Waarom heet Den Haag niet meer 's-Gravenhage?

Op mijn geboortekaartje staat 's-Gravenhage (Bezuidenhoutseweg; hongerwinter 1944), maar tegenwoordig kom je alleen maar Den Haag tegen of The Hague. Andere gravensteden en hertogsteden heten wél naar de oude namen zoals 's-Gravenmoer. 's-Gravendeel, 's-Gravenzande en 's-Hertogenbosch. Waarom Den Haag dan niet? Heeft dat iets te maken met het internationale karakter ('s-Gravenhage is moeilijk uit te spreken in het Engels)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/den-haag-s-gravenhage/
Amadea
4 jaar geleden
Lees ook https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/664843/s-hertogenbosch-den-haag/ en https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/311181/den-haag-den-bosch/ en https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/75859/verschil-tussen-den-haag-s/ en https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/148866/anwb-borden-den-haag-den/
AnnBoo8146
4 jaar geleden
De stad, waar de vraag over gaat, heeft twee namen: Den Haag en 's-Gravenhage. En beide namen zijn goed.
De gemeente gebruitkt beide namen, waarbij alleen de naam 's-Gravenhage in de officiële stukken wordt gebruikt, zoals in geboorteaktes en huwelijksaktes.
Nu is het ook nog zo, dat de naam Den Haag de oudste naam van de twee is. In het oudste document, waar de naam van de plaats wordt genoemd, een oorkonde uit 1242, staat de naam Die Haghe als aanduiding voor de plek waar graaf Floris V zijn jachtslot liet bouwen.
In de 15e eeuw werd de naam Des Graven Hage bedacht, wat men een chiquere en passender naam vond voor het jachtgebied van de graaf. En pas twee eeuwen later, in de 17e eeuw werd de naam 's-Gravenhage in officiële stukken gebruikt terwijl de naam Den Haag gebruikt werd in de omgangstaal.
Dit veranderde toen de gemeente van Den Haag in 1990 haar huisstijl aanpaste. Toen werd er voor gekozen om de naam Den Haag te gaan hanteren. Maar dit gold en geldt dus niet voor officiële stukken, waar nog steeds de naam 's-Gravenhage wordt gebruikt.
Computoon
4 jaar geleden
De gemeente hanteert voor "dagelijks gebruik" doelbewust al jarenlang "Den Haag". Die naam wordt ook gebruikt door NS en voor bewegwijzering. De officiele naam (dus ook de naam op.identiteitsbewijzen) is nog steeds 's-Gravenhage. De gemeente 's-Hertogenbosch heeft niet de keus niet gemaakt. Daarom.ook station 's-Hertogenbosch. (De automatische treinomroepster in de Sprinters spreekt die naam ook al jarenlang verkeerd uit). En boven de snelwegen staat 's-Hertogenbosch op de borden. Kortom, het is allemaal een kwestie van marketing & communicatie
.
Weetje: de naam Den Haag is ouder dan 's-Gravenhage. Waarom dan toch die laatste naam in officiele akten? Ik weet het niet.
AnnBoo8146
4 jaar geleden
De vraag is niet juist: Den Haag heet nog steeds 's-Gravenhage.
De stad heeft twee officiële namen: Den Haag.(wordt in het dagelijks taalgebruik gebruikt, ook door gemeente Den Haag) en 's-Gravenhage. Deze laatste naam wordt in alle officiële stukken, zoals geboorteakten en huwelijksakten gebruikt.
Toen gemeente Den Haag in 1990 een nieuwe huisstijl introduceerde is besloten om de naam Den Haag te gaan gebruiken in het dagelijks gebruik.

Het beste antwoord

Dat is voornamelijk te wijten (of te danken) aan een besluit genomen door de gemeente Den Haag, om vrij consequent Den Haag te gaan gebruiken. En dat besluit komt idd voort uit de hang naar internationalisering. Overigens is de naam 's-Gravenhage nog steeds in gebruik, bijvoorbeeld op officiële documenten zoals paspoorten. Maar de observatie dat men in het algemeen Den Haag gebruikt klopt, anders dan 's-Hertogenbosch.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Haag
===
Sinds 1990 gebruikt de gemeente consequent de naam Den Haag in plaats van 's-Gravenhage, ook in verband met de internationalisering van de hofstad, haar huidige status van mondiaal justitieel centrum (met onder andere het Internationaal Gerechtshof en Internationaal Strafhof), en om aan te sluiten bij buitenlandse benamingen als The Hague (Engels) en La Haye (Frans). In identiteitskaarten en officiële stukken van de gemeente staat echter 's-Gravenhage, nadat in 1990 een voorstel om de gemeentenaam officieel in Den Haag te veranderen was afgewezen. De telefoondienst en de posterijen gebruiken eveneens 's-Gravenhage. De spoorwegen en wegbeheerders gebruiken de kortere naam Den Haag. In de BAG staat de woonplaatsnaam 's-Gravenhage (woonplaatscode 1245). De woonplaats 's-Gravenhage omvat het gehele grondgebied van de gelijknamige gemeente.
===

De andere plaatsen die je noemt hebben niet allemaal een alternatieve naam en in 's-Hertogenbosch is juist het omgekeerde aan de hand, daar heeft men zelfs per wet vastgelegd dat het die schrijfwijze moet
hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/%27s-Hertogenbosch
===
Het Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch probeert het gebruik van de officiële naam – die op 1 januari 1996 bij wet is vastgelegd – te bevorderen.
===

Overigens zijn Den Haag en Den Bosch beide de oudere schrijfwijzen ondanks de populaire aanname dat de spellingen beginnend met -'s- de oude zijn. Die schrijfwijzen zijn waarschijnlijk bedacht om het zo statiger te laten klinken. Op zich is er in historische zin dus ook niks mis met de naam Den Haag.
===
In principe is dus je vraag onjuist, maar de reden waarom je veel meer Den Haag ziet dan 's-Gravenhage, en waarom je nog steeds bijna overal 's-Hertogenbosch ziet en de anders plaatsnamen is hopelijk nu duidelijk.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is tegenwoordig zowel Den Haag als 's-Gravenhage.
Den Haag is algemeen en volks, 's-Gravenhage is de deftiger variant.
Sinterklaas vier je in Den Haag. Sint-Nicolaas vier je in 's-Gravenhage.
Bron: Schrijfwijzer (Jan Renkema) + Stijlboek NRC Handelsblad.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In welke bron (link?) heb je dit gevonden? Waarom de andere steden niet?
Ivana
4 jaar geleden
Hetzelfde met 's Hertogenbosch/Den Bosch
SentWierda
4 jaar geleden
@elder161: voor Den Bosch/'s-Hertogenbosch geldt hetzelfde als voor Den Haag/'s-Gravenhage.
Mijn bronnen heb ik genoemd. Een bron is niet altijd een link.
LeonardN
4 jaar geleden
Voor 's-Hertogenbosch geldt nu juist 100% het tegenovergestelde van Den Haag.
-de wiki
-wegwijzers
-stationsaanduiding Dat heeft ook een reden, staat allemaal beschreven in mijn antwoord.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN: natuurlijk heb je gelijk.
Blijft staan dat Den Haag en Den Bosch tegenwoordig de algemeen gebruikelijke benamingen zijn - ook volgens Wikipedia.