Is er wel eens een advocaat geweest die zijn cliënt heeft verraden?

Door dat hij last had van zijn geweten bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Onze minnaar(s) is (zijn) de laatste dagen wel erg actief. + Een antwoord kan iets goeds bevatten. Inderdaad is een advocaat niet bij het gepleegde feit geweest, zo ja, dan kan hij geen eerlijk proces garanderen.
Ik heb wel meegemaakt dat een cliënt tot uitentreuren tijdens het voorarrest bleef volhouden onschuldig te zijn en daartoe bewijzen probeerde te leveren. Halverwege de zitting begon deze ineens alles tot in detail te bekennen. Een flinke trap onder de tafel hielp niet. Dan rest maar een ding, de rechter vragen of je even met de cliënt de gang op mag en een andere verdediger adviseren.
Ik heb geen gewetenswroeging gehad dat ik hem zoveel als mogelijk uit de wind had gehouden en de proceshouding ontkennen te hebben geadviseerd. Het kan verkeerd uitpakken.
https://www.transport-online.nl/site/redactioneel/column-verkeersrecht/column-verkeersrecht---proceshouding#.W_xXROhKiUk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En hij dient te zorgen dat de verdachte een eerlijk proces krijgt en alle registers open te trekken en alles uit de kast te halen om onbewezen verklaringen buiten boord te houden. Hij dient niet te onderzoeken of zijn cliënt schuldig is, maar bij een schuldigverklaring de rechter te wijzen op verzachtende omstandigheden. Als een advocaat dat bewust niet doet, dient hij last van zijn geweten te krijgen.
Reddie
5 jaar geleden
Goed dat je deze ervaring deelt.
Reddie
5 jaar geleden
Je hebt een totaal verkeerd beeld van het werk van een advocaat.
Een advocaat zorgt er voor dat er geen veroordeling plaats vindt zonder dat er deugdelijk bewijs is dat de verdachte het ten laste gelegde feit heeft gepleegd.
Hij zal alles uit de kast halen om elk belastend bewijs te ontzenuwen.
Er zijn ook verdachten die zelf bekennen dat ze een strafbaar feit hebben gepleegd.
Ook in dat geval zal de advocaat handelen als genoemd.
Een advocaat is nooit getuige geweest bij het gepleegde feit, en kan dus nooit bekennen dat zijn cliënt het feit gepleegd heeft. Hij kan alleen bewijs ontzenuwen.
LeonardN
5 jaar geleden
Misschien niet wat je bedoelt, maar in de VS gebeurt het weleens dat een advocaat "schuldig" pleit, terwijl de verdachte onschuldig wil pleiten. Dit omdat vaak de beste strategie is om executie te voorkomen en een levenslange straf te krijgen.
https://www.nbcnews.com/news/us-news/supreme-court-hear-case-lawyer-who-defied-client-murder-trial-n836626 Nog wat opmerkelijke acties van advocaten (wederom, moeilijk als verraad te beschouwen):
https://www.omaha.com/news/appeals-court-rules-out-new-trial-for-drug-kingpin-who/article_527fcec8-7545-5bab-90ce-4d60421b265a.html
Een advocaat die door de aanklager wordt gevraagd om bewijs te vergaren tegen drugsdealers die in de gevangenis zitten. De gevangene is echter niet cliënt van de advocaat. Advocaat breekt vertrouwensband om de echte dader op te kunnen laten sluiten, een besluit wat hem jaren achtervolgt.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-4676516/Lawyer-haunted-decision-break-client-confidentiality.html Weinig te vinden.

Antwoorden (2)

