Wat is het verschil tussen psygisch geweld en verbaal geweld?

Het is het voor mij hetzelfde

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Amadea
4 jaar geleden
Door persoon A wordt verbaal geweld gebruikt om persoon B psychisch te beschadigen. Het eerste is dus was de ontvanger ervaart en het tweede wat de gever doet.

Antwoorden (2)

Verbaal geweld gaat altijd gepaard met woorden. Verbaal geweld KAN psychisch geweld zijn. Geweld heeft sowieso psychische gevolgen. Psychisch geweld hoeft niet verbaal te zijn. Dat kan zonder woorden met b.v. pesterig gedrag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het zijn 2 totaal verschillende zaken.

Verbaal geweld is een ander woord voor grof taalgebruik, vaak met de bedoeling iemand te beledigen. Het kán tot psychische pijn lijden, maar dat hoeft niet.

Psychisch geweld is iemand (proberen) pijn te doen op een psychisch vlak. Dat kán door dingen te zeggen die beledigend zijn (verbaal geweld), maar ook b.v. door iemand ten overstaan van anderen voor schut te zetten. Het kan zelfs door iemand compleet te negeren en zo buiten te sluiten. B.v. kinderen kunnen een zwaar trauma oplopen wanneer hun ouders hen stelselmatig negeren.