Wat kan de politie met online stalking?

Hallo allemaal.
Ik ben een meisje van 16 jaar. Ik word al zo’n anderhalf jaar lastig gevallen op Instagram door een onbekende. Het begon in de zomervakantie van 2017. Iemand onbekend begon me opeens privé berichten te sturen, zoals ‘’ik ken je. Ik ben depressief. Ik zit in de auto’’. Ik zei wie ben je enzo, maar hij ging er niet op ik. Later spamde hij me helemaal vol met onduidelijke, vage lange berichten. Ik negeerde het en kreeg ook steeds volgverzoeken binnen van nep accounts met 0 volgers en 10 volgend, soms zelfs 700 volgend. Dit ging altijd gewoon door. Ik bleef die accounts afwijzen en de privé berichten negeren. Een jaar geleden had ik mijn Instagram naam voor 10 minuten veranderd. Ik wou weer mijn oude naam doen, maar hij was bezet. Ik dacht, huh wie kan mijn pakken in slechts 10 minuten, alsof ik 24/7 in de gaten wordt gehouden. Ik zocht het op en kwam een account tegen met 34 volgers, 700 volgend MET MIJN PROFIELFOTO (Een selfie van mij en een kennis). Dit heb ik aan me vader vermeld en hij is met die persoon gaan berichten. Me vader gaf zijn nummer en hij had me vader geappt en het is een TURKS nummer, dus deze persoon woont in Turkije. Dat klopt denk ik, want hij typt professioneel Turks en kan geen Nederlands. En bij vader was hij opeens heel anders en duidelijk en zei hij: ik had een meisje ontmoet met dezelfde naam. Me vader zei, oke maar dat is zij niet, als je nu niet ophoudt gaan we naar de rechtzaak in Turkije. (Lees verder, sorry het is zo lang...)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hij had mijn foto weggedaan en we dachten dat het gestopt was. En sinds een week krijg ik weer volgverzoeken binnen van vage accounts, die er erg nep uitzien. Ik heb 1 zelfde account letterlijk 5x afgewezen en die persoon ging door. Ik blok het account en krijg meteen weer nieuwe verzoeken. Ik krijg ook rare prive berichten binnen zoals: ik word opgewonden van je. En nog ergere berichten, die ik even niet vermeld, van accounts, waarop seksuele fotos zijn van vrouwen. Ik heb ze geblokt. Maar heb zojuist weer een volgverzoek gekregen. Elke dag wel een paar. Het er naar uit, dat deze persoon 24/7 accounts aanmaakt en het enige wat hij met z’n leven doet is mij stalken. Nou kunnen jullie zeggen blok hem en geen aandacht geven. Maar die persoon heeft 1000 accounts en dat heb ik zo’n 2 jaar geprobeerd maar op gegeven moment word je het ook zat. Vooral als je seksueel getinte berichten krijgt. Ben het ontzettend zat.Mijn vraag is nu: kan ik hiermee naar de politie?Lastig vallen op t internet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lastig vallen op het internet is toch ook strafbaar? Hoeveel/wat voor bewijs heb ik nodig? En als het goed is hebben we zijn turkse telefoon nummer ook nog. Kan de politie in Nederland hier iets mee, of moeten we serieus naar Turkije? Ik doe niemand een vlieg kwaad en vraag me af welk walgelijk persoon hier achter zit al anderhalfjaar.. Groetjes!
Antoni
5 jaar geleden
De politie raadt je aan aangifte te doen. Op de website van de politie https://www.vraaghetdepolitie.nl/pesten-en-online/stalking/wat-kan-ik-doen-als-ik-word-gestalkt-op-internet.html staat dit: "Wat kan ik doen als ik word gestalkt op internet? Stalken is volgens de wet verboden en dus strafbaar. Als iemand je stalkt, dan is dat heel vervelend. Je wordt misschien bang voor bepaalde activiteiten, die je eerst wel durfde. Zodra het stalken extreme vormen gaat aannemen (zoals voortdurend bellen, sms-en of berichten sturen) terwijl jij aangeeft dat je dit niet wilt, kun je het beste naar het politiebureau bij jou in de buurt gaan en vertellen wat er allemaal gebeurt. Vergeet dan niet om bewijsmateriaal mee te nemen. Je kunt er zelf voor kiezen om er alleen een melding van te maken zodat de politie weet wat er aan de hand is, of er aangifte van te doen.". Er staat helaas niet vermeld op de website wat de politie kan doen met de aangifte.
Antoni
5 jaar geleden
Kijk ook hier https://www.politie.nl/themas/stalking.html voor meer informatie. Ook daar staat helaas niet vermeld wat de politie kan doen of zal doen met je aangifte.

Antwoorden (1)

Als je via internet lastiggevallen wordt, is dat niet jouw schuld. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer de berichten zoveel als mogelijk te negeren.
Volg het stappenplan op de website Meldknop.nl.
https://www.meldknop.nl/ - stappenplan tegen belagen (stalken)
Stalken is een misdrijf en strafbaar. Je kunt dus aangifte doen bij de politie, ook als het om een bekende gaat.
Als je gestalkt of gepest wordt, denk je misschien dat het aan jou ligt. Daar kun je onzeker en bang van worden. Het is absoluut nooit jouw schuld, het probleem ligt bij degene die jouw belaagt. Vaak is er iets mis met degene die zich schuldig maakt aan belagen en heeft hij of zij zelf hulp van een psychiater nodig.
Ik gebruik met opzet de term 'belagen 'omdat het zo in de wet is opgenomen.
Zodra je merkt dat iemand op internet jouw foto’s, naam en andere persoonlijke zaken publiceert, moet je meteen in actie komen. Hoe meer de gegevens zich verspreiden, hoe moeilijker het wordt om alles weg te krijgen.
• Meld bij de beheerder van de site dat er misbruik is gemaakt van jouw persoonsgegevens of foto’s. Als dat te lastig is of te moeilijk voor je, vraag dan hulp bij bijvoorbeeld HelpWanted.nl, Pestweb.nl of Vraaghetdepolitie.nl.
Houd alles bij, maak screenshots (printscreen, of met een knipprogrammaatje) als bewijs voor de politie.
Als je weet wie de dader is, stap dan in ieder geval naar de politie in je eigen buurt. Als de politie niet gelijk een proces-verbaal opmaakt, maak dan in ieder geval zo vaak als mogelijk een melding bij de politie in jouw buurt. Niet denken: ik heb het al gemeld, neen steeds weer opnieuw melden, zodat er een flink dossier ontstaat.
Kijk ook eens bij:
• Cyberpesten
• Foto's en filmpjes versturen
• Privacy op internet
• Meldknop.nl - stappenplan tegen stalken
Sterkte @Leylaasss16
Om de politie tot actie te manen, u mag het zelfs eisen, (ga samen met uw vader) hoeft u niet naar Turkije.