is een psychiater bekwaamd genoeg om tevens als psycholoog te functioneren?

is de psychiatrie een soort van update van psycholoog naar psychiater qua opleiding?

4 jaar geleden
1.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Een psychiater is arts, een psycholoog niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En de psychiater mag daardoor medicatie voorschrijven, de psycholoog niet.
popeye
4 jaar geleden
maar zijn ze bekwaamd genoeg om tevens als psycholoog te werken? want dat was de vraag
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, redenen voor psychiater ipv psycholoog:
Iemand heeft een psychische ziekte.
De psycholoog en patiënt komen niet verder, dus de patiënt gaat naar de psychiater.
Iemand heeft iets zeer heftigs ervaren.
Iemand slaat de psycholoog over en gaat meteen naar de psychiater.
Complexiteit van het probleem van de patiënt.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, wat voor psycholoog bedoel je? Of bedoel je psychotherapeut?
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens; psychiaters worden vziw wel degelijk getraind in oa gesprekstechnieken en algemene psychotherapie. In die zin is vziw het antwoord op je vraag 'ja, daar zijn ze bekwaam in'. Klinisch psychologen en psychotherapeuten zijn vziw wel langer getraind in dit soort aspecten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verschil psycholoog, psychotherapeut en psychiater
https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/158/~/verschil-psycholoog%2C-psychotherapeut-en-psychiater

Antwoorden (1)

Om psychiater te worden, start je met de universitaire opleiding Geneeskunde
Daarna kun je solliciteren naar een opleidingsplaats Psychiatrie in, of verbonden aan, een academisch ziekenhuis of een algemeen (psychiatrisch) ziekenhuis.
Je wordt tijdens je studie opgeleid tot psychiater én psychotherapeut. Psychotherapie is namelijk een onderdeel van de opleiding tot psychiater.
In deze opleidingsweg staat dus ook het antwoord op jouw vraag. Een psychiater is dus ook psycholoog.

Psychologie kun je studeren op HBO- én Universitair niveau. De psychiater heeft dat dan op universitair niveau gedaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder161,
https://www.depsycholoog.nl/verschil-tussen-psycholoog-en-psychiater/
https://www.mentaalbeter.nl/Items/nl-NL/FAQ/Wat-doen-onze-zorgverleners/Psychiater
Psycholoog is een onbeschermde titel, iedereen mag zich zo noemen.
Een GZ-psycholoog mag niet als psychiater functioneren.
Een psychiater behandelt complexere en zwaardere problemen die moeilijker te behandelen zijn en waarbij vaak het voorschrijven van medicatie vereist is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
JoanDArc
Je draait het nu om. Het gaat erom of een psychiater als psycholoog kan functioneren en dat kan vanwege zijn academische medische opleiding. Bovendien zijn er veel academisch opgeleide psychologen die wel als psychotherapeut werken maar natuurlijk niet als psychiater.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder161, dat schrijf ik: een psycholoog mag niet als psychiater functioneren,
Een psychiater behandelt veel zwaardere gevallen dan een psycholoog.
Conclusie: dus kan een psychiater wel als psycholoog functioneren, maar niet andersom.