Mag een burger een collectant om een ID vragen?

Momenteel collecteer ik voor handicap.nl.
Als ik langs de deuren ga, heb ik een officiële collectebus, badge en folders.
Nou ben ik 'gewaarschuwd' voor een bewoner. Bij deze persoon moet ik mezelf identificeren dmv een rijbewijs, paspoort etc.
Natuurlijk bel ik daar straks netjes aan. Deze persoon doneert wel of niet, dat is zijn goed recht.
Maar heeft hij ook het recht om mij naar een ID te vragen? Ik ben namelijk niet van plan om mijn rijbewijs of zo mee te nemen. Verder vind ik dat deze persoon niet 'alles' van mij hoeft te weten.
Ik hoor graag of een burger dit recht heeft tov een collectant.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vragen mag altijd, maar je hoeft je ID niet te laten zien. Je bent wel verplicht op verzoek een door de gemeente gewaarmerkt legitimatiebewijs te tonen. Dat toon je waarschijnlijk vanzelf: dit jaar staan er op de legitimatiekaart van handicap.nl twee QR-codes. Eentje waarmee je een Tikkie betaalt, de andere via een Ideal-betaling. . Volgens de Rijksoverheid ‘mag’ een burger niet naar een ID vragen. Politie De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk. Toezichthouders Voor toezichthouders geldt dat het verzoek om een identiteitsbewijs te tonen, moet passen bij hun functie. Toezichthouders zijn ambtenaren die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Beveiligingsbedrijven Particuliere beveiligers, portiers of uitsmijters mogen alleen bezoekers van hun pand vragen zich te identificeren. Als u dat niet wilt, mag de beveiliger u de toegang weigeren. Conducteurs Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties mogen zwartrijders om hun identiteitsbewijs vragen. Financiële instellingen Financiële instellingen zijn verplicht om de identiteit van hun cliënten vast te stellen. Deze identificatie vindt plaats om ongebruikelijke transacties te kunnen melden. . Edit: ‘mag’ = je bent niet verplicht je ID te tonen, ook al wordt dit geadviseerd.

Toegevoegd op 24 september 2019 10:44: tekst
Bronnen:
https://handicap.nl/blog/nieuwe-vormen-van...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/i...

Ja iedereen mag elkaar van alles vragen. Je hebt echter niet de plicht om het hem/haar te tonen. Dat je een pasje hebt, zegt niet zoveel in de ogen van iemand die goed sceptisch is, immers een pasje zou je wellicht zo kunnen vervalsen met een andere foto (en dus een niet kloppende naam). Ook de Rabobank adviseert mensen te vragen naar pas EN legitimatie: https://www.ikwoonleefzorg.nl/financien/hoe-weet-ik-of-ik-een-collectant-kan-vertrouwen Hoe weet ik of de collectant betrouwbaar is Bij twijfel aan de betrouwbaarheid van de collectant, vraagt u om een legitimatie en een pasje van het betreffende goede doel. Twijfelt u? Geef dan niet. Bel dan eventueel het goede doel of de gemeente met de vraag of zij op dit moment collecteren. Bent u alleen thuis? Doe dan de deur niet open of vraag desnoods of iemand terugkomt als er iemand bij u is. "Ik ben namelijk niet van plan om mijn rijbewijs of zo mee te nemen." Wees je er wel van bewust dat je een toonplicht/identificatieplicht hebt in Nederland. Mocht iemand je gedrag met collecteren verdacht vinden en de politie bellen, zal je toch een ID moeten tonen als ze de zaak willen controleren.