moet een regeerakkoord nog besproken worden in een parlement?

In België is men volop regeerakkoord aan het voorstellen. Maar het lijkt me zo bijzonder raar dat dit als voldongen feiten wordt gepresenteerd, terwijl we in een parlementaire democratie leven.
Daarom vroeg ik me af of de dingen die in het regeerakkoord staan al beslist zijn of dat het voorstellen zijn die nog moeten besproken worden met het parlement? en zijn er nog andere partners waarmee een regeerakkoord besproken moet worden?

Het beste antwoord

Nee,

Een regeerakkoord is een akkoord tussen de fracties van politieke partijen die, ten gevolge van de verkiezingsuitslag, samen een meerderheid in het parlement hebben. Dit betekent dat het parlement per definitie akkoord is en dat behandeling aldaar dus geen betekenis meer heeft.

Toegevoegd na 23 uur:
In Nederland licht de regering het akkoord in de Tweede Kamer toe in het debat over de regeringsverklaring.

Toegevoegd na 23 uur:
In België is het niet veel anders.

(Wel wordt hier nog een vertrouwensstemming inzake de nieuwe regering gehouden - in NL is dat niet aan de orde: er is in beginsel vertrouwen in de bewindslieden totdat de Kamer dat expliciet opzegt).

Het regeerakkoord (het te verwezenlijken streefdoel van de regering) wordt geschreven in onderhandeling met de betrokken partijen. Wanneer de betrokken partijen het regeerakkoord aanvaarden, wordt onderhandeld over de toewijzing van de ministerportefeuilles. Na het slagen van die onderhandelingen wordt de nieuwe ploeg voorgesteld aan de koning. De koning benoemt de ministers. Ze leggen de eed af voor de koning.

Na de eedaflegging stellen de nieuwe ministers de regeringsverklaring (krachtlijnen van het regeerakkoord) op die door de eerste minister wordt afgelegd in de Kamer. Er volgt dan een debat in plenaire zitting waarna een vertrouwensstemming wordt gehouden. Indien de regering het vertrouwen krijgt, dan kan het regeerakkoord uitgevoerd worden over een periode van maximaal 4 jaar.

Het regeerakkoord zelf is in deze procedures dus geen onderwerp van parlementaire behandeling
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Poet zegt klopt grotendeels, maar mist enkele aanvullingen. In Nederland krijgt het kabinet per definitie het vertrouwen, pas als men ontevreden is kan een beleidspersoon of het gehele kabinet via een motie van wantrouwen wegstemmen. Zo werkt het in Nederland en ik vermoed grotendeels ook in België. Echter, in sommige landen (bijv. Italië) moet de voor te stellen regering het vertrouwen eerst aan het parlement vragen en wordt het dan pas beedigt. In die landen moet het parlement ook formeel gezien instemmen met een regeerakkoord. Uiteindelijk maakt het weinig verschil, een regeerakkoord is gebouwd op de meerderheid van het parlement (zelfs bij de mindersheidscoalitie was er een gedoogakkoord, waardoor het minderheidskabinet aan haar meerderheid kwam). Dus bij de presentatie van een regeerakkoord weten de partijen die het presenteren dat het grotendeels door het parlement komt. Alle wetten die het gevolg zijn van de plannen uit het regeerakkoord moeten afzonderlijk door het parlement ter goedkeuring worden voorgelegd. Uiteindelijk spreekt de regering de oppositie en de regeringspartijen in het parlement over deze plannen. Dat moet ook, aangezien de plannen in het regeerakkoord enkel op hoofdlijnen zijn gemaakt en niet in detail treden over de precieze details (denk aan: wie valt er bijv. wel of en niet onder een bepaalde belastingwet in de uitzonderingen categorie, of hoe wordt het geld over de gemeenten precies verdeeld en etc.). Daarna gaan de plannen in Nederland ook nog langs de Raad van State, die geeft advies over de plannen. Ook mogen andere partijen (consultatie ronde) soms hun inbreng leveren aan het debat. Uiteindelijk komt de betreffende wet, mits de regering of indiener (een parlementarier) er nog achterstaat, al dan niet aangepast ter stemming in het parlement. Echter, omdat de regering meestal er vanuit kan gaan dat ze de meerderheid achter zullen zijn worden de plannen gepresenteerd als feit, maar voor het een feit moet er nog met veel mensen worden overlegd.

Andere antwoorden (1)

Ja ! Wat al gezegd meestal ( dus niet altijd zoals een gedoog of minderheids kabinet ) is er een meerderheid en wordt het regeer akkoord aan de toekomstig regerende fracties voorgelegd . Dan komt de dans met minister en staats secretarissen benoemingen er door heen dus welke partij krijgt welke post enz dan komt de zeg regeringsleiders verklaring aan het parlement dan kan de oppositie vragen stellen en proberen invloed uitte voeren op het toekomstig beleid . Zoals in Nederland de kleine christelijke partijen vaak gebruik kunnen maken dat niet de totale regerende fracties geen eensluidend geluid laten horen of daarmee in de eerste kamer stemmen te kort komen ook D66 in Nederland helpt de regering plannen door de eerste kamer te loodsen. . Ja plannen in Nederland worden aan het parlement ter inzage en voor vragen en commentaar . Ja het kan ook als een dictaat gebracht worden zeker als er een meerderheid is maar in het systeem van een eerste en tweede kamer hebben ze vaak toch de steun Vd oppositie nodig dus die houding werkt niet . Berucht is situatie dat de totale pvv fractie weg liep na zo'n dictaat van v Geel zo'n vier kabinetten terug . In Belgiës hebben ze ongeveer het zelfde systeem maar de verhoudingen liggen nog moeilijker lijkt het ?! Maar niet dat het in Nederland zo'n feestje is nee . Ook in Nederland blijft er veel buiten het parlement en worden er deals gemaakt die niet openlijk besproken worden . Dus de steun van de oppositie om een wet toch er doorheen te loodsen en wat er dan weer voor terug gegeven moet worden . Tja zo gaat dat :( En misschien maar goed ook ? Zo blijven ze ingesprek