Wat moet je doen als je weet dat iemand zelfmoordplannen heeft?

Ik zit met een probleem.. Mijn ex heeft het uitgemaakt met me, hij wilde nog niets vast hebben.. Maar hij is niet blij met zijn keuze en ik denk dat hij zelfs depressief is. Hij mist me toch, ookal heeft hij het uitgemaakt. En nu zei hij gister tegen me dat het misschien allemaal makkelijker is als hij er niet meer is. En toen moest hij huilen.
We houden veel van elkaar, maar hij wil er ook graag alleen voor staan.
Hij heeft als het ware ruzie met zichzelf of hij me terug wil, of kiest voor doorgaan. Hij denlt dat het makkelijker is als hij er niet meer is.
Ik kan geen professionele hulp naar hem sturen. Wat kan ik voor hem doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Kleine toevoeging: hij wil er met niemand over praten, niemand weet ervan behalve ik. Hij wik ook alleen met mij praten. Ik ben zijn beste vriendin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (30)

Er met hem over praten of iemand anders (ouders, vriend) vragen om dat te doen. Zeg dat je erg bezorgd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch of hij het nou wil of niet hem er met iemand over laten praten zelfmoord is niet niks!!!
Als het kan zelfs met een psygoloog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het beter als je wat afstand neemt om hem te laten bedenken wat hij wil kwa relatie met jou , dat is namelijk zijn probleem hij weet niet wat te doen . Vertel hem dat je altijd voor hem klaar staat maar hem de ruimte geeft om tot een antwoord te komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, wat moeilijk zal dit zijn voor jullie. Het is moeilijk om nu als buitenstaander er iets over te zeggen, daar ken ik de situatie niet goed genoeg. Het belangrijkste wat je voor hem kunt doen denk ik is een goeie vriend zijn, een luisterd oor. Probert er achter te komen waarom hij zich zo voeld. Onderneem stappen waar nodig, maar denk ook om jezelf! Succes! Bless!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vandaag regelmatig contact met hem opnemen, het komt zelden voor, dat iemand die zelfmoord pleegt, dat meld aan een ander, dus niet te veel zorgen maken, maar hou hem voor de zekerheid in de gaten, bel morgen even met je huisarts wat je hiermee aanmoet. sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ is eng om te zeggen,maar vaak is het wel zo.
Praat met hem, en maak hem duidelijk dat er meer mensen zijn die om hem geven. Wat zou er gebeuren met zijn moeder, vader, broer, zus, wie dan ook, als hij er niet meer was? Wat zou hij hen daarmee aan doen?

