Wat wordt er verstaan onder een sociale huurwoning?

De politiek wil de sociale huurwoningen duurder maken voor mensen met een hoger inkomen. Maar wat wordt er nu precies bedoeld met een "sociale huurwoning"? Is dit hetzelfde als een gewone huurwoning en wat is dan het verschil tussen een sociale en gewone huurwoning?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Sociale huurwoningen zijn bedoeld voor mensen die het financieel niet ruim genoeg hebben. Die afhankelijk zijn van subsidies om een dat boven hun hoofd te hebben.

Deze woning zijn ook met goedkopere middelen gebouwd en zijn kleiner qua omvang.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand met normale financiële mogelijkheden in deze woning gaat zitten, alleen maar om nog meer geld te besparen. Daarvoor zijn er genoeg mensen die je echt blij kunt maken met een eigen huisje omdat ze het toch al moeilijk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sociale huurwoningen zijn bedoeld voor mensen die moeite hebben om voor hun eigen huisvesting te zorgen. Zulke woningen zijn meestal eigendom van een woningbouwvereniging. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning heeft u een huisvestingsvergunning nodig.

* Eisen woningbouwvereniging
* Urgentiecriteria
* Overige criteria
* Meer informatie

Eisen woningbouwvereniging

De huisvestingsvergunning wordt uitgegeven door de gemeente. De gemeente bepaalt dus aan welke eisen u moet voldoen. Toch kan de woningbouwvereniging ook eisen stellen aan potentiële huurders, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen en gezinssamenstelling.
Urgentiecriteria

Bij de toewijzing van woningen bepalen urgentiecriteria wie voorrang krijgt bij de verdeling van woningen die vrijkomen. De urgentiecriteria kunnen per gemeente verschillen. Voorbeelden zijn:

* medische indicatie;
* sociale indicatie;
* leeftijd;
* de duur dat u als woningzoekende ingeschreven staat;
* woon/werkafstand;
* het achterlaten van een schaarse woning.

Overige criteria

Naast urgentiecriteria kan een gemeente ook andere criteria opstellen om daadwerkelijk een goedkope woning toegewezen te krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van gezinsgrootte of inkomen. De gemeente kan ook eisen dat u een economische of maatschappelijke binding heeft met de gemeente of de regio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt met de term "sociale huurwoning" die woningen bedoeld waarbij de huur onder de grens van de van de huurtoeslag ligt (€647,53). Woningen met een hogere huur noemt men doorgaans de vrije sector.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens wikipedia:

Sociale woningbouw
(Doorverwezen vanaf Sociale huurwoning)
Sociale woningbouw is een vorm van gesubsidieerde woningbouw die bedoeld is voor mensen met een inkomen beneden modaal.
Georganiseerde sociale woningbouw kwam in Nederland op gang na de Woningwet van 1901, waarin een bepaald aantal eisen aan woningen werd gesteld. In vrijwel elk dorp en elke stad werden in de decennia daarna nieuwe arbeiderswijken gebouwd."