Is het taalniveau in Nederland zo laag dat het taalniveau in kranten niet meer van belang is voor het succes van de krant?

Wat ik hiermee bedoel is het volgende:
Pak als voorbeeld de Sp!ts. Gratis te verkrijgen in het openbare vervoer en de meest gelezen, vrij te verkrijgen krant in Nederland. Maar het taalniveau in de Sp!ts is schrikbarend. Er staan soms fouten in waarvan mij de schoenen uitvallen. Dan heb ik het niet over dt-fouten want dat doe ik zelf vaker fout. Maar echt dingen die erg zijn. Vroeger was dit niet zo en vond ik de krant ook beter. Maar ik vind dit toch een kwaliteitskenmerk voor een krant. Daarom lees ik de krant ook minder. Maar is het taalniveau dan zo laag, of de kennis zo begrenst dat de lezer dit niet opvalt en dus ook niet stoort?

Ik roep niet op tot een discussie maar ik vraag om antwoorden die goed onderbouwd zijn. Met een duidelijke beredenering. Bij voorbaat dank hiervoor ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

De Sp!ts is gratis. De meeste Nederlanders zijn wel tevreden om snel op de hoogte te zijn van het nieuws, ook al zittten er misschien fouten in en zo. Als het gratis is, dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Spits is een kindje van de Telegraaf. Enkele tientallen jaren geleden was de taalschat van de gemiddelde Telegraaf lezer net iets groter dan 200 woorden, dus war zullen ze zich druk maken?
Ik ben bang, dat het niveau nu niet zo veel hoger ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha + vanwege de lol en het minnetje
Het valt me steeds vaker op dat er meer taalfouten worden gemaakt in de media. Sommige dingen lijken erin te sluipen, zoals de 'Engelse ziekte' (onterechte spaties in samenstellingen), andere dingen worden duidelijk uit spreektaal overgenomen (groter als).
Ik vermoed dat er minder geld is voor een echt goede tekstcorrector, en misschien ook minder tijd. En dat kan alleen maar zo zijn omdat ze er geen/minder belang aan hechten. De reden daarvoor is misschien dat men denkt dat de lezer er minder/geen belang aan hecht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder bedrijf is verplicht om allochtonen in dienst te nemen, maar of het nu zo verstandig is ze teksten te laten schrijven.... Even zonder dollen, het is vreselijk. De telegraaf spant de kroon wel zo'n beetje en dus schijnbaar de Spits ook. Als ik het huidige niveau van schrijven lees van de pubers op mijn Hyves, zelfs begin 20, dan ga ik me bijna dom voelen dat ik het niet meer snap. Soms lees ik het hardop voor en maak er een rap van. De scholen zijn niet meer wat het geweest is, en het lijkt niemand meer iets te boeien dat de verloedering toeslaat. Straks typen we allemaal sms taal, scheelt ook weer de vraag of iets met een d, t of dt is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allochtonen beheersen de taal vaak beter dan autochtonen.
Het taalniveau is denk ik omlaag gegaan omdat mensen sneller gaan (de Sp!ts moet elke dag geleverd worden), er minder tijd en/of geld is voor een goede spellingscontrole, en het kan ook een soort laksheid of achteloosheid zijn die bij veel mensen tegenwoordig lijkt te heersen
Ik stoor me zelf ook vaak aan die fouten in de krant :)