Dit soort kritische vragen kan hem van gedachten doen veranderen, maar ik kan geen garantie geven dat het lukt. Ga eventueel zelf naar de psych om om advies te vragen. Internet weet ook niet alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet uit ervaring (gelukkig van lang geleden) dat wanneer je in een echte depressie bent, zulke opmerkingen niks meer uitmaken. Je kunt je dan niet meer druk maken om wat een ander voelt. Het enige dat ik toen dacht als iemand me zoiets zei was 'zie je wel, jij begrijpt me ook al niet'. En dan voelde ik me nóg eenzamer.
Professionele hulp zoeken lijkt mij de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo slim om zelf hulpverlener te gaan 'spelen",je staat er te dicht bij en sleurt de ander mee.
Sorry - van mij.
Ben bang dat je niets kunt doen. Dit gaat volgens mij erg in de richting van emotionele chantage. Hij niet lekker in zijn vel, jij ook niet. Vraag me af of jij echt zijn beste vriendin bent of gewoon iemand die toevallig in de buurt is om te gebruiken.
Nee, als hij geen hulp wil, kun jij niets doen. En als hij er een einde aan wil maken, is het, wat hij ook zegt tevoren, niet jouw schuld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je begint te zeggen dat jij met een probleem zit. Draai het om: hij heeft een probleem
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +...inderdaad, emotionele chantage is een mooi woord voor iemand die een schuldgevoel wil camoufleren door medelijden te wekken bij een ander....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zocht naar de woorden die jij schreef :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compliment met je antwoord!!
Geef ik echt niet zo veel.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Naar wat ik zo lees , denk ik dat je met iemand te maken hebt die 'bindingangst ' heeft en dat is een serieuze psychische stoornis, die allerlei oorzaken kan hebben.
Als hij een pestverleden had of vaker afgewezen is, kan hij angst hebben om weer afgewezen te kunnen worden of geen vaste relatie aan durft te gaan, omdat hij denkt dat het toch niets wordt.
Ook kan het zijn dat hij ooit een relatie heeft gehad die met veel pijn verbroken werd en hij zich onbewust daar tegen wil beschermen.
Ook kan het genetisch bepaald zijn en dan is het echt moeilijk om op te lossen.
Het is dan ook onbewust en ze doen het meestal niet expres, dat blijkt wel. Hij zit dus echt in de knoop met zichzelf.
Het beste wat jij kunt doen;
Claim hem niet teveel. Stel geen eisen maar geef hem de vrijheid. Praat zeker niet over de toekomst, hier wil hij nog helemaal niet aan denken.
Geef hem de tijd om met zichzelf in het reine te komen en laat eens niet van je horen, laat hem komen als hij wil praten. Neem afstand van hem, ook al vind je dat moeilijk.
Het feit dat hij over zelfmoord praat, doet me twijfelen,Aan de ene kant denk ik; "Is het niet een vorm van emotionele blackmail", dat hij op deze manier als slachtoffer gezien wil worden en omdat hij er zelf niet uitkomt, de druk bij jou legt ( vooral omdat hij er met anderen niet over wil praten)en aan de andere kant denk ik; " Hij ziet geen oplossing en twijfelt enorm". Doordat je dan maar niet besluiten kan, blijft het 'hangen' en hier wil je ook een eind aan maken. het begint je te beheersen.
De mensen de over zelfmoord praten, doen het het minst.
Het is veel meer een signaal om aandacht. De meeste suïcidale mensen willen geen einde aan hun leven maken maar wel een oplossing voor hun probleem.
Een depressie is vaak de aanleiding en hiertegen kan jij als leek niets doen. Hij zal dus gericht hulp moeten zoeken en eens bij de huisarts een verwijzing naar een psycholoog moeten vragen. Jij kunt hem alleen dit advies geven!!
amc
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Je antwoord getuigt van inzicht AMC, heel helder +1. Nog een kleine aanvulling:
Against, dring er steeds op aan dat hij het vertelt tegen zijn ouders of een ander familielid, vriend waar hij naast jou ook veel om geeft. Op die manier ligt de last van het weten dat hij liever dood wil zijn niet alleen bij jou en dat kan voor jou een enorme opluchting betekenen.
En voor hem, uiteindelijk, ook.
Maar zorg nu ook goed voor jezelf, je hoeft niet mee onderuit te gaan met zijn emoties, hoeveel je ook om hem geeft.
amc
