Klopt het dat als je nu treinmachinist zou worden dat je een korte carrière zou hebben?

Door de digitalisering en robotisering.

Weet jij het antwoord?

/2500

Optimistische automatiseerders vind je overal. Feilloos werkende automatisering is wat je nodig zult hebben. En een omgeving zonder onvoorziene omstandigheden. Ik heb na de school voor marconisten (een intussen al echt afgeschaft vak) en diverse functies in de luchtvaart mijn ervaring verder verbreed met grote rijdende techniek, om als sluitstuk met veel werkplezier goederentreinen te gaan rijden. Waar mijn baas op een gegeven moment opmerkte: waarom ben jij niet al veel eerder machinist geworden? En ik wil toch wel even de kanttekening plaatsen dat op een volledig afgesloten (metro)spoorweg er weliswaar al veel mogelijk is, maar dat bijvoorbeeld goederensporen in havengebieden een totaal andere werkomgeving vormen. Met veel afwisseling. Mijn jaren op de locomotief waren mede zo interessant omdat een heleboel zaken niet goed in plannen en voorschriften te vangen zijn. Dan is het meestal ook nog niet goed te automatiseren. En het zal nog heel wat tijd en moeite kosten om machinisten overal door automatische systemen te vervangen. Daarbij komt dat kinderen vroeger zeg maar met een blokkendoos speelden en nu met een spelcomputer. In samenhang met dat veranderde ‘spelenderwijs leren’ zie ik de opgroeiende jeugd nu op automatisch schakelende scooters waar ze vroeger met handbediende choke, koppeling en versnellingsbak leerden omgaan. Na het suffe imago dat de eerste automatische Dafjes met ‘jarretel-aandrijving’ hier kregen had ik niet durven vermoeden dat het gros van de huidige jongeren intussen zelf op een soortgelijke automaat rijdt. Feitelijk is de hedendaagse continu variabele transmissie een moderne toepassing van het principe van de Variomatic van DAF. Ik vermoed dat de grotere afstand tot omgaan met techniek het tekort aan geschikte leerling-treinmachinisten (en andere technici) mede verklaart, en daarom zie ik niet zo gauw een overschot aan machinisten ontstaan. Wat eerder een aandachtspunt zal kunnen worden, is dat het werk op sommige trajecten zoals de Betuweroute eentoniger kan worden. Maar als je de softwareproblemen van sommige treinen op de hogesnelheidslijn volgt, dan lukt het soms toch maar moeilijk om alles goed te laten werken. De werkelijke wereld buiten is meedogenloos voor feilbare techniek. Voorlopig nog werk zat! Belangrijker dan hoe lang exact jouw soort werk blijft bestaan is of je plezier en voldoening uit dat werk kunt halen. Van daaruit kun je te zijner tijd namelijk gemakkelijker je weg in weer iets anders vinden.

Het klopt niet, want we weten het niet. Dit valt in de categorie 'voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat'.

Ga daar maar wel vanuit ja, de proeven op het spoor zijn niet van de lucht en de bereidheid om te gaan werken met autonome treinen is hoog. Zodra blijkt dat de systemen leiden tot minder fouten dan met enkel machinisten zal de stroom onomkeerbaar zijn. https://www.dutchcowboys.nl/technology/prorail-gaat-dit-jaar-nog-een-zelfrijdende-trein-testen "Het is heel logisch om dit soort testen met zelfrijdende treinen te starten met goederentreinen, maar de vraag rijst vanzelf hoe lang het dan nog duurt voordat je als persoon door een trein zonder machinist wordt vervoerd. Dat is dichterbij dan je misschien denkt: volgend jaar al gaat er getest worden met zelfrijdende personentreinen, in eerste instantie op het traject Groningen-Leeuwarden." --- Eerst zal men nog wel gaan werken met systemen die nog gecontroleerd worden door machinisten, daarna zal ook die controlerende functie steeds meer gaan wegvloeien hoe hoger men in de hierarchie van autonimiteit komt de zgn. GoA (Grade of Automation). Op een gegeven moment zal de conducteur nog wat taken overhouden, tot ook dat zal stoppen (GoA 3 > GoA 4) Zie afbeelding of bron van de vormen van GoA en wat deze inhouden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbesturing#Automatiseringsgraad --- Een paar mooie andere voorbeelden worden hier beschreven. https://www.spoorpro.nl/tag/zelfrijdende-trein/ -Rio Tinto mag starten met volledig autonome goederentrein: "Het mijnconcern Rio Tinto heeft een accreditatie van het Australische Office of the National Rail Safety Regulator (ONRSR) gekregen om te starten met volledig autonoom spoorgoederenvervoer. Dat maakte het bedrijf bekend. De autonome trein zal de ijzerertsmijnen van het bedrijf in de regio Pilbara in West-Australië bedienen. Naar verwachting rijden de treinen eind 2018 zonder machinist." -Proeven ProRail "Het gaat om twee afzonderlijke proeven: één op de Betuweroute en één tussen Groningen en Zuidhorn. Op beide trajecten wordt met Grade of Automation 2 (GoA2) gereden, waarbij een machinist toezicht houdt en waar nodig ingrijpt. Het belangrijkste doel voor ProRail is om capaciteitswinst te behalen, maar de spoorbeheerder verwacht dat er ook voordelen te behalen zijn in het energieverbruik en reizigerscomfort.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100