Mag je een petitie ondertekenen als je 16 bent of moet je daar 18 voor zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Bentetenhaaf, er zijn drie verschillende petities elk met hun eigen voorwaarden, vandaar mijn uitgebreide antwoord:
Petitie als verzoekschrift – mag iedere burger indienen/ondertekenen
Petitie als burgerinitiatief – mogen alleen kiesgerechtigden indienen/ondertekenen
Het referendum - het correctief referendum - opnieuw initiatief wetsvoorstel, alleen kiesgerechtigden

Antwoorden (2)

Wat de regels zijn voor het ondertekenen van een petitie zullen de makers ervan je wel laten weten, maar er is geen algemene wet die stelt dat een minderjarige geen petitie mag tekenen. Er zijn wel specifieke petities waarbij een leeftijdsgrens als 18 geldt.
5 jaar geleden
Als je echt een petitie bedoelt dan heb je het over een politiek verzoekschrift, waarmee je jouw mening kunt geven over het beleid. Vaak biedt een groep mensen of een organisatie een petitie aan naar aanleiding van een landelijke actie.
In Nederland is het petitierecht grondwettelijk vastgelegd in artikel 5 van de Grondwet:
„Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen.”
Alle Nederlanders hebben het recht om bij de overheid (regering, het parlement, provincie of gemeente) een petitie in te dienen. Een petitie bestaat uit drie delen: namens wie, waar gaat het over, wat wil je. Het is alleen een verzoekschrift aan het parlement, zonder dat parlementariërs verplicht worden hier gehoor aan te geven, men heeft wel recht op een antwoord. Dus minstens dat er geen gehoor aan wordt gegeven.
In België is er hoorrecht en wordt alleen toegekend als de petitie ondertekend wordt door ten minste 5.000 personen.
De handtekeningen van minderjarigen tellen mee als die minderjarigen ‘de volle leeftijd van zestien jaar’ hebben bereikt.

Een vergelijkbaar recht is het burgerinitiatief, en vereist minstens 40.000 handtekeningen mét naam, adres en geboortedatum van alleen mensen ouder dan 18 met de Nederlandse nationaliteit. Degene die de petitie start dient ook ouder te zijn dan 18jaar.
De inwoners van Den Haag van 14 jaar en ouder kunnen zelf een plan opstellen en als burgerinitiatief aan de gemeenteraad aanbieden.
In Utrecht is eens het burgerinitiatief geen zandpad gestart. Mocht al vanaf 12jaar worden ondertekend, alleen voor de inwoners van Utrecht.
Een burgerinitiatief lijkt op een petitie. Het verschil is dat aan een petitie, in tegenstelling met het burginitiatief geen enkele eis wordt gesteld, maar deze ook geen enkel recht aan burgers geeft.
In theorie kun je een petitie met alleen je eigen handtekening inleveren bij de Tweede Kamer.
Staat er bij een (online) petitie dat je de algemene Voorwaarden accepteert dan dien je 16 jaar of ouder te zijn.
In 2018 bood de 9-jarige Irakees Nemr momenteel wonende in het AZC te Emmen onder begeleiding van Tim Hoffman een petitie aan met zes handtekeningen.
De leeftijdsgrens is dus afhankelijk van het soort petitie. (Landelijk, burgerinitiatief, via online of per gemeente)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De petitie moet aan de juiste overheid zijn geadresseerd.
De vorm van een petitie heeft minimum eisen:
de titel of het onderwerp van de petitie moet beschrijvend zijn;
een duidelijk standpunt en welke actie de petitionaris verwacht van de aangeschreven overheid;
de verwachte duur van de petitie;
niet te veel taal- en stijlfouten, zoals een spatie na een punt;
geen uitroeptekens en geen zinnen in hoofdletters;
adresgegevens van de petitionaris voor communicatie tussen loket en petitionaris;
Het e-mailadres wordt wel bekend gemaakt bij ondertekenaars.