12 jaar geleden
Kristal@; een hele goede aanvulling!
doralien
12 jaar geleden
veel mensen denken dat als iemand zegt dat hij zelfmoord wil plegen dat het enkel maar aandacht vragen is of emotionele chantage. Helaas is dat niet steeds zo. Niemand maar ook niemand kan voorspellen welke het wel of niet gaat doen ook psychiaters niet. Het is een feit dat zulke mensen het niet meer zien zitten. Ze in een tunnelvisie zitten; er steeds meer en meer gaan over nadenken en die zelfmoord dan ook gaan zien als hun enige uitkomst. Vele denken ook dat ze dat doen uit emotionele chantage, maar zulke mensen zijn zo ver met hun gedachten dat ze niet meer helder ( kunnen ) denken. Ze denken enkel nog aan zichzelf en hun problemen en staan totaal niet stil wat het teweeg brengt bij andere mensen. Ze willen voornamelijk rust in het hoofd. Dokters, psychiaters zijn niet altijd in staat zulke mensen te helpen. Eens ze de beslissing genomen hebben is er niets dat hun tegen zal houden en zoeken ze enkel nog een manier. Het is alleen dan ook voor degene die achterblijven ontzettend moeilijk om om te gaan met hun keuze. Spijtig genoeg heb ik het zelf meegemaakt met een broer van me. Hij had verschillende malen het gezegd, en toen ging men er ook van uit degene die het zeggen doen het niet ... helaas is het anders gelopen... Het enige dat je kunt doen, is luisteren laten voelen dat je er voor hem bent, maar heel goed beseffen als hij ooit de stap neemt , je er niets maar dan ook niets aan kon doen en je mag geen schuldgevoel hebben
veel sterkte
Kristal
12 jaar geleden
Ach Doralien... wat moeilijk en triest voor jou en je famile...
En ja, net zoals bij je broer, kondigen ook anderen het aan en nemen ook daadwerkelijk die stap. Gelukkig ook nemen veel anderen niet die stap ook al overwegen ze het ernstig.
Wat een bijzondere en heldere reactie Doralien. En wat je aan het einde aangeeft is zo belangrijk, ook voor Against, want vaak blijven de familie en vrienden toch zitten met een schuldgevoel terwijl niemand anders dan degene die zelfmoord pleegt de beslissing nam, verdrietig genoeg.
doralien
12 jaar geleden
weet je het is al heel moeilijk om zoiets te verwerken... laat staan de soms wat onbeholpen reacties van anderen die zoiets ( gelukkig ) niet hebben meegemaakt ...
de meeste hebben er geen begrip voor, vinden het maar aanstellerij, kinderachtig, emotionele chantage etc ... Als ze zelf zo iets van heel nabij meemaken dat zouden ze wel anders piepen.... t is heel gemakkelijk om van de zijlijn kritiek, advies te geven ... als de dokters, psychologen,psychiaters het nog niet juist kunnen inschatten laat staan behandelen dat zegt genoeg niet...
De reacties die ik mocht ontvangen gingen van: oh ja, weet je je bent ervanaf .... derde keer goede keer .... de lafaard... heb je hem echt niet kunnen helpen... was je er wel voor je broer, egoist ... en zo kan ik nog wel effen doorgaan .....
Afin... ik heb heel lang schuldgevoelens gehad maar door gesprekken met een psychiator ben ik tot inzien gekomen dat ik geen schuldgevoelens mag hebben en kan ik nu terug denken aan mijn broer hoe hij was, leuk , lief en een goed hart. Missen blijf je hem toch...Iedereen kan in zijn leven op een punt komen dat hij of zij het door allerlei omstandigheden het totaal niet meer ziet zitten... en dat beseffen weinigen... helaas heeft ons gezin nu een tweede broer rondlopen met de zelfde plannen... dus hier gaan we weer ... zeg nooit, nooit en nooit altijd ....het leven kan toch mooi zijn, mochten de mensen wat liever voor elkaar zijn niet ?!
Kristal
12 jaar geleden
Ach Doralien, wat ontzettend triest dat nu een andere broer ook met die plannen rondloopt... Maar inderdaad, NIEMAND heeft er schuld aan als hij er toch voor kiest. Niemand kan een ander zijn levenswanhoop op zich nemen.
Ik hoop zó voor jullie gezin dat hij erop terug komt.
Leg hem uit hoe je je hierbij voelt en probeer met hem hierover te praten. Misschien is het wel minder erg dan je denkt of doet hij dit om aandacht van je te krijgen. Ga er dus met hem over praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien hard wat ik ga zeggen, maar het is wel zo.
Ik denk dat dit gewoon is omdat hij aandacht van jou wilt vragen.. Mensen gaan van te voren niet aangeven dat ze zelfmoord willen plegen.. die doen het gewoon...

