waarom hebben ze in belgie & duitsland voornamelijk houten stroompalen?

in nederland zie je dat zover ik weet helemaal niet.

4 jaar geleden
3.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Leesvoer.
https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/houtmast/
popeye
4 jaar geleden
@TurfGraver thanks voor de info man. ik houd van deze website. maar de website houd niet van mij haha. is het echt nodig om vragen te sluiten? sommige hebben mij dat verteld omdat het anders verkeerd overkomt naar de goedwillende mensen die helpen. maar ik heb zoiets van laat de vragen open en meer informatie is nooit verkeerd
popeye
4 jaar geleden
@TurfGraver ik wist overigens niet dat houten elektriciteit palen tevens in een Nederland voorkwam,zoals in de buurt van Waddinxveen. ik woon kom zelf uit nijmegen en zodra ik 1 meter de grens over ben zijn het ook gelijk houten palen die je langs de weg ziet in Duitsland.

Antwoorden (1)

In België, Duitsland, maar ook in de Scandinavische landen en Frankrijk kom je zeer veel houten stroompalen tegen. Een van de belangrijke redenen is, dat in die landen heel veel hout (dennen) groeit, maar ook, dat op de meeste plaatsen de grond te rotsachtig of steenachtig is om sleuven te graven voor ondergrondse kabels. Komt bij, dat in Nederland de afstanden tussen de aansluitpunten klein zijn, terwijl je in de genoemde landen soms een afstand hebt van 60 km tot de volgende buur (Zweden) of zo'n 5 à 10 km in b.v. Beieren, Harz, Elzas of Ardennen. Sleuven graven zit er daar niet in en het goedkoopste alternatief is dus hout, dat heel vaak vlak uit de buurt komt. De palen bevatten meestal niet alleen de stroomdraden, maar ook de telefoondraden. Om dezelfde reden van afstanden vind je in hele streken ook geen waterleidingen en riolen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
oost europa ook heel veel
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"dat op de meeste plaatsen de grond te rotsachtig of steenachtig is om sleuven te graven voor ondergrondse kabels"
Het gehele metro-stelsel in NY is door het hardste rots geboord, denk je niet dat een simpel sleufje niet lukt? Het is een geldkwestie, en tevens een dikke fuckyou naar de klanten van de stroomleverancier voor de onderbrekingen die je krijgt als je bovengrondse leidingen aanlegt en een storm op til is...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
QBhagavad
De Miljarden die ze in New York besteden aan een metrolijn voor miljoenen mensen is niet te vergelijken met de vele klilometers lange sleuven in steenachtige of rotsachtige bodem om één of twee klanten aan te sluiten. Heb je wel eens de bevolkingsdichtheid bekene in Lapland, Midden-Zweden, Ardennen, Eifelgebergte, Elzas? Kost wel héél erg veel geld voor die paar aansluitingen.
tinus1969
4 jaar geleden
Plus, want in de basis het goede antwoord: Bovengrondse leidingen zijn (veel) goedkoper, zeker in streken waar graven in rotsbodem duur is, maar ook gewoon in NL. @Bhagavad noemt meteen het nadeel, namelijk de grotere kans op storingen (en dus extra kosten van reparaties). Het is dus een keuze (tussen hogere kosten of hogere kans op storingen), en hoe die keuze wordt gemaakt is deels een cultuurdingetje.