Wat is vergrijzing?

Nederland vergrijst, wat betekent dat nou precies? Om hoeveel mensen gaat het precies? Nederland is aan het vergrijzen zegt men, hoeveel mensen ouder dan 65 zullen er bv over tien jaar zijn in Nederland?En hoeveel procent is dat dan van de totale bevolking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Vergrijzing is het effect dat de baby-boomers, de relatief grote groep naoorlogse kinderen, die jarenlang van lage aow-premies hebben geprofiteerd, in plaats van te sparen (fout van de overheid, niet van de BB) voor later, de komende veertig jaar van hun oude dag gaan genieten en door een relatief kleine groep werkenden van aow en zorg moeten worden voorzien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wellicht overdrijf ik het met veertig jaar, waarschijnlijk is het probleem over dertig jaar wel zo'n beetje verdwenen, als de meeste baby-boomers het tijdelijke voor het eeuwige hebben verwisseld.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit is trouwens een vrij specifieke beschrijving van de vergrijzing waar wij nu en in onze nabije toekomst mee te maken hebben, in algemene zin klopt Loenie's uitleg aardig.

Maar echt, de vergrijzing waar we nu tegen aan kijken is een tijdelijk probleem.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De term vergrijzing is een aspect van een verandering in de bevolkingssamenstelling. Deze term wordt gebruikt om aan te geven dat het aandeel van ouderen in de bevolking stijgt en daardoor een stijging van de gemiddelde leeftijd veroorzaakt (zie ook veroudering).

Een periode van vergrijzing gaat vaak gepaard met bevolkingsdaling. In de nabije toekomst zullen steeds meer regio’s en gemeenten te maken krijgen met teruglopende aantallen inwoners en huishoudens. In sommige regio’s, zoals Zuid-Limburg, is dit nu al het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dat er steeds meer ouderen komen. De verwachting is dat in 2025, 18 tot 25 procent van de bevolking ouder dan 65 is. Dat is rond de 3 miljoen mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen er destijds een einde kwam aan de tweede wereldoorlog heerste er een optimistische geest in Nederland.

Men 'durfde' weer kinderen op de wereld te zetten en dat gebeurde dan ook..in grote hoeveelheden.

Het gevolg was dus dat in je jaren 1945 en daarna heel veel kinderen geboren werden.

Die kinderen behoren nu zo langzamerhand tot het grijze deel van de bevolking. Het zijn de ouderen.

Omdat eind jaren zestig onder invloed van de Nederlandse Vereniniging Voor Seksuele Hervorming het aantal kinderen per gezin enorm afnam, werd het aantal jongeren dus heel veel minder.

Gevolg is dus dat er nu heel veel ouderen tegenover een tamelijk geringe hoeveelheid jongeren staan.

Veel meer ouderen dan jongeren..dat heet 'vergrijzing'

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Kijk, dat bedoel ik. Er zijn blijkbaar toch nog meer mensen met een geheugen dat verder gaat dan de zomer van 2009.