Ik zal hem gewoon troosten en niet teveel erop in praten. Dan is het eerder over.

Sterkte!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mensen het niet van te voren aangeven dat ze zelfmoord willen plegen geldt echt niet voor iedereen.
Best wel sneu geval ,wat je moet doen ,afstand ,zo dat je situatie btr kan beoordelen ,hij chanteert je emotioneel .ik zeg niet dat m moet laten vallen ,maar hou toch in je contact afstand moeilijk ,onmogelijk .zorg dat hij ZELF hulp gaat zoeken ,professioneel .ga niet mee in z'n onzin ,je zit er al bijna in . Gevoelens enz zijn besmettelijk pas op .hij maakt je gek ! Wees geen mossel ,die hechten aan wrakken .sorry Vd klare taal . Hij moet wat gaan doen niet jij . Een ieder is verantwoordelijk voor z'n eigen leven .denk eens echt na ,of er wel toekomst is voor jullie 2 .en of je dat zo wil .nogmaals laat je niet chanteren . Kies vj zelf !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen al voor de benaming mossel, een plus. Al kunnen in wrakken ook vele kostbaarheden schuilen. Maar hij moet het inderdaad zelf doen.
ga leuke dingen met hem doen en probeer hem echt terug te winnen maak hem duidelijk dat je hem niet kunt missen en dat het geen goede keuze is om zelfmoord te plegen weet je de rede waarom hij dood wil zo niet probeer daar achter te komen maar laat het niet zo ver komen van zelfmoordpogingen die mislukken ben je nog veel verder van huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem afstand jij kan hem niet helpen
Emotioneel zit hij knel denk ik
Jij kan hem niet veranderen maar je zelf wel
Denk om je zelf ga hier niet onder door
Je kan een ander niet veranderen maar je zelf wel
Sterkte
Laat hem hulp zoeken maar denk om je zelf
p.s ik heb dit ook mee gemaakt

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar ben er wel voor hem als hij het vraag
laat hem niet in de steek wees een luisterend oor voor hem maar denk om je zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het Pinkeltje, en ook je toevoeging getuigt van compassie met de ander, ook al moet je afstand nemen.
+1
Zeg tegen hem dat hij volwassen moet worden.
Met alle respect, maar hij stelt zich eigen aan, net een klein kind en daar kan ik niet zo goed tegen.

Laat hem maar met rust, als hij iets geks doet dan ben jij daar niet verantwoordelijk voor.

Dit is mijn mening. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen die vertellen dat ze zelfmoord willen plegen doen het niet. Natuurlijk is het mogelijk, maar meestal willen ze vertellen dat ze zich niet goed voelen en behoefte hebben aan een gesprek en liefde. Geef je vriend wat aandacht en ga eens een x met hem wat drinken of uit eten. Probeer het onderwerp 'zelfmoord' niet te benoemen en het over léuke dingen te hebben. Succes. x Marie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan als je dat dan contact op te nemen met zijn huisarts die kan dan voor hem goeie hulp in schakelen desnood de crisisdienst .
Hoe lief jij ook men om hem te helpen vergeet maa niet je zelf .
Geloof me dit kan je niet alleen niet aan als dit doet zal er zelf aan onderdoor gaan .
Of neem contact op van iemand van 113 zei kunnen heel goed weg wijzen wat jij moet doen .
Maar vergeet niet soms kan ook een vroom zijn van gewoon aandacht vragen en ook machteloosheid en macht .
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, 113 is het juiste telefoonnummer in zo'n geval.
oef, hij zit zeker in de knoop met zichzelf.

het is rot, maar je kan niets voor hem doen. hulp hierbij is namelijk niet af te dwingen (dat is maar in zeldzame gevallen, en dan gaat het niet over zelfmoord)

je bent nu de persoon die hem begrijpt, en hij steunt alleen op jou. hij zegt dat hij veel van je houdt, maar ondertussen zadelt hij je wel op met een enorme last.
met niemand anders wil hij erover praten, niemand anders weet het. hij claimt jou dus als het ware (of dit nu bewust is of onbewust doet even niets ter zake)

als hij werkelijk zoveel om jou geeft, kan je hem vertellen dat dit ook voor JOUW een hele zware last is. hij stuggelt met zichzelf, en het zal het toch ook wel begrijpen dat dit voor jou heel erg moeilijk is?
hier kan je misschien wel wat mee. praten over de relatie met behulp van iemand anders erbij. (wat verwacht hij, wat zoekt hij in een relatie, waar is bang voor, wat wil hij juist niet, en wat weer wel)
zo kan je het balletje aan het rollen brengen, maar spreek dan wel met hem af dat je niet praat over het 'er niet meer zijn is makkelijker'

heel veel mensen denken dat het makkelijker zou zijn als ze er niet meer waren als ze in een hele moeilijke periode zitten. maar niet lang niet al deze mensen vertalen het naar zelfmoord. het is meestal de wens om even van de 'sh#t' af te zijn, en beslist niet om per definitie uit het leven te stappen.

