Wat is het verschil tussen een opleiding op HBO en de universiteit (psychologie)?

Ik wil graag psychologie gaan studeren, maar wat is dan het verschil tussen toegepaste psychologie en psychologie op de universiteit? Het liefst zou ik namelijk een psycholoog willen worden, dus echt met mensen in gesprek gaan. Op mijn school zeggen ze dat ik dan naar het HBO moet, omdat een universitaire opleiding meer leidinggevend is. Klopt dit?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Amadea
5 jaar geleden
Psychologie studeren doe je aan een universiteit. Als je HBO doet dan volg je een beroepsgerichte opleiding tot assistent-psycholoog.

Antwoorden (2)

Universitaire psychologie
Een voordeel van een universitaire studie, is dat je vanuit daar ook gemakkelijker kan doorstromen naar een opleiding tot GZ-psycholoog (gezondheidspsycholoog).
Studenten die op de universiteit lessen volgen, worden met behulp van een vrij theoretisch kader opgeleid tot wetenschappers. Universitair studenten wordt geleerd om in experimentele setting onderzoek uit te voeren, uitgebreide literatuuronderzoeken te doen en situaties als een wetenschapper te analyseren.

HBO toegepaste psychologie
De studenten die worden opgeleid op een HBO toegepaste psychologie opleiding, zullen leren de resultaten van het door de wetenschappelijk opgeleide psychologen toe te passen in de praktijk. Ze leren de literatuur te gebruiken en een brug te slaan naar behoeften in het werkveld. Dit betekent dat zij ook meer bezig zullen zijn met vaardigheidstrainingen, projectmatig werken, praktijkgericht onderzoek doen en daar bijvoorbeeld een advies op formuleren. De begeleiding van HBO-studenten is een stuk intensiever dan op de universiteit. Kleinere groepen, meer lessen en studieloopbaanbegeleiding als vak, zijn enkele zaken waar het HBO zich onderscheid. Studenten komen dus van een heel andere kant de arbeidsmarkt op, zij zijn goed voorbereid op het praktijkgerichte gedeelte van het werk in vergelijking met de meer theoretisch opgeleide universitaire studenten psychologie.
De studie is relatief nieuw. Dit betekent dat het nog duidelijk moet gaan worden hoe de HBO toegepast psycholoog zich gaat verhouden tot de WO-psycholoog.
______
Edit: onderscheid - onderscheidt.
.
Hier staat een overzicht van je werkveld:
https://www.toegepastpsycholoog.nl/index.php/nl/?option=com_content&view=article&id=10
SimonV
5 jaar geleden
Klopt niet!

De opleiding hbo psychologie bestaat pas sinds kort. Ofwel, indien jij nu naar een psycholoog gaat, kom je iemand tegen die wo opgeleid is.
Ik zal dadelijk ook een bron erbij doen, waarin de twee opleidingen duidelijk vergeleken worden met elkaar.
Het antwoord zal ik met eigen bewoordingen vertellen. Deels uit ervaring.

Op de universiteit word je over het algemeen meer theoretisch, wetenschappelijk opgeleid dit is een feit. Op het hbo word je vooral geleerd deze theorie toe te passen. Echter, het wetenschappelijk onderzoek (theorie) is bestudeerd door de wo-er. Momenteel leert degene op de universiteit ook steeds meer hoe zij deze kennis moeten toepassen op de patiënt. Op studenten, mensen die de rol van patiënt spelen en echte patiënten. Vooral als zij in de GZ gaan werken. Dit is de geestelijke gezondheid. Indien jij jouw master kiest, kun je duidelijk de keuze maken tussen onderzoeker of de GZ ingaan.

Als je van de universiteit afkomt en je hebt je bachelor en master kun je meteen aan de slag met patiënten. Ook zoals je de klassieke psycholoog kent. De hbo psycholoog heeft het in de praktijk moeilijker en het moet nog uitwijzen hoe dit uitpakt! Feit is wel dat je dan bijvoorbeeld heel goed testen kunt afnemen om een diagnose te stellen. De praktijk moet nog gaan bewijzen of je ook een behandelplan kunt maken en gaan uitvoeren, omdat dat weer is onderzocht en bewezen door de wo-er.

Verder is er ook nog een salarisverschil, maar daar zal het niet om te doen zijn.
Kortom, wil je psycholoog worden en zit je nu op het vwo, ga naar de universiteit en doe eerst je bachelor. Daarna kijk je rustig welke master het meest bij je past, omdat je gedurende de bachelor misschien toch anders gaat denken.
Zit je op de havo, ga dan naar het hbo. Kiik na de propedeuse of je alsnog naar de universiteit gaat. Zo niet, behaal na je diploma desnoods een master. Dan ben je ook wo opgeleid.
Dan wachten we netjes allemaal af waartoe hbo psychologie uiteindelijk leidt, omdat niemand dit nog weet.
Succes
Toegevoegd op 31 december 2018 09:38: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
??? Wat klopt niet? Ik schreef al: de studie is relatief nieuw. Dit betekent dat het nog duidelijk moet gaan worden hoe de HBO toegepast psycholoog zich gaat verhouden tot de WO-psycholoog.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op mijn school.......Klopt dit?
Ik geef antwoord op de vraag. Ik geef jou geen reactie.
Jouw antwoord is gewoon goed.
SimonV
5 jaar geleden
Het leek een directe reactie op m’n antwoord, ik snap het nu. ;-) “Als je van de universiteit afkomt en je hebt je bachelor en master kun je meteen aan de slag met patiënten.” Dat klinkt wat te positief.
Na een universitaire opleiding psychologie sta je nog aan het begin van je loopbaan: je bent nog geen klinisch psycholoog.
Je kunt als basispsycholoog, zonder BIG-registratie, bijvoorbeeld wel als praktijkondersteuner huisarts ggz (POH-GGZ) werken. Dit is een HBO-functie, dus onder academisch niveau.
Pas na de tweejarige opleiding tot GZ-psycholoog kun je zonder begeleiding aan de slag.
https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3613766/nieuws/de_psychologen_aan_alleen_een_basisstudie_heb_je_weinig_in_de_ggz.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mooi voorbeeld van miscommunicatie :-)
Ik vind gewoon dat de school een heel verkeerd advies geeft aan de vraagsteller.
Natuurlijk ben je er nog niet na het behalen van je master. Maar mijn inziens is dit nog steeds de enige weg om op de plek te komen van de vraagsteller.
Indien je hbo doet (vriendin van mijn zusje) is het al moeilijk om een goede stageplek te vinden. Ikzelf denk (puur inschatting) dat je uiteindelijk op een bepaald vlak kunt testen, diagnostiseren en behandelen tot een bepaald niveau. Bijvoorbeeld mensen met autisme, kinderen die sociaal vastlopen.
Wat de vraagsteller in de toekomst beoogt te bereiken, gaat tot nu nog altijd via wo onderwijs. En dan ben je nog niet uitgeleerd, omdat de wetenschapper binnen het vak steeds met nieuwe bewijzen komt.
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat je trouwens tegenwoordig ook vaak hoort, is dat men verwacht dat je eerst promoveert.
De eisen worden steeds strenger/moeilijker.