Waarom houden goddeloze mensen zich aan de regels?

als je toch niet in hiernamaals in de Hel komt..? waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik doe het goede omdat het goed is dat te doen. Ik hou me aan regels omdat ik me voorstel hoe het zou zijn als iedereen zich niet aan de regels zou houden, en besef dat het een betere wereld is als we ons wel aan bepaalde regels houden. Ik heb geen opperboeman of dreigementen nodig om een moreel mens te zijn. Ik begrijp er niets van dat er blijkbaar mensen zijn die dat wél nodig hebben.

Intrinsieke motivatie, besef van normen en waarden, besef van goed en kwaad. Dat kan helemaal los staan van geloof in een god. Geloof jij alleen in straf en beloning?

omdat ze hier op aarde wel in de gevangenis terecht komen

Het kuddegedrag van mensen, daar heeft geloof niks mee te maken. De meeste van ons willen stabiliteit, en dat bereik je alleen met regels en afspraken.

Als het vooruitzicht in de hel te kunnen belanden, het enige was dat mensen er van weerhoudt, elkaar pijn te doen of te benadelen.. dan zou het er slecht uitzien voor de mensheid. Er is ook nog zoiets als mededogen, goed fatsoen en humaniteit. En bovendien, over welke regels heb je het?

Omdat je niets opschiet met slecht gedrag.Wat je geeft,krijg je terug, vroeg of laat.Het geeft veel meer bevrediging als je s'avonds kunt gaan slapen met het gevoel dat je een goede bijdrage levert aan de maatschappij.Bovendien keert het zich tegen jezelf als je de regels niet naleeft.Je kunt boete gaan betalen of (erger nog)je gaat de cel in..

Omdat het er op na houden en naleven van normen en waarden niet per definitie alleen een goed idee is als je gelooft in een hiernamaals ; het maakt vooral het hier en nu een stuk prettiger, voor jezelf alsook voor een ander. Binnen het humanisme is het je houden aan regels en rekening houden met elkaar (wat feitelijk voor een groot deel op hetzelfde neerkomt) dan ook een speerpunt voor een sociale, leefbare samenleving. Je kunt je net zo goed afvragen waarom gelovigen zich aan de regels houden als hun zonden ze met wat bidden of biechten toch vergeven worden. Schiet ook al niet op. De meeste mensen hebben, gelukkig, van nature een behoefte niet buiten de groep te vallen en zich naar de regels van de groep te gedragen, zeker in grote lijnen. Pressiemiddelen zowel in het hier en nu als in het hiernamaals, zijn maar voor een kleine groep nodig om ze in toom te houden. En voor weer een andere groep werken ze uberhaupt niet.

omdat godsdienst en cultuur in elkaar zijn verweven. Cultuur is het geheel van de normen en waarden en activiteiten die een maatschappij belangrijk vindt om zich naar te richten. Het is een organisch, dwz levend begrip. Cultuur is aan wijzigingen onderhevig. Het blijkt dat leefregels die via het Christendom, Jodendom of Bhoeddisme of Hindoeisme tot ons zijn gekomen, dat de besten ervan, die het meeste leiden tot een geslaagde maatschappij in onze cultuur zijn omarmd. Onze cultuur heeft heel veel christelijke elementen. De normen die door christenen worden nageleefd hebben als eerste doelstelling: een goede wereld na te streven. Jezus was als Jood, en het hele jodendom is het, een zeer aards gericht mens. Het Koninkrijk der Hemelen wordt op aarde gerealiseerd. En uiteraard is het allemaal beeldspraak. Hoe kunnen we het volmaakte verwoorden? We kennen het volmaakte niet eens. De regels, de normen die uit kringen van gelovigen zijn voortgekomen, dienen de mensheid als geheel.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuur

Omdat mensen die niet in God geloven niet slechter of beter leven dan gelovigen. De mens beschikt over het vermogen om goed en kwaad van elkaar te kunnen onderscheiden. Je hebt dan ook geen Hel nodig als reden om elkaar met respect te kunnen behandelen.

Goddeloze mensen kunnen wel een geweten hebben en ze leven meestal binnen een maatschappij met regels.

Omdat goddeloze mensen ook niet geloven dat ze in de hel komen!

Zoals al door anderen gezegd: de meeste mensen hebben een eigen besef van goed en kwaad, en willen daardoor zelf vaak al het goede doen. Daarnaast hebben ook goddelozen wel degelijk een systeem van straffing en beloning: als je je niet aan de regels houdt, kan het gebeuren dat mensen op je gaan neerkijken, kritiek leveren of je uitsluiten. En als je je niet aan de wettelijke regels houdt, kan je boetes krijgen, taakstraffen, gevangenisstraffen, en in sommige landen ook lijfstraffen en doodstraf. Het vooruitzicht tot lijden leidt ertoe dat mensen bepaalde handelingen vaker gaan vermijden, of dat nou lijden in de hemel is, of lijden doordat je familie je in de steek laat of lijden doordat je weinig leuke dingen kan kopen omdat je je geld kwijt raakt aan boetes. Toegevoegd na 1 minuut: Nou geloof ik sowieso niet in een God of een hel, maar het vooruitzicht van over een jaar in de gevangenis jaagt mij meer angst aan dan het vooruitzicht om als ik straks dood ben in de hel te komen, dat duurt nog zo lang... (los van dat ik uberhaupt geen behoefte heb om de regels te overtreden)

Door je vraagstelling, lijkt het alsof je gelooft dat de ' regels' afkomstig zijn van religieuze mensen en groeperingen. Die claimen dat (eerlijk gezegd) ook dikwijls, maar het is niet waar. Ook ongelovige mensen hebben meestal een breed spectrum aan waarden en normen die ze hoog achten. Bijvoorbeeld: de norm niet doden, staat in de bijbel. Maar verreweg de meeste , ook ongelovige mensen vinden dat slecht. Niet omdat het strafbaar is, maar omdat het indruist tegen de aard van wezens die tot rede in staat zijn: mensen dus. Maar, natuurlijk bestaan er uitzonderingen op de regel. Anders zouden die gevangenissen ook wel wat leger zijn..

Om geen gezeur te krijgen of in de gevangenis terecht te komen, om je niet te hoeven schamen voor je kinderen. En misschien ook geen agressie uit te lokken. Maar… brave meisjes komen in de hemel en slechte meisjes overal. Dat dan weer wel. Overigens geven godsdienstige mensen evenweel aan goede doelen dan ongelovige mensen. Ongelovige mensen zijn gemiddeld niet slechter dan gelovige mensen.

Misschien geloven (of hopen) ze wél in een soort van hemel. (Dat er dan toch iets zou zijn...als je dood gaat)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100