feit
mensen die deze dingen echt doen, dat zijn bijna altijd mensen waar je het niet van verwacht, en die het er nooit over hebben!

hulp geef je niet door enkel begrip. hulp geef je door begrip en iemand erop te wijzen dat hij/zij zelf ook een bijdrage erin heeft om de situatie te veranderen.
soms weten mensen niet hoe, maar geef aan dat je hem wil helpen en steunen hierin.

jammer dat je niet aangeeft of hij altijd en overal depressief is. soms kan het een mega heftig moment zijn dat iemand zulke gedachten uitspreekt, waarin hij zich totaal hopeloos voelt en overgeleverd aan zichzelf en zijn emoties.

écht depressief zijn is heel wat anders, want dat is continu. dit zouden anderen mensen ook moeten merken, maar weet niet of dit ook het geval is.

hoe dan ook, heel veel sterkte, ook voor je ex vriend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heeft jou gedumpt en nu vind hij zichzelf zielig? Ik kan niet in zijn hoofd kijken maar het lijkt er meer op dat hij zijn schuldgevoel wil verplaatsen naar jou. houd maar even afstand van hem dit moet hij even zelf oplossen. Mensen die echt zelfmoord willen plegen doen dat gewoon en gaan niet vooraf hun plannen verklappen. wees eerlijk naar hem vertel hem wat jou gevoelens zijn richting hem en maak ook duidelijk dat je niet eeuwig gaat wachten tot hij alles weer op een rijtje heeft. Het blijft zijn probleem niet de jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een moeilijke vraag, omdat we nog steeds niet weten hoe het 'plaatje' er precies uitziet. Je hebt een kleine schets gegeven, en het roept veel vragen op, bij mij althans.
De eerste die in me op komt is, hoe oud zijn jullie. Jullie klinken als begin twintigers...(?)

Een antwoord op je oorspronkelijke vraag: Het vooral niet jouw verantwoording maken! En tegelijkertijd je goede intenties en liefde voor hem als medemens tonen. En hem trachten (niet meer dan dat) duidelijk te maken dat een leven iets heel kostbaars is, iets dat je niet voor niets gegeven is, iets onvervangbaars. En waar je dus heel zuinig op mag zijn! Het zomaar weggooien zonder te ontdekken wat je er allemaal uit zou kunnen halen zou doodzonde zijn (letterlijk dus).

Een persoonlijk advies wat ik jullie zou willen geven is om geen relatie te hebben met elkaar, op dit moment althans. Vooral je vriend is nog niet in staat om een relatie te hebben en is waarschijnlijk diep verstrengeld geraakt in zijn manipulatiepogingen. Geen goede basis voor een relatie.
Mochten jullie aan elkaar voorbestemd zijn, zal de tijd dat uitwijzen. Intussen, veel geluk voor jullie beiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt geen probleem!
Hij heeft een probleem!!
En hij wil jou met dat probleem opzadelen!!!

Dat is erg zwak van hem. En dat zie je ook terug in zijn reactie dat het voor hem makkelijker is als hij er niet meer is. In mijn optiek: zo`n zwakkeling pleegt geen zelfmoord; die durft dat niet.

Uiteraard moet jij je niet vastklampen aan mijn optiek.
Ik heb de wijsheid niet in pacht en kan het ook mis hebben.

Maar zoals ik het lees, wil hij je gewoon aan het lijntje houden.

Te belachelijk voor woorden dat hij als het ware ruzie met zich zelf heeft, of hij met je door wil gaan.
Als hij daar geen volmondig ja op kan zeggen, is hij niet de ware voor je!

