Moet Nederland om uitlevering van Joran vragen?

Hij kan 25 jaar in een Peruaanse gevangenis krijgen. Zuid-Amerikaanse gevangenissen staan bekend om veel mensen in een kleine ruimte. Je moet daar opkomen voor jezelf, het recht van de sterkste is hetgeen dat geldt.

Volgens mij is het doel van een gevangenis het volgende: Het straffen van een crimineel en het rehabiliteren van een gedetineerde, zodat hij/zij weer deel uit kan maken van de maatschappij.

Als hij 25 jaar in een Zuid-Amerikaanse gevangenis heeft gezeten en daar heeft moeten vechten voor zijn leven. Wordt de maatschappij er dan echt beter op als hij straks weer vrij komt?

Wat ze in Peru met hun gevangenen doen moeten ze zelf weten, maar Joran is in het bezit van een Nederlands paspoort, dus als hij vrij komt kan hij ook weer gewoon hier heen komen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Het Peruaanse gevang doet niet aan genezen maar alleen aan straffen, hier in Nederland proberen we mensen te rehabiliteren om opnieuw toe te treden tot de maatschappij. Dat gaat daar niet gebeuren. Zou het dus verstandig zijn als wij om uitlevering vragen? Dit omdat wij misschien wel beschikken over de middelen om hem te genezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (17)

Mocht Joran van der Sloot in Chili aangehouden worden, is een uitlevering aan Nederland niet waarschijnlijk. Dat zegt internationaal strafrechtsdeskundige Geert-Jan Knoops. "Nederland heeft geen rechtsbelang bij het doen van een beroep op uitlevering."

Peru en Chili hebben wel een uitleveringsverdrag met elkaar, Peru en Nederland niet. "Tussen Chili en Nederland is er wel een uitleveringsverdrag, maar de kans dat Nederland Joran van der Sloot wil vervolgen voor de zaak in Peru is niet waarschijnlijk", meent Knoops. "Dat betekent dat de consequentie van een aanhouding van Joran van der Sloot is dat hij in Peru een strafproces tegemoet kan zien volgens het Peruaanse wetboek van strafrecht."

Na een eventuele veroordeling komt pas de vraag aan de orde of hij een eventuele straf kan uitzitten in Nederland. Volgens Knoops wordt dat lastig omdat er geen verdrag is met Peru op dat punt. Van der Sloot is inmiddels bekend om de zaak Natalee Holloway, maar dat zal geen invloed hierop hebben, meent de internationaal strafrechtdeskundige. "In die zaak moet hij voor onschuldig worden gehouden tot het tegendeel bewezen is."

Juridisch bewijs
Materiaal uit de Natalee Holloway-zaak kan daarom niet als bewijs worden gebruikt bij de zaak die in Peru loopt, meent Knoops. "Natuurlijk kun je zeggen dat er overeenkomsten kunnen zijn tussen beide zaken, maar daarmee kun je niet zeggen dat het juridisch bewijs is."

Justitie op Aruba kan wel informatie doorspelen. "Dat kan betrekking hebben op de achtergrond van meneer Van der Sloot of op andere gegevens uit het onderzoek", aldus Knoops. "Hard bewijs kan dat niet bijbrengen als Van der Sloot in de Natalee Holloway niet verder wordt vervolgd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelsmatig: Nee......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsjeblieft niet zeg! Lekker daar houden die gek. Ik hoop dat hij nu wel berecht wordt, dan krijgt 'ie Holloway cadeau en mag hij de rest van zijn leven slijten in een te kleine cel... Net wat hem toekomt.

Ik kan echt geen sympathie voor hem opbrengen, al zijn de gevangenissen nog zo slecht. Dit is nou familie numero 2 die hij verruïneerd, het is weer mooi geweest voor hem in de grotemensenwereld, dat kan hij blijkbaar niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doel van gevangenisstraf is niet alleen dat de gevangene tot het inzicht komt dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Het doel is ook dat de maatschappij een poosje gevrijwaard wordt van de daden van de gevangene. Dit geldt vooral voor de onverbeterlijken, lijkt mij. Daar Nederland geen uitleveringsverdrag met Peru heeft hoeft Nederland dus ook niet om uitlevering te vragen.

