Wat is bonoe?

Van de ene hoor je dat het een religie is, de ander zegt dat het een offer is. Wat is het precies, er werd verteld om het niet aan te raken of naar te kijken. Ik vond het wel interessant en ging het een bekijken.

Een verzameling drank, geld, brieven, versierde stokjes en vreemde vloeibare substanties in halve cocosnoten. In suriname onder de Kan-kan-tries (´moederbomen´, hele grote bomen, cottontree/zijdeboom)

groet,

Gerard

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Bonoe is geesten bezweren of oproepen. De bonuman is dan ook een genezer van ziekten van bovennatuurlijke aard.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahah best apart dat diezelfde man iemand vervloekt, en ook weer geneest...(Als je erin gelooft, ik vond het meer bangmakerij) Maar in het algemeen is het respect hebben voor de natuur(goden).. Je hebt ook boeken van een hindoestaanse man genaamd: ´jorka tories´ dat zijn van die griezelverhalen, heb een stukje zitten lezen en krijg nou 's nachts al die beelden weer voor me!

Andere antwoorden (1)

Ik heb een beetje zitten zoeken voor je en kwam op dit verhaal uit;

Als je wisi zag nam je de benen, want wisi, zwarte magie, hekserij, was bedoeld om iemand kwaad toe te wensen. O wee als je aan de offers, want dat waren de bundels bij de bomen, kwam. Het fijne weet ik er niet van. Wel weet ik dat je naar de bonoe man kon, om al het leed ongedaan te maken. Je moest er flink voor dokken, alles wat de bonoe man vroeg moest je zonder morren aan hem geven, want alleen dan kon hij de gevolgen van de wisi weg nemen. Alleen de bonoe man kon er voor zorgen dat je niet getroffen werd door de wisi. Bij de wisi hoort ook de yorka! Yorka's zijn geesten. Geesten van mensen die gauw zullen sterven. Als je een Yorka hebt gezien, weet je dat er gauw iemand uit je omgeving dood gaat.

Ik zal nog even verder voor je kijken, als ik wat vind, stuur ik het wel naar je.