Laat je niet gek maken! Zeg dat hij welkom is als goede vriend, maar laat hem gelijk weten dat hij niet met zelfmoordverhalen aan moet komen, omdat je daar niet van gediend bent.
Hij gaat maar ergens anders zielig lopen doen en de sfeer verzieken.

Hij heeft het zelf uitgemaakt met je. Dan moet hij dan ook maar accepteren dat jij verder gaat met je eigen leven. En dat als hij daar opnieuw deel van uit wil maken, hij dat niet bereikt met zelfmoorddreigingen en zielig gedoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een heel groot probleem om zelf op te lossen en jouw vriend legt een (veels te) grote verantwoording op jouw schouders.
Het kan een vorm van aandacht vragen van hem zijn, het enige wat je kunt doen is zijn Huisarts bellen en eea door spreken.Dan kan je vriend door een professional geholpen worden.
Sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven praten en zorgen dat hij naar de Dokter gaat.Ik zou de huisarts hierover inlichten. Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het makkelijker voor hem? Hoe is hij in zijn keuzes geweest, bij veel twijfel is hij een zin/ betekenis aan het zoeken, hij gaat dan geen zelfmoord plegen.

Je moet goed bedenken watvoor invloed je op hem heb, zo praat je met hem over andere onderwerpen, en belet je hem op hoe goed hij luistert, daaraan kan je merken hoeveel invloed je heb. Wees geen mineur als hij ook onzeker is, wees zeker, anders kun je hem niet stoppen. Maak hem bekend watvoor omgang je met hem heb, en ga uit van een verhouding een vriendin of een relatievriendin en herinner hem hiermee. Bv: Wat jullie altijd deden, en jullie samen om konden lachen.

Maak hem NIET bekend, dat je hiermee bezig bent, als een depressief mens achterdochtig is, kan het verkeerd maar vooral snel aflopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie het hardst schreeuwt erom doet het vaak juist niet. het zijn meestal de stillen die ineens vertrokken zijn. Vaak zijn dat mensen die al heel lang neerslachtig zijn en dan ineens hebben ze een opleving en de volgende dag zijn ze er ineens niet meer.

Ik ken de verdere situatie niet tussen jou en je vriend, maar kijk uit dat het geen vorm van emotionele chantage is. Zoiets als "( maar dan op een andere manier duidelijk gemaakt) "Als je niet bij me terug komt maak ik me van kant"

Er even van uitgaand dat bovenstaande dingen niet het geval zijn zou ik zeggen: Vertel hem dat hij beter dingen kan gaan doen als afleiding. Doe dingen die je leuk vindt om te doen, waar je blij van wordt. Laat de hele situatie los... laat elkaar als persoon niet los, maar de hele situatie. Ga op vakantie in je uppie, naar een plek waar je lekker kan doen wat je wilt en GA dan eens lekker doen wat je wilt...

voorbeeld toen ik in de zelfde shit zat: Ga bijv naar een bungalowpark, neem alle boeken mee die je wilde lezen, je zwemkleding, wat geld andere dingen om je in je uppie te vermaken. vergeet tv, pc, foon etc. Even alleen jij je spullen en je huisje. Ik ben gaan paardrijden, heb al die boeken eens uitgelezen, lekker uitgebreid in bad geweest, veel gelopen, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geschreeuwd en gehuild etc... En het ene na het andere wijze inzicht kwam... Voelde me als herboren en dat soort situaties lost zichzelf vaak op. Niet door het vast te houden, maar door het los te laten en je met andere dingen bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi gezegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx :)
Lieve Against, Ik snap niet dat hij het uitmaakt en erbij verteld het niet vast te willen hebben.......hij wil je even aan het lijntje houden zogezegd. Uit een opwelling erna komt hij ineens met een bijzonder verassend verhaal over zelfmoordgedachten en vreemd genoeg wil hij alleen aandacht van zijn ex maar maakt het uit omdat hij er alleen voor wil staan en in tegenstelling tot dat wil hij juist niet alleen zijn maar wil hij jou alleen hebben als uitlaatklep....ineens wil hij niet meer alleen zijn.