Toegevoegd na 4 uur:
Denk je nu echt dat iemand met een karakter als JvdS te rehabiliteren is? Ik weet niet of je hem bij Peter R de Vries op tv hebt gezien. Het is een verwaande zelfingenomen jongen zonder enig empathiegevoel en met duidelijk psychopatische trekken. Dat is althans mijn mening over hem en ik denk dan ook dat zo'n type onverbeterlijk is en altijd een gevaar voor de maatschappij zal blijven, of hij nu daar of hier opgeborgen wordt en weer vrijkomt.
13 jaar geleden
Ik vind de vraag erg voorbarig en ook overbodig: JvdS zal er alles aan doen om zijn mogelijke straf in NL uit te kunnen zitten: luxe verblijven, strafvermindering etc. Deze zieke mens kent alleen zijn eigenbelang. Misschien een interessante 'salon-vraag' voor een luxe-probleem.
Ik vind dat nu eerst alles op alles moet worden gezet om deze man te stoppen en de samenlevingen veilig te stellen, en dan zien we wel verder. En ook: zijn er nog meer slachtoffers van Joran?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou nee laat hem maar lekker daar zitten daar heeft hij het veel zwaarder dan in nederland wat ook zijn verdiende loon is.. eindelijk gerechtigheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft een Peruaanse vermoord dus moet hij ook in Peru zijn straf uitzitten.Maar als hij al die 25 jaar krijgt...die hoeft hij toch niet uit te zitten.Hij overleeft dat namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik inderdaad niet zeker nee,maar neem van mij aan dat het leven daar een hel is,en dat kan dit kereltje niet aan.Hier heeft hij geen vrienden die hem kunnen komen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus Bingrid,en stop ens met roken hahaha
Hij heeft zijn misdaad daar gepleegd, vind het een goed idee als hij dan ook daar zijn straf uitzit.
Hij heeft in zijn korte leven al meerdere mensen intens onrecht aangedaan.
Zou je destijds nog denken dat hij zijn leven zou beteren toen hij er "makkelijk" vanaf leek te komen met dat Nathalie verhaal, nee dan gaat hij wel pooier spelen in Thailand, de moeder van Nathalie afpersen of gewoon nog een moord plegen.

Laat hem maar lekker daar zijn straf uitzitten, dan weet Peru tenminste zeker dat de man de straf krijgt die zij voor ogen hebben, dan hebben wij de kosten voor de verzorging van die man niet en ik denk dat de moeder van Nathalie het ook wel een fijn idee vind dat hij ook een moeilijke tijd tegemoet gaat.

Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat hij het verdient. Maar als we hem 25 jaar in een Peruaanse gevangenis gooien, hoe denk je dat hij er straks uit gaat komen? Over maximaal 25 jaar staat hij weer op straat omdat hij zijn straf uitgezeten heeft, maar hij is na alles wat hij mee gaat maken in die gevangenis waarschijnlijk nog 10x zo ziek als dat hij nu is. Wil je dat er zo iemand in Nederland rondloopt straks? Als we hem hier houden kunnen we proberen hem van zijn geesteziekte af te helpen. Of denk je dat hij na 25 jaar in Peru naar Nederland komt om de brave burger te spelen? Mensen gaan een Peruaanse gevangenis in als zakkenroller en komen er uit als seriemoordenaar, vergeet dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stel voor 25 jaar sudderen in de Peruaanse gevangenissen en dan leuk nog even 10 jaar afbouwen in een TBS-kliniek.
Als hij schuldig bevonden wordt en veroordeeld,mag hij daar wel blijven. Lijkt me de aangewezen plek voor zo'n persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Waarom?
Voor de Aruba zaak is hij vanwege te weinig ebwijs niet evrvolgd,
In Nederland heeft hij dus niets gedaan, Waar wil je hem voor vervolgen in Nederland?

En laat hem zijn straf daar uitzitten waar hij (indien) vervolgd is.
Daar zal hij meer straf voelen dan in onze hotels

Toegevoegd na 37 seconden:
ebwijs = bewijs ervolgd= vervolgd

Te snel gedrukt (-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat maar fijn zitten daar.
Wie zaait zal oogsten, en de tijd is aangebroken om te oogsten.
Dit heeft dharma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat mij betreft liever niet

en ik denk ook dat een op zo jonge leeftijd al zo gewelddadig mens niet gemakkelijk te "genezen" zal zijn
daarbij heb ik het nog niet eens over wat dat allemaal zal kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Het kost klauwen vol met geld, hij heeft HIER niks gedaan en die zaak in Aruba krijgen ze almaar niet rond, zodat ze daar eigenlijk ook niks mee kunnen.
Nee hoor, laat hem maar lekker zweten in een gore, te kleine, mensonterende Peruaanse gevangenis. Die jongen is al veel te lang overal mee weggekomen. En zo achterlijk is-ie nu ook weer niet, hij wist donderdsgoed tevoren wat hem te wachten stond.
Voorlopig gaat de maatschappij er met sprongen op vooruit als-ie ergens een tijdje mag brommen, maakt niet uit waar. En in dat rehabiliteren geloof ik sowieso niet zo sterk.

