Wanneer worden in Nederland nog watertorens gebruikt?

Dus onder welke omstandigheden. Is dat voornamelijk voor verder weg gelegen gebieden of zijn er andere overwegingen?
Blijkbaar wordt mijn vraag niet goed opgevat/ben ik niet duidelijk genoeg, maar ik snap niet waarom sommige watertorens nog in werking zijn en andere gesloopt zijn. Waarom is dat, waarom is bijv. niet alles pompen en reservoirs, is dat omdat watertorens (op sommige plekken) toch een technisch voordeel hebben, dat je nooit helemaal zonder watertorens kan, of heeft het een heel andere reden: financieel of historisch.

Toegevoegd op 16 augustus 2019 13:43: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Momenteel staan er nog 170 watertorens, waarvan ongeveer de helft nog in gebruik is. Watertorens in bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht worden nog gebruikt. Veel andere watertorens krijgen andere bestemmingen, zoals woning of restaurant. Tegenwoordig is de taak van watertorens in Nederland overgenomen door een regelsysteem met frequentiegeregelde pompen. De pompen hebben als nadeel dat ze kunnen uitvallen als er een elektriciteitsstoring is, terwijl dit met een klassieke watertoren niet het geval is. Overigens is dit ook maar relatief; de watertoren aan de Hofstede de Grootkade in Groningen heeft zonder toevoer een capaciteit om nog ca. 15 minuten water te kunnen leveren. Wegens de wettelijke leveringsplicht hebben de drinkwaterbedrijven vaak echter wel voorzieningen zoals dieselpompen of noodstroomsystemen om de gevolgen van een storing te beperken. De afwezigheid van een buffervoorraad maakt echter dat een leidingbreuk in de hoofdwaterleiding direct merkbaar is voor iedereen die is aangesloten. De toren is aangesloten op het waterleidingnetwerk. Op deze manier staat er een constante druk op de leidingen. Het water in de watertoren is ook een buffer voor momenten waarop er meer water verbruikt wordt dan dat er aangevoerd wordt. Door de opslag van het water is er op al die momenten voldoende drinkwater, terwijl de productie bij Vitens ongestoord door kan gaan.