Waarom houden goddeloze mensen zich aan de regels?

als je toch niet in hiernamaals in de Hel komt..? waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik doe het goede omdat het goed is dat te doen. Ik hou me aan regels omdat ik me voorstel hoe het zou zijn als iedereen zich niet aan de regels zou houden, en besef dat het een betere wereld is als we ons wel aan bepaalde regels houden.

Ik heb geen opperboeman of dreigementen nodig om een moreel mens te zijn. Ik begrijp er niets van dat er blijkbaar mensen zijn die dat wél nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens. Al zijn die mensen er inderdaad helaas wel. Alsook mensen voor wie geen enkele dreiging nut heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen mensen die het grote sprookjesboek lezen en in de nog grotere Boeman geloven,kunnen schijnbaar goed zijn.
Komt het nou echt niet in je hersens op Tomby,dat niet gelovige mensen zich vaak beter aan de normen houden,dan de gelovigen? Omdat zij gewoon beseffen,wat goed en war kwaad is en dat niet moeten leren uit dat rare boek,waardoor je als je er echt gehoor aan zou geven zelfs in dat bekrompen geloof een slecht mens zou zijn. Suzy Q heeft er in de vraag over wat god allemaal verboden heeft al uitgebreid gewag van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, daar ben ik het helemaal mee eens! Wat heb je aan een leven na de dood, als je tijdens het leven een hel is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief? Nee hoor, als je mij kent, weet je dat ik lang niet altijd lief ben. Maar ik heb wél common sense.

Andere antwoorden (14)

Intrinsieke motivatie, besef van normen en waarden, besef van goed en kwaad. Dat kan helemaal los staan van geloof in een god.

Geloof jij alleen in straf en beloning?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grotendeels aangeleerd, maar niet doordat iemand je vertelt hoe het hoort, maar omdat je in een groep leeft en je elke dag ziet wat de gevolgen van je handelen zijn. De mens is een kuddedier en handelt daarna; vaak gaat het belang van de soort voor het belang van het individu.
omdat ze hier op aarde wel in de gevangenis terecht komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar slaat dit op? Een dikke min!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar dat op slaat? dat er op het breken van regels ook andere sacties bestaan, dan naar de hel gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat,dat mensen zonder god,dus de ongelovigen,zoals ik er één ben,regels breken? Als je een min ontvangt en niet tegen terechte kritiek kunt, moet je je niet proberen te wreken door minnetjes uit te delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees de vraag nou eens goed. Er wordt gevraagd, waarom dat mensen die NIET geloven, zich WEL aan regels houden. Mijn antwoord op deze vraag is, dat wanneer mensen (ongeacht hun geloof) zich NIET aan regels houden, er ook ANDERE sancties bestaan dan naar de hel gaan (zoals naar de gevangenis).
En je onderbouwde kritiek heb ik nog niet kunnen ontdekken, misschien kijk ik verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft dus GEEN antwoord op de vraag, vandaar mijn min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je snapt het echt niet he? omdat er andere sacties zijn, houden mensen zich dus toch aan regels. nu is het cirkeltje echt helemaal rond, simpeler kan ik het echt niet meer maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet wat er mis is met dit antwoord. Volgens mij klopt dit namelijk helemaal: mensen houden zich aan de regels omdat ze anders bestraft worden. Het is wel wat breder dan alleen gevangenis (taakstraffen, boetes enzo), en er zijn nog andere redenen waarom mensen zich aan de regels houden, maar dit is een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hier nog 1 keer op in,daarna praat ik niet verder over dit onderwerp. Schijnbaar interpreteren we de vraag verschillend.De vraag is: waar houden de goddelozen zich aan de regels? Eens? Jouw antwoord is; Omdat ze hier op aarde wel in de gevan....enz. Als je had gesteld : Omdat ze ANDERS hier op ...enz.,was ik het helemaal met je eens geweest. Maar nu geef je antwoord op een vraag,die NIET gesteld is. Hopenlijkbegrijp je nu mijn standpunt.
Het kuddegedrag van mensen, daar heeft geloof niks mee te maken. De meeste van ons willen stabiliteit, en dat bereik je alleen met regels en afspraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vooruitzicht in de hel te kunnen belanden, het enige was dat mensen er van weerhoudt, elkaar pijn te doen of te benadelen.. dan zou het er slecht uitzien voor de mensheid.
Er is ook nog zoiets als mededogen, goed fatsoen en humaniteit.
En bovendien, over welke regels heb je het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je niets opschiet met slecht gedrag.Wat je geeft,krijg je terug, vroeg of laat.Het geeft veel meer bevrediging als je s'avonds kunt gaan slapen met het gevoel dat je een goede bijdrage levert aan de maatschappij.Bovendien keert het zich tegen jezelf als je de regels niet naleeft.Je kunt boete gaan betalen of (erger nog)je gaat de cel in..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet hoor....
Als je weet dat je de sterkste of machtigste bent, en dat niemand tegen je op durft te staan, of dat niemand erachter komt dat jij degene bent die die slechte dingen doet, kan je er gewoon mee weg komen. En dan levert het wel degelijk wat op: als je iemand overvalt en daardoor vet veel geld helpt, kan je veel leuke dingen doen.
Ikzelf zou dat niet kunnen, veel te bang en ik zou me de hele tijd schuldig voelen, maar er zijn ook mensen die zich er niet zo bij voelen, en helaas komt niet alles bij je terug. Mensen die hun macht misbruiken zijn soms degenen die alle profijt hebben, hoe oneerlijk dat ook is....
Omdat het er op na houden en naleven van normen en waarden niet per definitie alleen een goed idee is als je gelooft in een hiernamaals ; het maakt vooral het hier en nu een stuk prettiger, voor jezelf alsook voor een ander.
Binnen het humanisme is het je houden aan regels en rekening houden met elkaar (wat feitelijk voor een groot deel op hetzelfde neerkomt) dan ook een speerpunt voor een sociale, leefbare samenleving.

