Waarom zijn de meeste europese steden klein in verhouding met steden in andere wereld delen?

Zoals aziatische steden en amerikaanse steden

5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Veel steden in andere werelddelen zijn ook klein. Er zit een stukje bias doorheen; je hoort het meest over grote steden in andere werelddelen, waardoor je denkt dat daar vooral grote steden zijn.
Parijs en Londen (beide circa 12 miljoen inwoners) zijn ook mega-steden; Madrid, Rome, en Berlijn zijn ook zeer groot (>5 miljoen). Zie ook bv https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_urban_areas_in_the_European_Union

Antwoorden (3)

Het heeft te maken met armoede en rijkdom. In landen waar veel eenvoudige plattelandsmensen in geldnood zijn trekken zij massaal naar de (hoofd)steden in de hoop daar beter te kunnen verdienen. Daardoor groeien die steden uit tot metropolen.
In Europa is het verschil tussen arm en rijk minder groot, en kunnen de meeste mensen op het platteland genoeg verdienen om rond te komen. Zij hoeven niet in een stad te gaan wonen om een redelijker leven te hopen te krijgen.
Amadea
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Maar dat is in de Verenigde staten en canada toch helemaal niet het geval? En Londen en Parijs en Moskou toch ook niet? Dat zijn 3 steden die ook een enorme meteropool hebben.
tinus1969
5 jaar geleden
@popeye, grote steden zijn ook groot omdat ze groot zijn. Grote steden trekken nieuwe mensen omdat die mensen daar de meeste kans zien op een baan cq. rijkdom.
Er zijn verschillende factoren, maar eentje is, dat er in Europa nu eenmaal niet zo veel mensen wonen. Het aantal zeer grote/megasteden is dus ook navenant kleiner.

Er wonen in China en India ongeveer vijf keer zoveel mensen als in de EU; die wonen bovendien op een relatief beperkt oppervlak (India is dichterbevolkt dan Nederland; net als het Chinese kustgebied). Dan is het niet zo verbazingwekkend dat er ook veel mega-steden staan.
5 jaar geleden
de europese en amerikaanse steden zijn vooral in de 19 eeuw groot geworden.in de VS had het vooral er mee te maken dat de emigranten in fabrieken in de stad ginnen werken.Dat leverde voor de gewone man meer op dan op het platelandwerken als knecht.in de vs stopte de masa emigratie in 1914 door de ww1.de vs was neutraal maar maakte veel spullen voor engeland en frankrijk.dit was van alles van sok tot kanonskogel.en de fabrieken draaiden daardoor over uren.ze wierven toen negers uit het zuiden van de vs.daardoor wonen er veel negers in de grote steden van het noorden van de vs. de negers werden in het zuiden een stuk slechter behandeld dan in het noorden.en ze konden in het noorden meer verdienen.na ww1 kwamen er bijna geen emigranten door regels van de vs.in zuid amerika afrika en azie zijn het vooral kleine boeren of knechten die na 1950 naar de stad troken door de meganisatie en een betere toekomst in bv een fabriek.en er waren in die contineten teveel mensen op het plateland om daar een bestaan op te bouwen.dit is ook vaak de rede waarom de turken en marokanen in europa bleven.dit besefte de politiek toen nog niet.de bevolking is daar ook geroeid omdat er minder kinderen stierven.in europa is de bevolking in de 19 euw erg gegroeid.in oost europa en italie vertroken veel mensen daarom naar amerika.in west europa bleven de mensen vaak.er was in west europa toch aardig werk op het plateland en in de stad.er was wel tussen 1850 en 1880 een landbouw crises door goedkoper graan uit de oekraine en de vs.daardoor was er minder werk op het plateland.in de stad verdiende je als vakman vaak meer in een fabriek of werkplaats.en er waren in europa meer spoorlijnen en meer kleine steden.met fabrieken en werkplaatsen.

dit is globaal gezien het verhaal over de grote van steden in de wereld