De advocaat moet zijn beroepsgeheim te allen tijde in acht nemen. Ik ken geen geval waarbij een advocaat zijn cliënt naderhand heeft verraden en daarmee het beroepsgeheim heeft geschonden. Als zoiets al eens gebeurd zou zijn, hadden de kranten er bol van gestaan, heel Nederland had het geweten en was de advocaat via het tuchtrecht in alle stilte afgevoerd.
- Inherent aan de rol van de advocaat is dat de waarheid waar hij naar op zoek moet, de waarheid is van zijn cliënt en juist ook de waarheid die zijn cliënt liever voor zich houdt - is een uitspraak van Richard Verkijk, advocaat te Maastricht. Het is niet aan de advocaat de waarheid te verkondigen of zijn cliënt deze te laten verkondigen zoals hij deze zelf ziet, ook al omdat het niet de waarheid hoeft te zijn.
Dat advocaten leugenachtige cliënten niet verraden, is geen gebrek aan ethiek. Het is een keuze tussen - verschillende en strijdige ethische uitgangspunten -.
De geheimhoudingsplicht is één van de fundamentele beginselen voor de uitoefening van het beroep van advocaat en van essentieel, het grootste belang dat iedere cliënt hierop onvoorwaardelijk kan vertrouwen.
Vanaf het moment van beëdiging dient de advocaat zich te houden aan de Gedragsregels.
De advocaat is op grond van de wet verplicht tot geheimhouding; zo dient de advocaat te zwijgen over bijzonderheden van door hem behandelde zaken, de persoon van zijn cliënt en de aard en omvang van diens belangen.
Een advocaat moet wel heel sterke argumenten hebben om de geheimhoudingsplicht t.a.v. een cliënt te schenden, hooguit als de advocaat door te zwijgen de cliënt een acuut gevaar voor zichzelf vormt. Er dient dan overleg gepleegd te worden met de deken van het eigen arrondissement. De deken geeft alleen advies, geen toestemming. In zulk geval blijft het de verantwoordelijkheid van de advocaat.
Als de advocaat na het proces wil gaan praten omdat hij last krijgt van zijn geweten, zal hij met zichzelf in het reine dienen te komen, maar niet over de rug van zijn cliënt, zelfs niet over de rug van de ergste criminele mens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vandaag werd een uitzondering bekend die de regel bevestigt. Dus alsnog ja: er is weleens zo’n advocaat geweest ... sterker nog, er moet nu voor gevreesd worden dat die advocaat “er geweest is”:

Een Australische advocaat heeft van 2004 tot 2009 geopereerd als informant van de politie. Daardoor staan minimaal 22 veroordelingen op losse schroeven, waaronder die van topcrimineel Tony Mokbel. De zaak is bekendgemaakt door het Supreme Court van Victoria. Volgens de hoogste rechter is er sprake van ‘an atrocious case of police misconduct’, omdat de leiding al die tijd zou hebben geweten dat de advocaat zijn geheimhoudingsplicht schond.

De advocaat zou 1,8 miljoen Australische dollars hebben verdiend met het dubbelspel. Politie en de advocaat hebben de afgelopen drie jaar getracht de zaak uit de media te houden. Het leven van de advocaat zou op het spel staan. Het Supreme Court stelt in haar beslissing van vorige week dat de integriteit van rechtspleging in dit geval zwaarder weegt dan de veiligheid van de – goed bewaakte – advocaat.

Tony Mokbel, van oorsprong Libanees, werd tot dertig jaar cel veroordeeld wegens grootschalige drugshandel. De advocaat was verder betrokken bij een van de grootste xtc-zaken in Australië. Daarbij werd 4400 kilo aan xtc-pillen in beslag genomen die verstopt zaten in blikken tomaten uit Italië. Het transport was georganiseerd door de maffia uit Calabrië.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Bordensteker, Ik zie deze advocate als een gewetenloos persoon die met behulp van haar beroep dubbelspel kon spelen en ook nog 1,8miljoen dollars in haar zak steekt. De kruik ging te water tot dat zij ontmaskerd werd.
In mijn ogen is deze dame gewoon een gewetenloos persoon die heeft meegewerkt aan het oneerlijk verlopen van processen. Zij kreeg geen last van haar geweten, integendeel zij is gewoon ontmaskerd.
Hoe zie jij hier een overeenkomst met hetgeen in de vraag gesteld wordt: Heeft er wel eens een advocaat zijn cliënt later verraden omdat hij bv last van zijn geweten kreeg?
LeonardN
5 jaar geleden
+Zoals ik de vraag lees, is gewetensnood geen absolute vereiste om aan het antwoord te voldoen. Achter een zin waarin "bijvoorbeeld" staat kan je altijd lezen:
"Door dat hij last had van zijn geweten bijvoorbeeld. (of een andere reden dan dat)" En dan wordt de vraag eigenlijk niet meer dan de hoofdvraag:
"Is er wel eens een advocaat geweest die zijn cliënt heeft verraden? (om welke reden dan ook)"