Waarom heeft Zweden de zaak over de verkrachting door Assange laten rusten?

Twee vrouwen hadden aangifte tegen hem gedaan wegens verkrachting. Waarom gaat die rechtszaak/aanklacht niet door?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1K
Antoni
4 jaar geleden
Voorzover ik begrijp uit de berichten hierover was er sprake van meer beschuldigingen dan twee. Van alle beschuldigingen betrof er één een verkrachting. De andere waren -juridisch gezien- minder ernstig.
Antoni
4 jaar geleden
Je vraag en mijn antwoord en reactie zijn van donderdag 2 mei 2019. Vandaag, op maandag 13 mei 2019, meldt de NOS het volgende: "Onderzoek Assange in Zweden heropend, uitlevering gevraagd (...) Zweden trok in 2017 het verzoek om uitlevering in beide zaken in, omdat het er niet naar uitzag dat Assange op afzienbare termijn naar Zweden zou komen. Die situatie veranderde vorige maand [april 2019]. Een nieuwe Ecuadoraanse regering trok het politiek asiel in en liet Assange op 11 april [2019] door de Britse politie uit de ambassade halen. Hij werd daarop in het Verenigd Koninkrijk tot een gevangenisstraf van bijna een jaar veroordeeld, omdat hij zijn borgtochtvoorwaarden had geschonden. Nu Assange weer op Europees grondgebied wordt vastgehouden, kan de zaak worden hervat, zegt het Zweedse OM. Uitlevering kan op zijn vroegst plaatsvinden als Assange 25 weken van zijn straf heeft uitgezeten."

Antwoorden (1)

Op https://www.nu.nl/buitenland/4705917/assange-wil-politiek-asiel-in-frankrijk-intrekking-verkrachtingszaak.html van 19 mei 2017 vind je daarover deze tekst:

'Reden voor het stopzetten van het strafrechtelijk onderzoek is dat "alle mogelijkheden om het onderzoek te bevorderen zijn uitgeput", aldus de aanklager.

De zedenzaak kan heropend worden wanneer Assange voor de verjaring ervan in augustus 2020 terugkeert in Zweden.'
...
Volgens https://www.bbc.com/news/world-europe-39973864 en https://www.theguardian.com/media/2017/may/19/swedish-prosecutors-drop-julian-assange-investigation was het onmogelijk om een goede samenwerking met de Ecuadoriaanse ambassade te garanderen bij de vervolging van Assange. Een aantal zaken is inmiddels verjaard, maar voor de zwaarste beschuldiging kan hij nog worden vervolgd als hij voor augustus 2020 in Zweden terugkeert.
Antoni
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Ik hoop maar dat hij onschuldig is dan. Ivm de slachtoffers.