Waar laten mensen hun tuinafval en gft als zij alleen een ondergrondse pasjescontainer kunnen gebrui?

Waar laten mensen hun tuinafval en gft als zij alleen een ondergrondse pasjescontainer kunnen gebruiken? Ik zie nooit van die ondergrondse containers bij appartementen speciaal voor tuinafval en groente etc.
Als je gewoon rolcontainers hebt heb je een speciale voor gft en eentje voor restafval. Bij die ondergrondse kun je alleen restafval kwijt volgens mij.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
ronron1212
4 jaar geleden
In een appartement heb je toch geen tuin.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jawel, de beneden woningen wel, boven balkons.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor en achter zelfs.
tinus1969
4 jaar geleden
Er bestaan (althans op sommige plaatsen) wel degelijk ondergrondse gft containers.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar zo niet, waar laten zij het tuinafval dan?
ronron1212
4 jaar geleden
Niet bij alle appartementen zijn tuinen zeker de nieuwere niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn mams moest alles in de ondergrondse restafvalbak deponeren.
€1,- per keer.
Sinds kort heeft ze een kleine gft-bak van de gemeente. Lijkt op een soort vierkante emmer.
Deze worden nu aan de weg gezet. Op een muurtje.
Kortom, werkt niet (ze woont in een centrum); dan stoppen passanten er rommel in, dan is er eentje verdwenen, dan is er eentje vernield.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier in de straat hebben de beneden appartementen een tuin. Zij hadden eerst rolcontainers maar zonder overleg of aankondiging moeten zij in ene de ondergrondse bak gaan gebruiken die normaal alleen de mensen gebruiken die een bovenwoning hebben. Maar ze willen dat het afval gescheiden wordt maar dat kan dus dan niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik woon in een straat met hoogbouw. Tenminste, aan beide zijden van de straat een blok met 3 woonlagen. Een paar meter bij mij verderop in de straat staan 2 ondergrondse containers voor restafval, 1 voor papier,en een bovengrondse GFT container. Achter de flat is een tuin die nu door de woningbouw tot 1 grote straatlange gemeenschappelijke tuin is gemaakt. Tot een paar jaar geleden had ieder huishouden een klein stukje van die tuin. Als je dan snoeiafval of iets dergelijks had, moest je de gemeente bellen om het op te halen.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik heb geen tuin in mijn appartement, maar er zijn wel mensen met een tuin of balkon verderop in mijn flat. Het is zo bij mijn flat, dat we helemaal niet eens gft/tuin afval containers of wat dan ook hebben. we hebben alleen een gezamelijke vuilnis container hok, waarin alleen een paar grote vuilniscontainers op wieltjes staan en dat is alles. iedereen deponeerd alles daar maar in, zelfs ook grof vuil dat wordt er gewoon naast gezet in het hok, en ik geloof een of andere lommert haalt dit zo nu en dan op. ik heb ook nog nooit een gft/tuin afval bak ergens zien staan aan de straat bij mij in de buurt. Iedereen heeft of vuilniszakken, de standaard, of het gaat in de containers in het hok.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vreemd toch? Men wil dat we afval scheiden, beter zijn voor milieu maar dat kan zo niet.
Ik hoorde al dat verschillende bewoners van die appartementen hun tuinafval nu gaan dumpen in gemeente perken. Aan ene kant aso maar waar laat je het anders? Zij hebben net zo een voortuin en achtertuin als de rijtjeshuizen verder in de straat. Die hebben wel kliko’s en gft bakken. Zo vreemd dat er nu onderscheid word gemaakt. Zo creëer je dat men illegaal gaat dumpen....
paulus811
4 jaar geleden
Lijkt me een mooie vraag voor de gemeente. Bij gebrek aan een gft bak zou ik het bij het restafval gooien. Het aandeel groenafval bij een appartementencomplex is relatief klein en scheiden levert niet altijd milieuwinst op. Bij ons werd plastic afval gescheiden en vervolgens in vrachtwagen naar Duitsland gebracht voor recycling, weg (milieu)winst.....

Antwoorden (1)

Als er geen aparte containers (eigen rolcontainers of gezamenlijke ondergrondse) zijn voor de verschillende soorten afval, moet al het afval in de restafvalbak. Gft en plastic worden dan niet gescheiden ingezameld, maar met het restafval mee opgehaald en verwerkt (verbrand).

De gemeente kan zelf bepalen of er bij de appartementen gescheiden afval wordt ingezameld of dat alles in de restafvalbak gaat. Vaak is dat laatste goedkoper en vaak speelt ook de beperkte ruimte een rol. Dat geldt zowel voor gezamenlijke ondergrondse (of bovengrondse) verzamelcontainers voor bijvoorbeeld plastic, gft en papier, alsook voor individuele containers in de vaak kleine tuintjes bij de appartementen. Niemand wil een tuin die voor de helft volstaat met rolcontainers. Ook moet er op de stoep voldoende ruimte zijn om op de ophaaldag al die individuele containers neer te kunnen zetten op een plek waar de vuilniswagen goed bij kan komen.

Er zijn wel gemeentes waar ook verzamelcontainers staan (of stonden?) voor gft-afval. Ik had in mijn flatje 20 jaar geleden ook een klein gft-emmertje. Dat kon ik legen in een grote ondergrondse bak verderop in de straat. Omdat er te vaak ook ander afval in die bakken werd gegooid, is het systeem toen opgeheven. Met de introductie van de grote rolcontainers kregen we toen kleine containertjes, groter dan de emmertjes maar veel kleiner dan de kliko's. Die zijn weer uit het systeem gehaald toen de gemeente overging op vuilniswagens die de kliko's met een grijparm konden oppakken om te legen. Er is dan alleen nog maar 1 chauffeur nodig op een vuilniswagen en er lopen geen mensen meer achter die handmatig emmertjes leeg kunnen gooien.

Soms zijn er in de buurt van de appartementen ook verzamelcontainers waar gratis plastic, oud papier, textiel en glas kan worden ingeleverd. Vaak is dat bij een winkelcentrum. Ik heb daar echter nog nooit gft-bakken gezien.

Als er geen gezamenlijk of individueel inzamelsysteem is voor gft- of tuinafval, heb je de keuze om het in de restafvalbak te doen of om het te verzamelen en zelf naar de milieustraat te brengen.

Heb je een tuintje en plek voor een kliko, dan kun je bij de gemeente vragen of het toch mogelijk is om een eigen gft-container te krijgen. Niet elke gemeente biedt die mogelijkheid.