Je kunt je net zo goed afvragen waarom gelovigen zich aan de regels houden als hun zonden ze met wat bidden of biechten toch vergeven worden. Schiet ook al niet op.

De meeste mensen hebben, gelukkig, van nature een behoefte niet buiten de groep te vallen en zich naar de regels van de groep te gedragen, zeker in grote lijnen. Pressiemiddelen zowel in het hier en nu als in het hiernamaals, zijn maar voor een kleine groep nodig om ze in toom te houden. En voor weer een andere groep werken ze uberhaupt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heeft met zichtbaarheid of onzichtbaarheid niets te maken. Daar heb ik gewoon intrinsiek geen enkele behoefte aan. Hoewel ik met schelden / mopperen als ik boos ben niet zo veel problemen heb, hoor. Als een ander gedrag vertoont dat niet deugt, steek ik dat niet onder stoelen of banken. Ik begrijp alleen niet goed welke ' schijn' je bedoelt ? Het gaat niet om doen alsof, het gaat om het maken van keuzes die voor iedereen prettiger zijn, zowel voor jezelf als voor een ander. Daar is niks onechts of hypocriets aan. Ik heb gewoon helemaal geen behoefte om anderen te schaden, pijn te doen, te bedriegen of te benadelen, zelfs niet als men er nooit achter zou komen dat ik het was. Als je die 'behoefte' hebt, lijkt me dat er sowieso iets niet helemaal goed gegaan is in de ontwikkeling van de normbesef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de regel doe ik dat wat ik ook van een ander zou verwachten of willen, dus rekening houden met elkaar en respect hebben voor andersmans ruimte en eigendommen.
Dus nee, dat is niet heel egoïstisch ikke ikke ikke en de rest kan stikke, want op de lange duur is zo'n samenleving echt geen lolletje meer om in te leven . (Eerlijk gezegd vind ik Nederland dat nu al bij vlagen niet om diezelfde reden).
Je kunt er voor duizenden mensen om je heen een teringpuinhoop van maken en toch voor jezelf lekker doen en pakken wat je wilt dus je eigen belang dienen, maar daarmee plaats je jezelf uiteindelijk buiten die samenleving. Dus daarom respecteer je (omgangs)regels en dergelijke. Natuurlijk zijn er opportunisten ; dat zijn dan ook vaak de mensen die het voor een ander chronisch en grondig verpesten. En tot hun eigen verbazing nergens langer dan twee, drie jaar kunnen wonen, zoals mijn oude buren.
omdat godsdienst en cultuur in elkaar zijn verweven. Cultuur is het geheel van de normen en waarden en activiteiten die een maatschappij belangrijk vindt om zich naar te richten. Het is een organisch, dwz levend begrip. Cultuur is aan wijzigingen onderhevig.

Het blijkt dat leefregels die via het Christendom, Jodendom of Bhoeddisme of Hindoeisme tot ons zijn gekomen, dat de besten ervan, die het meeste leiden tot een geslaagde maatschappij in onze cultuur zijn omarmd.
Onze cultuur heeft heel veel christelijke elementen.
De normen die door christenen worden nageleefd hebben als eerste doelstelling: een goede wereld na te streven.
Jezus was als Jood, en het hele jodendom is het, een zeer aards gericht mens. Het Koninkrijk der Hemelen wordt op aarde gerealiseerd. En uiteraard is het allemaal beeldspraak. Hoe kunnen we het volmaakte verwoorden?
We kennen het volmaakte niet eens.

