Ridouan Taghi heeft eerder via zijn advocaat laten weten dat hij geen bezwaar heeft tegen het voluit noemen van zijn naam.
Het is een ongeschreven regel om initialen te gebruiken bij een verdachte. Iemand is nog niet veroordeeld en kan enorm beschadigd raken als hij onschuldig blijkt te zijn.
Officiële kanalen (minister, politie) houden zich aan deze regel. De meeste kranten noemen ook nu nog steeds zijn volledige achternaam.
NOS Journaal: “Crimineel Ridouan Taghi aangehouden”
Politie: “De Dubai Police heeft de voortvluchtige Ridouan T. aangehouden”
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
De vraagsteller weet kennelijk niet dat de media nog steeds de achternaam voluit noemen.
@SimonV. Het ligt wat genuanceerder: in de rechtszaal (een officieel kanaal) wordt altijd de volledige naam genoemd. De media moeten dan consequent de achternaam wegpiepen.
In dit geval noemen de media de volledige achternaam omdat het een internationaal gezochte verdachte is. Datzelfde is recent ook gebeurd bij de verdachte i.v.m. de dood van Nicky Verstappen: de meeste media noemen nu nog steeds zijn achternaam. Het heeft niet veel zin ineens de achternaam te verkleinen tot een in initiaal.
SentWierda
4 jaar geleden
Die ongeschreven regel -met als enige uitzondering dat de verdachte of diens advocaat de naam wel voluit wil (zoals SimonV meldt)- bestaat niet.
De betere formulering is: het is gebruikelijk dat initialen worden gebruikt bij een verdachte. Op deze regel zijn een groot aantal uitzonderingen. Zoals internationaal gezochte verdachten (Bracht, Taghi), vanwege hun beroep bekende personen (De Mos, zoon Roelvink), bekende criminelen (Holleeder, van der Graaf). In feite komt dit erop neer dat eenieder die enige bekendheid geniet (beroepshalve of als verondersteld crimineel) met de volledige naam wordt genoemd.
Omdat het een internationaal gezochte verdachte is - zoals ook zijn rechterhand met volledige naam wordt genoemd. Recent is dit ook gebeurd bij de man die werd gezocht i.v.m. de dood van Nicky Verstappen en die in Spanje is gearresteerd. Al deze mannen worden in de meeste media nog steeds bij hun volledige achternaam, genoemd - want het heeft weinig zin na hun arrestatie ineens over te gaan tot een initiaal.
Bovendien: in de rechtszaal wordt ook steeds de volledige naam genoemd.