Waar laten mensen hun tuinafval en gft als zij alleen een ondergrondse pasjescontainer kunnen gebrui?

Waar laten mensen hun tuinafval en gft als zij alleen een ondergrondse pasjescontainer kunnen gebruiken? Ik zie nooit van die ondergrondse containers bij appartementen speciaal voor tuinafval en groente etc.
Als je gewoon rolcontainers hebt heb je een speciale voor gft en eentje voor restafval. Bij die ondergrondse kun je alleen restafval kwijt volgens mij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als er geen aparte containers (eigen rolcontainers of gezamenlijke ondergrondse) zijn voor de verschillende soorten afval, moet al het afval in de restafvalbak. Gft en plastic worden dan niet gescheiden ingezameld, maar met het restafval mee opgehaald en verwerkt (verbrand). De gemeente kan zelf bepalen of er bij de appartementen gescheiden afval wordt ingezameld of dat alles in de restafvalbak gaat. Vaak is dat laatste goedkoper en vaak speelt ook de beperkte ruimte een rol. Dat geldt zowel voor gezamenlijke ondergrondse (of bovengrondse) verzamelcontainers voor bijvoorbeeld plastic, gft en papier, alsook voor individuele containers in de vaak kleine tuintjes bij de appartementen. Niemand wil een tuin die voor de helft volstaat met rolcontainers. Ook moet er op de stoep voldoende ruimte zijn om op de ophaaldag al die individuele containers neer te kunnen zetten op een plek waar de vuilniswagen goed bij kan komen. Er zijn wel gemeentes waar ook verzamelcontainers staan (of stonden?) voor gft-afval. Ik had in mijn flatje 20 jaar geleden ook een klein gft-emmertje. Dat kon ik legen in een grote ondergrondse bak verderop in de straat. Omdat er te vaak ook ander afval in die bakken werd gegooid, is het systeem toen opgeheven. Met de introductie van de grote rolcontainers kregen we toen kleine containertjes, groter dan de emmertjes maar veel kleiner dan de kliko's. Die zijn weer uit het systeem gehaald toen de gemeente overging op vuilniswagens die de kliko's met een grijparm konden oppakken om te legen. Er is dan alleen nog maar 1 chauffeur nodig op een vuilniswagen en er lopen geen mensen meer achter die handmatig emmertjes leeg kunnen gooien. Soms zijn er in de buurt van de appartementen ook verzamelcontainers waar gratis plastic, oud papier, textiel en glas kan worden ingeleverd. Vaak is dat bij een winkelcentrum. Ik heb daar echter nog nooit gft-bakken gezien. Als er geen gezamenlijk of individueel inzamelsysteem is voor gft- of tuinafval, heb je de keuze om het in de restafvalbak te doen of om het te verzamelen en zelf naar de milieustraat te brengen. Heb je een tuintje en plek voor een kliko, dan kun je bij de gemeente vragen of het toch mogelijk is om een eigen gft-container te krijgen. Niet elke gemeente biedt die mogelijkheid.