Nee, maar hij is erg handig om altijd bij je te hebben.

"Een groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. De kaart ziet er in heel Europa hetzelfde uit en is dus door iedereen te herkennen en te ‘lezen’. Ook al is het niet verplicht, het is altijd handig de groene kaart bij je te hebben wanneer je gaat reizen met een auto. Zo kan de politie overal binnen de EU in de centrale registers nakijken of je wel verzekerd bent. In Nederland gaat dit op eenvoudige wijzen via de RDW.

Groene kaart niet verplicht
Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland

Originele groene kaart verplicht
Albanië, Bosnië (en Herzegovina), Israël, Iran, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Servië, Tunesië, Turkije, Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië en Wit-Rusland

Ondanks dat de groene kaart misschien niet verplicht is, is het wel aan te raden deze bij je te hebben. In sommige landen geldt de groene kaart al nationaal verzekeringsbewijs. Wanneer je schade maakt, heb je niet alleen alle gegevens direct bij de hand, ook de politie kan direct zien hoe de vork in de steel steekt. Dit maakt je automatisch een beetje minder verdacht.

Daarnaast staat ook op de kaart vermeld in welke landen jouw autoverzekering dekking biedt. Staat je vakantieland er niet tussen? Dan heb je meestal ook de mogelijkheid om in het betreffende land bij de grens een verzekeringsbewijs aan te schaffen. Daarmee kun je dan in dat land aantonen dat jouw auto verzekerd is.

Zodra je auto verzekerd is ontvang je van je verzekeraar de groene kaart. Er zijn verzekeraars zoals Verzekeruzelf.nl en AllSecur die de groene kaart digitaal toesturen. Mocht je deze dan kwijt zijn, dan kan je hem zelf nogmaals printen. Let er hierbij wel op dat je de kaart ook echt in kleur print zodat deze groen is. Ook zijn er verzekeraars die de groene kaart op creditcardformaat versturen. Deze voldoen niet aan de internationale eisen en zijn dus ook niet geldig."
Computoon
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Voor Nederland en veel EU-landen kun je gewoon de 'digitale groene kaart' (per email van je verzekeraar gekregen of te downloaden als je inlogt via hun website) zelf printen op wit papier. Je hebt dan alle gegevens bij de hand. Het digitale document kun je ook op je telefoon bij je hebben en daarop laten zien, indien nodig. Voor de landen waar een echte groene kaart verplicht is, mag je ook de groene kaart zelf printen, maar dat moet dan op lichtgroen papier, of je moet een kleurenafdruk met groene achtergrond maken op wit papier. Een papieren groene kaart kun je ook aanvragen bij je verzekeraar. De ene verzekeraar stuurt m gratis toe op verzoek, bij de ander moet je ervoor betalen. Dat verschilt per verzekeraar. Hoe lager je premie, hoe groter de kans dat je apart moet betalen voor een groene kaart op papier.