Waarom is de strafeis bij bijvoorbeeld geweld tegen ambtenaren hoger?

Hoi ik vroeg mij al een tijd af waarom bijvoorbeeld geweld tegen ambtenaren of beledigingen hoger gestraft word dan bij een gewone burger. Ik vind het terecht dat het bestraft word maar dat het hoger is dan bij een burger vind ik een soort discriminatie aangezien ik vind dat je iedereen gelijkwaardig moet benaderen. Ook word vaak gezegd ze zijn aan het werk en ze worden lastig gevallen. Maar dat geldt voor elke burger/ werkgever. Een caissière die bijvoorbeeld bespuugd word vind ik net zo erg niet minder erg dan bij bijvoorbeeld een agent. In principe is het zo een beetje burger discriminatie een hovenier huurt ook gereedschap in met de kosten die hij bij belemmering van zijn werk ook kwijt is
Ik persoonlijk vind iedereen gelijkwaardig benaderd moet worden. Wel vind ik dat geweld tegen vrijwilligers wel veel erger is die helpen ons vrijwillig die verdienen wat extra respect. Ik weet ook dat agenten en ambtenaren gewoon mensen zijn net als u en ik. Doen gewoon hun werk maar. Het hoeft niet hoger te zijn p.s mijn vader is ook ambtenaar. Maar ik ben tegen burger discriminatie geweld tegen ambtenaren vind ik niet minder erg en ook niet erger dan bij anderen iedereen gelijk

1.8K
KennisDelen
5 jaar geleden
Dus omdat het het strenger gestraft wordt als de koning of koningin iets overkomt, voel jij je achtergesteld?
yorick70sgreak
5 jaar geleden
Keeswim ja dat is mijn mening ook iedereen gelijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@yorick70greak, het verschil tussen de definitie van burger en ambtenaar ligt ook aan het gelijkheidsbeginsel. Op het moment dat de ambtenaar zijn werk beëindigd en naar huis gaat bv, is hij een burger, tijdens de uitoefening van zijn werk is hij een burger met de status ambtenaar in dienst van de overheid en doet zijn werk namens de overheid.

Antwoorden (4)

Omdat zij degenen zijn die de orde moeten handhaven
5 jaar geleden
Ambtenaren hebben meer kans om met geweld te worden geconfronteerd dan 'gewone' burgers, met name de ambtenaren/medewerkers die contact hebben met klanten, cliënten, patiënten, reizigers etc. In hun werk is er steeds opnieuw een nieuw contact met een volgende klant, cliënt, patiënt, reiziger. Denk bijvoorbeeld aan conducteurs die bij de kaartcontrole met elke reiziger maar een paar tellen contact hebben. Ieder contact kan in potentie leiden tot geweld. Dat maakt het werk gevaarlijker dan contact(en) tussen 'gewone' burgers.
Antoni
5 jaar geleden
yorick70sgreak
5 jaar geleden
Ja dat klopt is een ander beroep. Risico is veel minder groot juist politie boa's moeten handhaven. En mensen worden dan bij regelmaat agressief. Dat overkomt een caissière niet zo snel
Dat een belediging van een ambtenaar in functie zwaarder bestraft wordt, als een belediging van een burger ligt aan de definitie gelijkheidsbeginsel. Een ambtenaar in functie is niet gelijk aan een burger, hij vertegenwoordigd tijdens de uitoefening van zijn functie de overheid. Een ambtenaar is ondergeschikt aan een hoger gezag en is aangesteld in een openbare betrekking. Een ambtenaar verricht een deel van de overheidstaak. Ieder persoon met een publieke taak moet deze veilig en ongestoord kunnen uitvoeren. Als je een ambtenaar beledigt, beledig je niet die persoon, maar de overheid die door deze ambtenaar wordt vertegenwoordigt.
Ook vanuit juridisch oogpunt is er een verschil tussen de positie van ambtenaren en werknemers.. Een ambtenaar wordt door middel van een eenzijdige rechtshandeling door de overheid benoemd als ambtenaar. Je beledigt hem dus niet een burger, maar op dat moment iemand in de status van benoemde ambtenaar.
hij vertegenwoordigd = hij vertegenwoordigt
Een ambtenaar moet veel kunnen incasseren en heeft veel minder mogelijkheden zich te verdedigen tegen beledigingen en/of geweld dan een burger. Deze omstandigheden van de ambtenaar werken ook strafverzwarend.
Waarom ongelijke behandeling van een ambtenaar in functie en de burger geen discriminatie is, het volgende:
discriminatie is het verschillend behandelen van personen in gelijke omstandigheden op basis van kenmerken die er niet toe doen.
De ambtenaar heeft tijdens de uitvoering van de werkzaamheden kenmerken die verschillen van de burger tijdens diens werkzaamheden.
Een ambtenaar in functie is op dat moment niet gelijk aan een burger tijdens diens werkzaamheden. Kortom is er van discriminatie geen sprake.
Toegevoegd op 16 februari 2019 13:12: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
zwaarder bestraft wordt, als een belediging moet zijn: zwaarder bestraft wordt dan een belediging
hij vertegenwoordigd moet zijn: hij vertegenwoordigt
deze ambtenaar wordt vertegenwoordigt moet zijn: wordt vertegenwoordigd
Als iemand zijn buurman beledigt die toevallig ambtenaar is, is dat net zo strafbaar als wanneer die buurman slager zou zijn of straaljagerpiloot.

De zwaardere strafeis geldt voor geweld, belediging e.d. tegen de ambtenaar in functie. Van iemand dus die is aangesteld door de rijksoverheid, de provinciale overheid of de gemeentelijke overheid, die voor die overheid aan het werk is, en tegen wie tijdens dat werk geweld wordt gebruikt of beledigingen worden geuit.
Dat geweld of die belediging wordt dan in feite niet gericht tegen die persoon zelf maar tegen datgene wat die persoon vertegenwoordigt: de overheid die dienstbaar is aan alle Nederlanders.

Door een ambtenaar-in-functie te beledigen of geweld tegen hem/haar te gebruiken, zeg je indirect, even oneerbiedig gesproken: ik heb schijt aan de overheid. Dat is een vorm van respectloosheid aan en ondermijning van het gezag dat rechtmatig boven ons gesteld is in een democratisch land als het onze.
Computoon