Wat kunnen wij vanuit Nederland doen om kinderen in Afghanistan te helpen?

Heb net gelezen in het nieuws dat een jongetje van 7 jaar oud was geëxecuteerd door de Taliban op verdenking van spionage voor de regering. Ik dacht aan wat deze jongetje heeft meegemaakt, en aan mijn zoon van dezelfde leeftijd en ik moest huilen. het is toch niet menselijk. Hoe kunnen wij de kinderen daar helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je deze kinderen zou kunnen helpen, zou ik helaas echt niet weten.
Wat ik wel weet is dat wereldwijd jaarlijks een miljoen kinderen onnodig sterven aan malaria, en meer dan 6 miljoen aan honger. Mocht je geen manier vinden om kinderen in Afghanistan te helpen, kan je misschien iets gaan doen om die andere kinderen te helpen, die niet zouden hoeven te sterven, als er meer geld was voor voedsel of muskietnetten.
Er bestaan een heleboel hulporganisaties die zich hier voor inzetten, die financieel en op andere manieren hulp kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de ellende is groot maar soms word je geraakt door een "klein" geval en dat leidt tot het kijken naar de grote beeld. Ik vraag mij af of geld is de antwoord misschien is het iets anders dat men nodig heeft. Ik weet het niet, het is verschrikkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, ze hebben natuurlijk niet het geld zelf nodig, maar voedsel, schoon drinkwater, muskietennetten etcetera, en die dingen kunnen de hulporganisatie kopen met geld.
Niet alles valt op te lossen met geld, maar heel veel van deze dingen wel.

Het beste antwoord

Daar wordt je even helemaal stil van.... en dan verschrikkelijk boos...!!

Bizar zulke berichten.

Wat kun je doen?

Er zijn verschillende instanties die zich inzetten voor kinderen over de hele wereld.
Ik heb een link toegevoegd van Save the Children,maar er zijn er meer.

Je kunt donateur worden, of artikelen kopen die door kinderen gemaakt zijn.
Of wordt lid van een organisatie en help ze campagne voeren door lezingen te geven of de straat op te gaan en te helpen mensen bewust te maken van dit soort leed.

Misschien moet je zoontje binnenkort een spreekbeurt houden? Dit soort organisaties kan daarvoor materiaal verstrekken.

Start zelf een inzamelactie en maak het geld over naar dit soort organisaties.

Hang een poster van ze op voor je raam.

Voor ieder onvertogen woord dat er bij jou in huis valt een muntje in het " kinderpotje"

etc etc...

Maar ook; tel je zegeningen!

Geniet van je kinderen... Het is goed dat je af en toe bij jezelf stistaat.. om je heen kijkt en voelt.. ECHT voelt.. WAT ZIJN WE TOCH EEN ZONDAGSKINDEREN!

Want dat zijn we!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt deze taliban figuren op geen enkele manier,dan met geweld bestrijden,maar onder de taliban bevinden zich ook kinderen.Wie het weet mag het zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een topje van de ijsberg van al het kinderleed op deze aarde.
Ik heb beelden gezien van wat kindsoldaten aan wordt gedaan om ze 'hard' te maken. Daarbij vergeleken is dit Afghaanse jongetje nog heel wat bespaard gebleven.
Het is gruwelijk.
Te gruwelijk voor 'gewone' westerse mensen om te bevatten. Je kunt er inderdaad wakker van liggen en vreselijk verdrietig.

En wat kunnen we eraan doen?

Aan armoede kun je soms nog iets bijdragen door te doneren of goederen op te sturen. En dan maar hopen dat het op de goede plek terecht komt.

Moord en geweld tegen kinderen is een andere zaak.
Wanneer je zou afreizen om te poberen iets te veranderen aan de situatie loop je hard kans om zelf een koppie kleiner gemaakt te worden.
Je zou een organisatie kunnen ondersteunen of opzetten om te ageren tegen het onrecht dat deze kinderen wordt aangedaan. Dat lijkt me de enige druppel op de gloeiende plaat die je zou kunnen bijdragen.
Maar...elke druppel is er een. Al red je er maar 1 leven mee, dan heb je al heel wat bereikt.