Kan ik met een wajong uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en wekelijks een voedselpakket van de voed?

Sorry vraag past niet in het vakje.
Kan ik er van uitgaan dat ik met een wajong uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en wekelijks een voedselpakket van de voedselbank en géén auto rond komen?
Geen smartphone abo ook.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.1K
paulus811
4 jaar geleden
Dat is lastig te beantwoorden zonder te weten wat de huur is bijvoorbeeld. Huurtoeslag krijg je maar tot een huur van 710 euro, de rest daarboven betaal je 100% zelf. Ook weten we niet of je kinderen, huisdieren of dure hobby's hebt. Jij kent zelf de bedragen en weet wat je uitgaven zijn. Wat verwacht je dat iemand op GV kan toevoegen aan iets wat je zelf kunt berekenen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Huur is ruim onder de €710. Alleenstaand. Geen kids. Geen dure hobby.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dure hobby geldt niet. Dat is een extra luxe. Gewoon kunnen leven, eten, drinken, rekeningen betalen etc.
paulus811
4 jaar geleden
Overigens vind ik dat als je een voedselpakket van de voedselbank nodig hebt, je eigenlijk niet kunt zeggen dat je 'rond komt'. Ik zou graag antwoord geven, maar vrees dat dat met zoveel aannames is, dat je er weinig aan hebt. Rondkomen is voor iedereen anders. De een lukt dat prima met 1.500 in de maand en ik ken mensen die met 75.000 per maand het idee hebben dat ze op zaken moeten bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat zal afhangen van wat er aan de hand is waardoor je recht hebt op hulp van de voedselbank. Met Wajong + toeslagen kun je in principe rondkomen. En er zijn ook genoeg mensen die dat doen mét auto en smartphone. In de meeste gevallen kom je als alleenstaande met een Wajong op of boven het sociaal minimum. Daarmee kom je echter nog niet in aanmerking voor een hulp van de voedselbank. In dit voorbeeld zal er dan meestal sprake zijn van een maandelijkse aflossing van schulden of van kosten voor noodzakelijke kinderopvang. In dat geval hangt het al dan niet kunnen rondkomen af van de hoogte van die kosten. En als je - wat minder waarschijnlijk is - een inkomen hebt dat lager is dan het sociaal minimum, zal het al dan niet kunnen rondkomen afhangen van de precieze hoogte van dat inkomen.
Ik ben het trouwens eens met @Paulus811 dat er dan geen sprake is van 'rondkomen': het is juist omdat je níet kunt rondkomen dat je recht hebt op tijdelijke ondersteuning in de vorm van voedselpakketten.

Antwoorden (2)

Het sociaal minimum is het bedrag dat u minimaal nodig heeft om van te kunnen leven. Dat bedrag is niet voor iedereen hetzelfde. Hoe hoog het sociaal minimum voor u is, hangt af van uw leeftijd en uw leefsituatie. Voor een gezin met kinderen bijvoorbeeld geldt een hoger bedrag dan voor iemand die alleen woont.
Als men arbeidsvermogen heeft dan is de Wajong uitkering 70% van het minimum loon
Heeft men nu en in de toekomst geen arbeidsvermogen, dan is uw uitkering maximaal 75% van het minimumloon.
Dat is 70% van € 1.615,80 = € 1.131,06 of 75% van het minimumloon = € 1.211,85
Ja met een wajong-uitkering 2015 + huurtoeslag + zorgtoeslag + wekelijks een voedselpakket (geen auto, geen smartphone en geen abonnementen) moet men in Nederland rond kunnen komen.
Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat iemand nodig heeft om in het levensonderhoud te kunnen voorzien. De overheid heeft hiervoor een normbedrag opgesteld, dat ze ieder half jaar aanpast.
Sociaal minimum voor een alleenstaande van 22jaar en ouder is € 1.195,60 per maand bruto.
Er worden nooit nettobedragen genoemd. Het nettobedrag is afhankelijk van bijvoorbeeld toeslagen en kortingen van de Belastingdienst.

Als het totale inkomen van u (of van u en uw partner samen) lager dan het normbedrag voor het sociaal minimum, dan krijgt men mogelijk een toeslag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hebben eventuele schulden daar nog invloed op?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JoanDArc, hebben eventuele schulden/betalingsregelingen daar nog invloed op?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Manonnetje33, ik denk dat het goed is als je hierover een een aparte vraag fabriceert. Er zijn op GoeieVraag deskundigen die daar een prima antwoord op kunnen geven. Ik weet het in grote lijnen, maar niet de eventuele uitzonderingen. Degene die mij zouden kunnen adviseren kan ik momenteel niet bereiken. Anders had ik dat graag gedaan.
Met een Wajong uitkering voor alleenstaande heb je recht op huurtoeslag en zorgtoeslag, tenzij je heel veel vermogen hebt. In principe heb je met een Wajong uitkering (en ook met een bijstandsuitkering) niet automatisch ook recht op een voedselpakket van de voedselbank. Alleen als je maandelijks een flink bedrag kwijt bent aan de aflossing van schulden en/of andere onoverkomelijke betalingsverplichtingen, kan het zijn dat je recht hebt op een voedselpakket.

In principe zou je van een Wajong uitkering ruimschoots moeten kunnen leven, afhankelijk van hoeveel je aan aflossing van schulden kwijt bent. Ik kan zelf al ruim 10 jaar niet fulltime werken, mijn inkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau (dat is dus minder dan Wajong), ik heb wel een auto en een mobiele telefoon (maar geen tv abonnement), en een hond. Maandelijks los ik ruim 100 af op lening bij de bank. Geen voedselpakket, doe gewoon mijn eigen boodschappen voor max 100 euro per maand. En nee, ik kan dus niet vaak nieuwe kleding kopen, ga niet naar de kapper, ga niet uit, rook niet, drink niet, etc. Dat is prima vol te houden zo, ik zou graag net als een ander gewoon willen kunnen werken, maar dan vooral om gewoon gezond te zijn, niet omdat ik perse meer geld nodig heb.

Kortom, met een Wajong uitkering (+ alle toeslagen waar je recht op hebt) zou je prima rond moeten kunnen komen, zij het dat je keuzes moet maken in je uitgaven en moet accepteren dat je alleen kunt kopen wat je echt nodig hebt.