Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je werken als kok als je orth. Christen bent?

Ze hebben vele vastenperiodes.

Amadea
6 jaar geleden
Waar haal jij vandaan dat orthodoxe christenen veel vastenperiodes zouden hebben?
tinus1969
6 jaar geleden
Er zijn diverse 'orthodoxe' christelijke kerken, ik weet niet of je er speciaal eentje op het oog had, maar vasten speelt in de meeste geen grote rol. Heb je een specifieke reden dat je deze vraag stelt? Ken je iemand die kok wil worden? Wat eerder een probleem is, in orthodox-gereformeerde kerken, is de nadruk op het belang van zondagsrust. De meeste restaurants zijn immers op zondag open...
pinnetje
6 jaar geleden
Ja ik ken iemand, 15 jaar, die graag kok wil worden, orth. christen uit eritrea.. Wil tijdens vastenperiodes de gerechten niet proeven, want mag niet van het geloof.
pinnetje
6 jaar geleden
Ze hebben veel vastenperiodes, wel ong. 1/4 van het jaar....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pinnetje, wat leuk om te horen. Bij ons in het centrum woont ook een gezin uit Eritrea, gevlucht, en zwaar orthodox Christelijk.
Mijn moeder heeft een leuke band met het gezin.
Als mijn moeder iets brengt, moet ze altijd mee-eten. Soms durft ze niet goed langs te gaan, omdat ze zich bezwaard voelt ("Ik kan toch niet altijd mee-eten. Dat hoeft niet")
Voor de paasdagen waren ze ook zeer steng aan het vasten. Zelfs als ze mochten eten, was het nog zonder vlees etc.
Terug naar deze knul. Laat hem lekker kok worden.
Op een gegeven moment hoeft hij echt niet meer te proeven. Mocht het in het begin nodig zijn, wil een ander vast voor hem proeven.
pinnetje
6 jaar geleden
Het probleem zit meer bij de school, die vindt dat alle smaken geproefd/gekend moeten worden....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vervelend.
Ik begrijp dat hij alle smaken moet leren.
Maar dan kunnen ze toch ook zeggen dat hij ze moet ruiken. Desnoods later proeven, als het wel kan.
Een opleiding kan ook niet iemand 'dwingen' om bepaalde producten te eten.
Moslims kun je niet dwingen om toch de smaak van varkensvlees te leren. Vegetariërs kun je niet dwingen om toch de smaak van vis, kip, vlees te leren. Iemand met een allergie kun je niet dwingen om bijvoorbeeld toch de smaak van noten te leren. Iedereen heeft het recht om kok te worden in zijn jargon.
Dat leraren toch kijken naar mogelijkheden......
tinus1969
6 jaar geleden
Dit lijkt me een typisch geval van 'you can't have your cake and eat it'. Als je streng-orthodox bent, dan is dit soort werk niet mogelijk.
Ik vind dit overigens opvallend; veel gelovigen, ook tamelijk orthodoxe, zijn wel pragmatisch. Christelijke boeren (en die zijn er veel!) melken op zondag toch hun koeien, of zullen aardappels rooien.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere koks die vanwege hun geloof niet gedurende de hele dag mogen eten.
Zij kunnen makkelijk zonder te proeven een gerecht bereiden.
Natuurlijk is het geestelijk niet altijd even makkelijk.
De bronnen gaan niet over christenen die vasten, maar moslims:
https://www.vice.com/nl/article/pgvxbv/zo-is-het-als-je-tijdens-de-ramadan-de-hele-dag-met-eten-moet-werken
https://www.visitdubai.com/nl/articles/ramadan-iftar-emirati-restaurant-seven-sands
(Lees meer...)
Toegevoegd op 12 juli 2019 16:10: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens zijn veel gelovigen niet zo streng in de leer en zullen dus wel proeven (evt. zonder door te slikken).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou ook kunnen. Alleen op de tong liggen en weer uitspugen. Maar Ja, ik weet niet of deze knul dat wil (mag) doen.
tinus1969
6 jaar geleden
@Simonsdochter; als je zo streng in de leer bent, dan moet je je serieus afvragen of je wel kok kutn worden.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing