In een republiek heb je een gekozen president door het volk. In een keizerrijk heerst een keizer niet gekozen dat is een familie en als een koningshuis.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, ja ook waar
Een republiek is een staat waarvan het staatshoofd niet door erfopvolging wordt aangewezen, maar op een of andere manier wordt verkozen. De macht ligt bij het parlement dat democratisch via het volk door middel van verkiezingen is gekozen. Verkiezingen zijn om de paar jaren, soms vier, soms vijf, dat kan per land verschillend zijn.
De scheiding der machten is een belangrijk principe van de democratische staatsorganisatie.
Een wetgevende macht die wetten opstelt, een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent en een rechterlijke macht die deze uitvoering toetst aan de wet.
Het Nederlandse woord republiek komt via het Franse république van het Latijnse res publica (lett. 'zaak van het volk').

Een Keizerrijk heeft de bestuursvorm waarbij een keizer de alleenheerschappij uitoefent.
Momenteel is alleen Japan in naam nog een keizerrijk.
De keizer van Japan stamt af van hun eerste keizer Jimmu (Goddelijk moed). De mythische stichter van Japan rondom 600 v.Christus
Niet iedere republiek heeft dezelfde regeringsvorm.
Er zijn bijvoorbeeld:
Presidentiële republieken - zoals Italië, IJsland en Ierland.
Semi presidentiële republieken – zoals Frankrijk, Rusland, Griekenland, Hongarije en Roemenië.
Parlementaire republieken – zoals Slovenië, Slowakije en Zwitserland
Eenpartijstaten - zoals republiek Cuba, republiek China.
De regeringsvorm van Nederland kun je omschrijven als een constitutionele monarchie met een parlementair stelsel, de staatsvorm kun je zien als een gedecentraliseerde eenheidsstaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ meer dan compleet antwoord. Mooi.