Wanneer of waarom wordt de traumaheli ingezet?

Ik woon in de randstad in een stad, vanuit mijn flat kan ik het dichtstbijzijnde (grote)ziekenhuis zien. Waarom wordt dan soms de trauma helicopter ingezet?? Er zijn hier 3 ziekenhuizen binnen 5 minuten rijafstand
Ik bedoel in de directe omgeving hier. Ik denk voldoende ambulance, politie, ziekenhuizen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.3K
ronron1212
4 jaar geleden
Niet iedereen woont zo dichtbij als jij en er kunnen gevallen zijn dat iemand zo levens gevaarlijk gewond is dat haast geboden is. Het bereik waar jij het over hebt is zeer beperkt maar de omgeving rond om jo is veel groter.
Utrecht
4 jaar geleden
En soms moeten bepaalde medische handelingen worden uitgevoerd voordat een patiënt/slachtoffer bevrijd of vervoerd kan worden. Den aan bijvoorbeeld verdoving of een mini-operatie. De helicopter brengt dan een arts naar de plek.

Antwoorden (2)

De belangrijkste reden om een traumahelikopter in te zetten is om een arts en een verpleegkundige zo snel mogelijk naar de plaats te vervoeren, waar spoedeisende, specialistische, medische hulp nodig is. De traumahelikopter is dus geen vervanging van de ambulance, maar een aanvulling op de reguliere ambulancezorg.
https://www.anwb.nl/maa/vliegoperatie/traumahelikopter/traumahelikopter-bemanning
De arts als bemanningslid van de traumahelikopter (de MMT-arts), is in de meeste gevallen een anesthesioloog of een traumachirurg, en specifiek opgeleid voor spoedeisende geneeskunde.
De MMT-verpleegkundige is een ervaren verpleegkundige met een subspecialisatie als spoedeisende hulp (SEH) verpleegkundige of als ambulanceverpleegkundige.
Omdat de traumahelikopter geen vervanging van de ambulance is maar een aanvulling kan deze zelfs opgeroepen worden als het ziekenhuis bij wijze van spreken naast de deur is. Reanimatie of stabilisatie kan een spoedeisende reden zijn om de traumahelikopter met de specialistische medische bemanning in te zetten.
Toegevoegd op 08 maart 2020 20:38: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een van de belangrijkste redenen om een heli in te zetten is (vooral in de randstad) de enorme drukte op de wegen en het feit, dat juist bij calamiteiten knooppunten volledig geblokkeerd zijn.
Een kinderreanimatie, een beknelling en een ongeval met meerdere slachtoffers: dit zijn redenen om bij aanvang van een 112-melding een Mobiel Medisch Team (MMT) mee te sturen met de ambulance(s). Het team vliegt met een traumahelikopter naar het incident. Maar hoe zit dat nou precies met die gele heli?
Het MMT is er ter aanvulling op de zorg van de ambulance. De traumahelikopter heeft aan boord:
– Medische apparatuur, zoals: beademing, medicijnpomp, uitzuigapparatuur en bewaking van de vitale functies
– Medicatie als pijnstilling en narcose
– Materiaal om op straat levensreddende operaties uit te voeren
Door Nederland hebben vier traumacentrums (Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Nijmegen) 24/7 een MMT paraat staan. Elk MMT heeft een helikopter om zo spoedig mogelijk bij een incident te komen. Het ligt aan de weersomstandigheden of de heli vliegt of niet. Mag vliegen niet, dan komt het team per auto naar het incident en dat kan dus wel eens een groot probleem worden.