan zijn verplichtingen, heeft recht op "een redelijke vergoeding". Bij een redelijke beloning wordt vaak gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Een vinder die zijn vindersloon niet krijgt, kan dat eventueel via de rechter opeisen. De gemeente heeft geen recht op vindersloon.