Mag een bestuurder van een stichting loon ontvangen?

Stichting met 1 bestuurder (oprichter) die de stichting zelf helemaal runt. Deze is in loondienst voor een bescheiden salaris (€ 500 per maand) bij de stichting om zijn onkosten en uren te betalen. (Marketing, reclame, werving van donateurs, activiteiten oranisatie etc.) Is dit mogelijk? Het is geen ANBI stichting. Volgens de bestuurder kan dat daar het hier gewone loonkosten zijn voor de stichting en geen uitkering van winst. Klopt dit? Of kan je zoiets als een soort van winstuitkering zien?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
13.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Dit lijkt meer op een onkostenvergoeding of een vacatiegeld dus zo en zo geen loon.

Antwoorden (1)

Ja dat kan, zolang het geen ANBI-stichting is.

---
http://www.nieuwestichting.nl/stichting-oprichten/loon-beloning-en-vergoeding.html
De gewone stichting

Aan de beloningen die gegeven kunnen worden aan bestuurders van een stichting zitten geen beperkingen. Bij een gewone stichting staat het u volkomen vrij om een bestuurder / het gehele bestuur een beloning toe te kennen. Deze beloning wordt door de belastingsdienst echter gezien als inkomen en er moet daarom ook meestal inkomstenbelasting over deze beloning worden betaald.

De ANBI

Bestuurders van een ANBI zijn gebonden aan veel meer richtlijnen dan bestuurders van een stichting zonder ANBI status. Zo mogen zij geen beloning ontvangen. Hoogstens mogen bestuurders van een ANBI een onkostenvergoeding ontvangen en een vacatiegeld dat niet bovenmatig is. Meer informatie over deze vergoedingen en vacatiegelden kunt u vinden in het boek ‘Mijn stichting’.
---