Wat is de precieze reden van de EU om de uitkeringen aan arbeidsmigranten te verlengen van 3 maanden?

Ik vraag mij dus af wat de reden daar van is dat zij dat willen. Waar is dat beter voor?
Er word overal geschreven dát ze dat willen verlengen naar 6 maanden maar niet precies wat het doel daar van is.
Bedankt
Oh, ik zie dat de helft van de vraag niet in de ruimte past, bij deze:

Wat is de precieze reden van de EU om om uitkeringen van arbeidsmigranten te verlengen van 3 maanden naar 6 maanden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit speelt al vanaf eind 2016. De uitbreiding van WW-export is onderdeel van een pakket voorstellen van de Europese Commissie van december 2016 om de socialezekerheidsstelsels in de EU beter op elkaar af te stemmen.
Afgelopen dinsdag (26 maart 2019) bleek tijdens een ingelast debat in Den Haag dat de hete Tweede Kamer en het kabinet tegen zijn. België, Denemarken, Duitsland, Luxemburg zijn ook tegen.
Het besluit over nieuwe EU-regels voor ruimere mogelijkheden voor arbeidsmigranten om werkloosheidsuitkeringen mee te nemen, is in Brussel uitgesteld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De hete Tweede Kamer moet zijn: de hele Tweede Kamer. Het was wel een heet debat

Antwoorden (1)

Het doel van deze EU maatregel is om grensoverschrijdende arbeid te bevorderen. Zo kom je niet zonder inkomen te zitten als je ontslagen wordt en terug wil naar je thuisland.

Grote bezwaar is dat inkomensverschillen tussen west en oost Europa groot zijn en dit een recept is voor fraude. Want de Pool zonder werk moet wel blijven solliciteren, maar ga dat maar eens controleren...En al komt de Oost Europeaan weer aan het werk, dan vult het UWV het verschil doodleuk aan. Er wordt nu al ingeschat dat dit de Nederlandse schatkist (lees 'belastingbetaler') zo'n 30 miljoen per jaar gaat kosten, maar mijn persoonlijke inschatting is dat het een veelvoud wordt omdat de overheid bijzonder slecht budgetteert om al te grote onrust te voorkomen.