De leeftijd van de leerlingen. Op de vavo is men tussen de 18 en 27, op een middelbare school tussen de 12 en de 18.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
iedereen vanaf 18 jaar of ouder kan via het vavo een diploma voor het vmbo-tl (theoretische leerweg), havo of vwo halen. er is geen leeftijdsgrens van 27jaar. Sommige gemeentes hebben dat wel geprobeerd.
https://www.vavoscholen.nl/w/
Het vavo is toegankelijk voor leerlingen vanaf 18jaar en biedt hen een kans om alsnog een diploma of certificaat voor het vmbo tl (theoretische leerweg of mavo), havo of vwo te halen. De letters vavo staan voor Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs. Het is door de overheid erkend en gesubsidieerd onderwijs op vmbo-TL /mavo-, havo-, en vwo-niveau.
In bepaalde situaties worden leerlingen van 16 of 17 jaar ook toegelaten als deze onderwijsvorm voor hen geschikter is dan een reguliere middelbare school, bijvoorbeeld omdat een leerling gezakt is en niet het volledige laatste jaar over wil doen. Of omdat een andere leeromgeving met een meer volwassen benadering voor de leerling beter is.
Een sterk punt van het vavo is dat de klassen vaak niet erg groot zijn. Dit resulteert in een persoonlijkere studieomgeving, meer aandacht voor de leerling en een directer contact met de leraren. De leerling is in principe vrij in het kiezen van het aantal vakken. De Certificaten blijven tien jaar geldig. Vakken zoals bewegingsonderwijs, lichamelijke opvoeding, godsdienst en CKV1 (Culturele en kunstzinnige vorming) behoren niet tot het programma.
Leerlingen die 16 jaar zijn of ouder en die gezakt zijn, kunnen ook eventueel een diploma via de vavo halen. Ze hoeven dan alleen de vakken te doen waar ze een onvoldoende voor hebben behaald. De vavo-opleidingen zijn ondergebracht bij mbo-instellingen of regionale opleidingscentra (roc's).
Kort samengevat:
het verschil tussen de gewone middelbare school en vavo is dus niet alleen de leeftijd van de leerlingen, maar de manier waarop het diploma van bv havo of vwo via de vavo gehaald kan worden. Namelijk dmv losse deelcertificaten voor alle vakken die er gegeven worden en die tien jaar geldig blijven. Leerlingen studeren in hun eigen tempo, het is kleinschalig en minder schools dan op de gewone middelbare school.
Er is ook geen leeftijdsgrens van 27jaar, iedereen vanaf 18 jaar kan via het vavo een diploma voor het vmbo-tl (theoretische leerweg), havo of vwo halen. Zelfs op negentigjarige leeftijd mag het nog als er geen relevante beperkingen zijn.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=91&t=1856440
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Duidelijk volledig antwoord. Indien leerlingen vanuit het voorgezet onderwijs naar vavo gaan om de niet behaalde vakken (examen) te behalen, blijven ze ingeschreven bij hun oorspronkelijke school. De school moet hier ook aan meedoen, maar willen dit vaak niet vanuit financieel oogpunt. Vavo is in deze gevallen bedoelt om leerlingen toch een diploma te laten behalen, omdat velen voorheen gedemotiveerd waren om weer een heel schooljaar terug te gaan en weer examen te moeten doen in alle vakken. Met dank aan Rutte. Verder is vavo inderdaad bestemd voor de andere doelgroep.
Onderstaande antwoorden kloppen niet helemaal.
Vavo is ook toegankelijk voor 16 en 17 jarigen. Verdere verschillen zijn vaak minder les, je rond vakken af in een veel sneller tempo, je werkt daarom ook met certificaten waardoor je het eerste jaar een aantal vakken hebt en het 2e jaar i.p.v dat je meerdere jaren over één vak doet. Vavo is voornamelijk geschikt voor leerlingen die gezakt zijn tijdens het examenjaar of zij die een niveau hoger mogen maar volgens de regels niet kunnen op de oude middelbare school.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn bovenstaande antwoord klopt voor de 100%, zeker in combinatie met de bronnen.
1. Vavo is ook toegankelijk voor 16 en 17 jarige: Neen, in bepáálde situaties is de vavo toegankelijk voor 16- en 17 jarige.
2. Je rond vakken af in een veel sneller tempo, je werkt daarom ook met certificaten.
Neen, Vavo-leerlingen werken in hun eigen tempo. Zij mogen het diploma halen via certificaten die tien jaar geldig blijven. Hoeft niet maar het kán
3. Vavo is voornamelijk geschikt voor leerlingen die gezakt zijn tijdens het examenjaar: Neen, vavo is wél uitermate geschikt voor leerlingen die gezakt zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Parra187, je beschrijft maar 1 doelgroep (wel een belangrijke overigens)