De regels, de normen die uit kringen van gelovigen zijn voortgekomen, dienen de mensheid als geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen die niet in God geloven niet slechter of beter leven dan gelovigen. De mens beschikt over het vermogen om goed en kwaad van elkaar te kunnen onderscheiden. Je hebt dan ook geen Hel nodig als reden om elkaar met respect te kunnen behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uir het bestaan van psychopaten, kunnen we concluderen, dat het geweten aangeleerd is.
Bij psychopaten is dit of onvoldoende gedaan of niet gelukt.
De mens onderscheidt goed en kwaad niet uit zichzelf, maar dit wordt hem ""met de paplepel"" meegegeven. (als het goed is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ineke: Ik ben benieuwd naar dat onderzoek waaruit is gebleken dat het zijn van psychopaat rechtstreeks voortvloet uit (gebrek aan) opvoeding. Ik denk zelf dat de afwijking aan de psychopaat zelf ligt, waarbij de opvoeding een trigger kan zijn, maar niet de hoofdoorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens johanp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort, krachtig en helemaal waar. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo even wat rondgoogle, vind ik op meerdere websites dat er 3 oorzaken zijn: ontwikkelingsstoornissen (emotionele verwaarlozing), organische oorzaken en erfelijkheid.
Als het met de 'opvoeding' te maken heeft, is het niet zo dat de ouders het kind niet geleerd hebben om goed en kwaad te onderscheiden, het is eerder dat het kind onvoldoende band met anderen ontwikkelt, waardoor het altijd zichzelf voorop blijft zetten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie
Goddeloze mensen kunnen wel een geweten hebben en ze leven meestal binnen een maatschappij met regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelovigen kunnen ook een geweten hebben, ondanks het feit, zo weten wij er wel een paar meer te noemen :-)))
Omdat goddeloze mensen ook niet geloven dat ze in de hel komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al door anderen gezegd: de meeste mensen hebben een eigen besef van goed en kwaad, en willen daardoor zelf vaak al het goede doen.

Daarnaast hebben ook goddelozen wel degelijk een systeem van straffing en beloning: als je je niet aan de regels houdt, kan het gebeuren dat mensen op je gaan neerkijken, kritiek leveren of je uitsluiten. En als je je niet aan de wettelijke regels houdt, kan je boetes krijgen, taakstraffen, gevangenisstraffen, en in sommige landen ook lijfstraffen en doodstraf. Het vooruitzicht tot lijden leidt ertoe dat mensen bepaalde handelingen vaker gaan vermijden, of dat nou lijden in de hemel is, of lijden doordat je familie je in de steek laat of lijden doordat je weinig leuke dingen kan kopen omdat je je geld kwijt raakt aan boetes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nou geloof ik sowieso niet in een God of een hel, maar het vooruitzicht van over een jaar in de gevangenis jaagt mij meer angst aan dan het vooruitzicht om als ik straks dood ben in de hel te komen, dat duurt nog zo lang...
(los van dat ik uberhaupt geen behoefte heb om de regels te overtreden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je vraagstelling, lijkt het alsof je gelooft dat de ' regels' afkomstig zijn van religieuze mensen en groeperingen.
Die claimen dat (eerlijk gezegd) ook dikwijls, maar het is niet waar. Ook ongelovige mensen hebben meestal een breed spectrum aan waarden en normen die ze hoog achten. Bijvoorbeeld: de norm niet doden, staat in de bijbel. Maar verreweg de meeste , ook ongelovige mensen vinden dat slecht. Niet omdat het strafbaar is, maar omdat het indruist tegen de aard van wezens die tot rede in staat zijn: mensen dus.
Maar, natuurlijk bestaan er uitzonderingen op de regel. Anders zouden die gevangenissen ook wel wat leger zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om geen gezeur te krijgen of in de gevangenis terecht te komen, om je niet te hoeven schamen voor je kinderen. En misschien ook geen agressie uit te lokken. Maar… brave meisjes komen in de hemel en slechte meisjes overal. Dat dan weer wel. Overigens geven godsdienstige mensen evenweel aan goede doelen dan ongelovige mensen. Ongelovige mensen zijn gemiddeld niet slechter dan gelovige mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geloven (of hopen) ze wél in een soort van hemel. (Dat er dan toch iets zou zijn...als je dood gaat)