Criminaliteit is geen ziekte maar een KEUZE, die in dit land al veel te veel en veel te vaak wordt goedgepraat. Stel je voor dat iedereen met een klotejeugd, een slechte moeder, een afwezige vader of uit een slecht milieu het verkeerde pad op ging ; dan konden we het land wel sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof ik niks van. Wellicht een wat vatbaar persoonlijkheidstype met de verkeerde begeleiding, waardoor je eerder geneigd bent onverantwoorde keuzes te maken, de weg van de schijnbaar minste weerstand te kiezen, geen rekening te houden met een ander en dergelijke, maar uiteindelijk altijd een keuze. En bij elke keuze horen consequentes. Voor jou, voor mij, en voor Joran van der Sloot. Ik ga toch ook niet voor alle verkeerde keuzes (al zijn ze minder dramatisch) die ik gemaakt heb iets of iemand anders verantwoordelijk stellen zodat die de consequenties voor me kan overnemen / oplossen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar misschien is mijn 'normaal zijn' ook wel een keuze...
Ik ben er zeker van van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hij heeft gedaan is ook absoluut niet goed te praten, maar 25 jaar in een Peruaanse gevangenis gaat de Nederlandse maatschappij er niet op vooruit helpen. Over 25 jaar komt hij namelijk misschien wel terug naar Nederland, en dan heeft hij net 25 vreselijke jaren achter de rug. Ik denk niet dat hij dan een model burger zal zijn, eerder zieker dan ooit.
Als hij al naar Nederland zou worden uitgeleverd,( wat gelukkig niet het geval is) zou hij zo weer vrijgesproken worden wegens gebrek aan bewijs. Niemand heeft gezien dat hij het gedaan heeft en zelf ontkent hij. Hij gooit het er dan op dat hij wel met haar seks gehad heeft als ze zijn DNA bij haar vinden, maar vervolgens even weg is gegaan en toen hij weer terug kwam haar dood aantrof. Vanwege de verdachtmaking in de Holloway-case o.a. is hij toen gevlucht. Niemand kan daar dan een speld tussenkrijgen, want het is nu eenmaal een pathologische leugenaar. Hier zou hij bij veroordeling gevangenisstraf met TBS krijgen en wel levenslang, als er bewijs was.Want zo`n geval als hij is niet te genezen. Hij zou na een aantal jaren TBS zo goed kunnen beweren dat hij genezen is en na vrijlating gewoon verder gaan met oplichten e.d.
amc
13 jaar geleden
Te genezen? Nou...dat lijkt me niet. Deze jongen is zo gestoord dat hij nooit meer normaal kan worden. ALs hij dat ooit al geweest zou zijn.
En dan...in Nederland berechten? Dan staat hij morgen zo weer op straat. Als zelfs het bewijs van dat gesprek in die auto toen...opgenomen met een filmcamera die verstopt was...NIET GENOEG IS...dan vrees ik het ergste. En daarbij...hij verdient niet eens zo'n goede gevangenis als hier. Het moet toch wel een straf zijn...voor zijn daden.
Lekker daar laten zitten...eigen schuld hoor.
Die moeten ze gewoon nooit meer vrijlaten. Een psychopaat...die ogen van hem sporen niet. Daar zit zo'n valse onberekenbarde blik in en nog ijskoud en keihard ook. Deze jongen is een gevaar voor vrouwen en meisjes, weten we nu inmiddels. En hij neemt ook nog heel de wereld in de maling met zijn leugens en smoezen.
Bah, bah...wat een mislukkeling. Hij zit daar prima.
De familie van die meisjes zijn voor hun hele leven getekend....dat gaat nooit over...dat verdriet.
En hij maar lachen met zijn rotgezicht...van mij mogen ze hem langzaam dood maken...zodat hij enig idee heeft wat hij zijn slachtoffers heeft aangedaan.
No mercy voor dit stuk vreten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hij moet daar blijven,hier wordt hij te veel verwendt,tv en lekker eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. De omstandigheden in die gevangenissen zijn mensonterend, en je ziet dat de Peruaanse media Joran al hebben veroordeeld voordat er een proces is gehouden. Da's niet hoe de rechtsgang hoort te werken.
Echter, toch zou ik het vreemd vinden in dit specifieke geval om uitlevering te gaan vragen. Er zitten duizenden Nederlanders in gevangenissen over de hele wereld. Niet zelden onder behoorlijk ellendige omstandigheden waar echt niemand beter van wordt. In sommige gevallen - Johannes van Damme - zelfs met een fataal einde. Om nu een media-circus op poten te zetten om Joran terug naar Nederland te krijgen, omdat hij toevallig in de belangstelling staat is meten met twee maten. Niet in de laatste plaats omdat de duizenden Peruanen die in diezelfde gevangenis zitten niet de mogelijkheden hebben die onderdanen van het Koninkrijk der Nederlanden wel hebben. Het heeft meer zin een schrijfavond van Amnesty International te bezoeken.