Lieve Against.....Hij heeft het uitgemaakt en wil alleen zijn dus laat hem lekker met rust zoals hij eerder wilde en als hij echt dringend hulp nodig heeft zoals hij laat blijken kan je hem alsnog adviseren naar een psycholoog te gaan, die kunnen hem beter helpen dan jij....(dat is toch wat hij wil?)
Vertel hem dat hij het uitgemaakt heeft en dat hij zijn problemen dus niet meer met jou hoeft te delen....of in ieder geval hoef jij zijn problemen niet meer van hem over te nemen om zelf emotioneel in de klinch te liggen....

Denk aan jezelf en laat hem op een professionele manier hulp zoeken als hij zijn eigen probleem serieus vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ grotendeels met je eens, maar wil wel zeggen: Je weet de situatie niet 100%. Als goede vrienden er voor elkaar zijn na een relatie is ok, maar wel in alle redelijkheid. En of dat hier het geval is betwijfel ik. Ik denk dat hij gewoon even een time out nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij ook bedankt. Wat je zegt over "er voor elkaar zijn" klopt helemaal.....maar dan is het enige advies toch een psycholoog (tenzij zij dat zelf is maar dan zou ze deze vraag niet stellen). Op die manier zou hij er voor haar ook moeten zijn door te begrijpen dat dit soort problemen voor niemand en dus voor haar ook niet makkelijk zijn en dit dus met een psycholoog te bespreken. De vraag is alleen of hij dit probleem zelf serieus neemt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die echt alleen maar neerslachtig is en zo diep zit dat hij er écht een eind aan wil maken denkt doorgaans niet meer aan anderen, maar overlevingsmechanisme schakelt dan over op alleen maar aan zichzelf denken.
Hallo,
Probeer met hem er rustig er over praten en bekijk de goede kant van het leven.
Dat is het enige wat ik je kan aanbevelen.

Mvg,
MrMorrie1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem merken dat dat niet dé oplossing is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie die geeft je verder wel raad!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je op de eerste plaats niet gek maken. Wij hebben dit aan de hand gehad met een vriend van onze dochter die was ook altijd dit soort onzin aan het verkondigen. Onze dochter had er slapeloze nachten van en hij ging gewoon door en zelfs zover dat hij zich ging snijden. (ter info: Zij wilde gewoon helpen en heeft verder nooit iets van een relatie met hem gehad). Na een fikse waarschuwing van ons dat wij naar de politie zouden gaan omdat hij onze dochter emotioneel kapot aan het maken was en de vraag of hij zoiets moest doen bij een goede vriendin die alleen het beste met hem wilde is hij gaan nadenken. Dus een telefoontje naar zijn ouders zou geen overbodige luxe zijn, dan kunnen zij hem te verantwoording roepen. En anders kijk eens op de volgende site:
https://www.113online.nl/ daar kan je ook met dit soort vragen terecht en die hebben wel vaker met dit soort gevallen te maken gehad. Blijf vooral jezelf goed beschermen, anders ga je er zelf aan onderdoor. Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je goed en zijn uitspraken negeren kan je ook niet ,teneerste zou hij best met een deskundige gaan praten.Als je serieus geen raad weet dan kan je bv zijn eigen huisarts contacteren als je bezorgd bent!Die heeft zwijgplicht of zijn ouders of iemand anders(een broer of zus) maak hem duidelijk dat je hem ernstig neemt maar dat jij niet bevoegd bent om hem te helpen ,stimuleer hem om moet iemand (gesprekstherapeut )van het CGSO te gaan praten ,een dienst om mensen te steunen met dergelijke problematiek in nederland heeft dit een andere naam ,het is belangrijk om te herkennen of dit een tijdelijk probleem is of dat het dieper zit ....Geef hem instructies om jou altijd éérst te bellen als hij dergelijke suicidale plannen maakt ,neem dit ernstig maar blaas het ook niet op en maak hem duidelijk dat als hij daar zoveel mee bezig is dat je gedwongen wordt om iemand op de hoogte te brengen .Veel sterkte !!